Wetenschappelijk?

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
wouterf

Wetenschappelijk?

Post by wouterf »

Viertallen, 2e divisie, niemand kwets

Je hebt
(sp) Axxxxx
(ha) -
(di) A10xxx
(cl) Kx

Biedverloop:
(2 (di) )-2 (sp) -(dbl)-?
2 (di) = Multi, doublet= pass or correct

Je bent lichtelijk verbaasd dat maat volgt in jouw 6krt maar nu moet je verder. Wat nu?
Ga je iets wetenschappelijks proberen of toch maar gewoon 6 knallen.

Opties (afspraken binnen partnership):
A 6 (sp) knallen. Maakt het in elk geval voor de opps lastiger tegenspelen.\
B 3 (ha) : cue, vraagt om stop, om later 4 (sp) te bieden.
C 4 (ha) splinter, vanaf lichte SI.
D 5 (ha) : exclusion blackwood
E 4 (di): fitbid, belooft goede 5krt ruiten naast schoppensteun
F iets anders?
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Wetenschappelijk?

Post by Floris »

Ik voel wel wat voor dat 4 (di) fitbid. Als maat daarop 4 (ha) (vast lasttrainerig) kan bieden, kan ik azenvragen (kan dat met 5 (ha) ) exclusion?) misschien doe ik over een afzwaaiende 4 (sp) zelfs nog een poging... (5 (sp) ?)
wouterf

Re: Wetenschappelijk?

Post by wouterf »

Floris wrote:Ik voel wel wat voor dat 4 fitbid. Als maat daarop 4 (vast lasttrainerig) kan bieden, kan ik azenvragen (kan dat met 5 ) exclusion?) misschien doe ik over een afzwaaiende 4 zelfs nog een poging... (5 ?)
Na 3 (ha) en 4 (di) komt er 4 (ha) bij de Multi bieder en maat doubleert dit.
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Wetenschappelijk?

Post by Floris »

wouterf wrote:
Na 3 (ha) en 4 (di) komt er 4 (ha) bij de Multi bieder en maat doubleert dit.
Dat ziet er niet positief uit... Toch voelt nu 4 (sp) nog steeds onderboden. Ik denk dat ik nog 5 (sp) bied... Maar mogelijk ben ik al overboord... :(
User avatar
Martin
Posts: 571
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Wetenschappelijk?

Post by Martin »

Ik voel veel voor 6 (sp) . Ik betwijfel of we dit echt wetenschappelijk kunnen uitbieden, en zo is het voor de tegenpartij moeilijk om de juiste start te vinden als die er is. De kans op 7 geef ik op nu beide tegenstanders zich met het bieden bemoeien.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: Wetenschappelijk?

Post by nijn11 »

Optie F: RDB, gewoon omdat het kan ;) . Dit met idee om de reguliere afspraak over 4 (ha) extra power te geven.

In tactische zin is het handig om links de ruimte te geven 'slechts' 3 (ha) te bieden. Dat is niet onwaarschijnlijk omdat RDB nog wel eens strafintenties kan hebben en omdat 4 (ha) de hand dubbel zou verkopen. Maat heeft nu de mogelijkheid om nog wat te melden als hij wat te melden heeft. Zelfs pas impliceert al een 3-kaart harten. Als ik hem terug krijg voor 5 (ha) is de situatie een stuk duidelijker, bijvoorbeeld:
(2 (di) ) - 2 (sp) - (DBL) - RDB;
(3 (ha)) - pas - (5 (ha)) - 5 (sp)
Nu heb ik een sterke hand (wegens RDB) , maar ineens geen interesse meer in tegenspel, ondanks de niet-korte hartenholding van maat. Sleminteresse met (extreem) korte harten, kortom. Aangezien de milde sleminteresse in het directe 4 (ha) -bod zit, moet dit zware sleminteresse zijn.
Je zou hier zelfs een pass-and-pull op los kunnen laten, maar dat is afhankelijk van de hoeveelheid paracetamol die ik voor maat heb meegenomen.

Overigens wordt 6 (sp) nog geen sinecure, met scheefzittende schoppen en geen garantie op (cl) A
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
wouterf

Re: Wetenschappelijk?

Post by wouterf »

Beetje laat met reageren, was deze helemaal vergeten.

Het was een aardige 6
------------------ (sp) HVxxx
------------------ (ha) AH
------------------ (di) xx
------------------ (cl) Vxx
(sp) x ---------------------- B
(ha) B10xxxxx ------------ Vxx
(di) x------------------------HVJxx
(cl) Axxx--------------------xxxx
------------------- (sp) Axxxxx
------------------- (ha) -
------------------- (di) Axxxx
------------------- (cl) Kx

Biedverloop
(2 (di) )- 2 (sp) -(dbl)- 4 (di) //
(4 (ha) )- dbl - (pas) - 5 (ha) //
(pas) - 5 (sp) ap.

Ik koos voor optie E om daarna nog een poging te ondernemen met 5 (ha) , maar het lukte helaas niet goed om mijn kaart goed aan maat over te brengen. Waarschijnlijk is gewoon pragmatisch 6 knallen het beste. Aan tafel durfde ik dit niet, wedstrijd verliep niet lekker en ik was te bang voor een lege 3krt ruiten of 2krt zonder klaveren aas etc.

6 (sp) gaat down met een klaveren start, maar in de praktijk wordt er eigenlijk altijd met (di) Heer gestart waarna de klaveren verdwijnen op (ha) AH. Helaas.
Post Reply