Preemptief?

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
wouterf

Preemptief?

Post by wouterf »

Viertallen, N/-
Eentje waar ik echt geen idee had wat het beste bod was, scoorde in elk geval niet. Eens kijken of het forum het beter weet :roll: .

Je zit West met:
(sp) 106543
(ha) 2
(di) 108
(cl) HV732

Biedverloop:
(pas)-1 (sp) -(1NT)-?

Zonder 1NT is dit binnen je afspraken een makkelijke verhoging naar 4 (sp) . Hoe hoog ga je nu bieden? Of ga je via iets anders steunen (2NT bijvoorbeeld).
Last edited by wouterf on 12 Dec 2016, 13:48, edited 1 time in total.
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Preemptief?

Post by Floris »

4 (sp) . Ik wil eigenlijk 3 (sp) bieden, maar als ik dat doe, neem ik hun 4 (ha) toch weer uit met 4 (sp) ... Dus misschien toch maar direct 4 (sp) . Hopelijk kan maat zich vinden in het gezegde "een dag geen -1100, is een dag niet geleefd"
User avatar
Martin
Posts: 570
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Preemptief?

Post by Martin »

3 (sp) lijkt me de normale actie. Er staan te veel signalen op rood om 4 (sp) te bieden. De 1NT-bieder heeft voor 1NT gekozen en niet voor doublet, dat suggereert dat hij of een dubbele schoppenstop heeft of een hand waarmee je liever geen doublet zegt en de 4-kaart (ha) waarschijnlijk ontbreekt.
In geval a) zitten de (sp)-platen fout, in geval b) is het maar de vraag of het 4 (ha) voor ze is en of ze dat bereiken. Links van je heeft waarschijnlijk geen kaart om 4 (ha) te zeggen over 3 (sp) (anders had hij wel een zwakke 2 geopend), en na doublet links van je zal oost waarschijnlijk ook geen 4 (ha) bieden zonder 4-krt.

Kortom, 3 (sp) lijkt wel genoeg. Na 4 (sp) komt er te vaak doublet en ga je 1 of 2 down.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Preemptief?

Post by Floris »

Bij nader inzien toch ook wel eens met 3 (sp) .
wouterf

Re: Preemptief?

Post by wouterf »

Ik ben een beetje lui met spelverdeling opzoeken.
In de praktijk bood ik 2NT: distributionele invite voor 4schoppen. Helaas werd mijn linker tegenstander nu wakker en kreeg de kans om 3 (sp) te bieden: soort take-out met korte schoppens. Zij boden vervolgens 4 (ha) wat ik alsnog uitnam met 4 (sp) . Was geen succes (-3, 4 (ha) maakt wel).

Ben het eens met Martin, scherpe manche is niet kwetsbaar niet zo belangrijk en 3schoppen neemt in elk geval veel ruimte weg. 3 (cl) als fitbid is verreweg het mooiste, maar dat speel ik alleen als ik heb voorgepast.
User avatar
nijn11
Posts: 718
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: Preemptief?

Post by nijn11 »

Overweegt niemand een pas? Geen haast toch, met schoppen? Het lijkt me niet dat het vervolgens pas - pas - pas gaat; en dan nog.
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
Post Reply