en nu?

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

en nu?

Post by Erik »

Viertallen, Niet tegen Wel
(sp) A
(ha) AB643
(di) 942
(cl) HVB2

Maat is deler en trapt af met 1 (cl). Dat zijn echte klavers of sterke NT. Je biedt 1 (di) want je speelt T-Walsh en maat verblijdt je met 1 (ha). Dat is meestal een 3kaart, maar met een 15-17 hand kan het ook een 4kaart zijn. Hoe ga je nu je hand verder omschrijven? Ik zal de systematische opties geven:

Maat - Jij
1 (cl) - 1 (di)
1 (ha) - ??

1) 3 (ha) = 12-15 FP no splinter (FP = FitPoints)
2) eerst 2 (cl) (relay) en dan 3 (ha) = 16+ FP no splinter
3) 3 (sp) = 12-15 FP (sp) splinter
4) eerst 2 (cl) (relay) en dan 3 (sp) = 16+ FP (sp) splinter

Het systeem zit redelijk dichtgetimmerd in elkaar dus andere opties laten je vertellen dat je een 4kaart (ha) hebt. De enige forcing optie die wat dat betreft nog in aanmerking zou komen is
5) eerst 2 (cl) (relay) en dan 2NT = 16+ HCP, 4kaart (ha) en mogelijk nog een 5kaart (cl)

Oftewel, dit handje lijkt niet lekker in het systeem te vallen. Waar kies je voor en vooral waarom?
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
wouterf

Re: en nu?

Post by wouterf »

Moeilijk, het is absoluut een 16+FP hand.

Splinteren met (sp) Aas valt voor mij direct af, niet eens zozeer dat maat zijn schoppenpunten in de prul gooit maar ook dat de kracht van je kaart hem niet zit in het maken van schoppenaftroevers. Ik wil dolgraag weten of er een dubbele fit aanwezig is. Het liefst wil ik mijn vierkaart klaveren in de mix gooien, het zou zomaar kunnen dat 6 (cl) in een 4-4/4-5 fit een veel beter contract is dan 6 (ha) in de 5-3fit.

Wat zou 2 (cl) en vervolgens 3 (cl) zijn? Echt en vanaf een 4krt? Ik zou het liefst eerst MF (cl) bieden en vervolgens op maat zn afzwaaiende 3NT 4 (ha) . Dat moet wel een slempoging zijn in harten met klaveren erbij. Maat mag daarna kiezen.

(Het is overigens een goede optie op na transferaccept op 1 niv 2waycbs te spelen, dan is 2 (di) MF relay waarna je op laag niveau nog veel meer kan uitzoeken)
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: en nu?

Post by K-J »

Eerst maar eens 2 (cl) om te horen wat maat heeft. Daarna zien we wel weer verder.
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: en nu?

Post by Erik »

Na 2 (cl) krijg je de bijna verplichte 2 (di) herbieding te horen. Alleen met een 4kaart wiegert maat de transfer naar 2 (di). Hij heeft dus exact een 3kaart harten.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: en nu?

Post by K-J »

Erik wrote:Na 2 (cl) krijg je de bijna verplichte 2 (di) herbieding te horen. Alleen met een 4kaart wiegert maat de transfer naar 2 (di). Hij heeft dus exact een 3kaart harten.
Hoezo is 2 (di) nu verplicht? Ik wil graag weten of maat een 15-17 sans heeft (met 3 of 4 hartens) of dat 'ie een ongebalanceerde hand met een driekaart harten.
Met 2 (cl) vraag ik wat maat heeft en niet alleen of 'ie 3 of 4 hartens heeft.
Met Patrick speel ik het volgende antwoordschema:
2 (di) = 1-3-4-5 of 0-3-4-6, minimum
2 (ha) = 3 hartens - 6+ klaver, minimum
2 (sp) = 4-3-1-5 of 4-3-0-6, minimum
2SA = 15-17SA, 3krt harten
3 (cl) = 3 hartens - 6+ klaver, maximum
3 (di) = 1-3-4-5 of 0-3-4-6, maximum
3 (ha) = 15-17SA, 4krt harten
3 (sp) = 4-3-1-5 of 4-3-0-6, maximum

Zal vast en zeker beter kunnen, maar dit is redelijk eenvoudig te onthouden.
wouterf

Re: en nu?

Post by wouterf »

Een schema als die van KJ lijkt mij inderdaad beter. In deze situatie kun je beter vragen dan aangeven omdat jouw hand nog volledig onbekend is terwijl jij al redelijk wat van maat weet (3ha, 15-17sa of ongebalanceerd met dus echte klaveren etc). Met vragen blijf jij de captain van het bieden.

Stel het gaat 2 (cl) -2 (di) -3 (ha) . 16+ Fitpunten zegt niet zoveel als maat geen idee heeft wat voor shape jij hebt. Een no-splinter betekent ook lang niet altijd balanced. Stel je hebt x, AHxxx,HVxxx,xx of iets dergelijks. De kracht van deze hand zit hem absoluut niet in de schoppen singleton maar in je ruitenkleur. Je wilt veel liever weten of maat iets in ruiten meeheeft ipv vragen of hij veel schoppenpunten heeft.

Overigens kun je het systeem van KJ in mijn ogen makkelijker maken: (uiteraard commentaar leveren op mn nevenpaar als ik de mogelijkheid heb 8-) ). Ik besef wel dat dit misschien voor mij simpeler is maar dat zal niet voor iedereen gelden.
2 (cl) -
2 (di) : elk minimum, hierna vraagt oM verder naar shape.
2 (ha) : 15-17sans met 4krt steun
2NT: 15-17sans met 3krt steun
Rest echt en overwaarde.
Na 2 (di) kun je nog in 2 hoog (evt 2NT) afstoppen. Rest is MF.
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: en nu?

Post by Erik »

Leuke discussie over het systeem, maar totaal niet de vraag.
2 (di) is verplicht zodat je met een zeer zwakke hand zonder fit in de major en lange ruitens in 2 (di) kunt eindigen (de grondbeginselen van Walsh)
Bovendien is ons systeem zo gebouwd dat de hand die op tafel komt zijn hand gaat omschrijven en niet zoals bij jullie de hand die moet spelen. Is inderdaad iets meer onthouden (alhoewel de opbouw van de biedingen vrij logisch is) maar lijkt me wel beter. Misschien iets minder vastgeroest zitten in je eigen systeem, en wat meer te weten komen over de opbouw alvorens je eigen systeem superieur te verklaren en dat van een ander af te kraken.

De vraag was dus, hoe zou je de hand omschrijven met de gegeven mogelijkheden?

Hugo koos ervoor om de hand als een 12-15 met schoppensplinter te omschrijven en hij was het absoluut niet eens met mijn conclusie dat je deze dan maar als no-splinter moest verkopen. In mijn optiek splinter je niet met een tophonneur (AHV), omdat maat zijn (nuttige) platen in die kleur gaat afwaarderen. Overigens vraag ik me af of je redenen hebt om je hand op te waarderen tot 16+ met die drie lelijke ruitenkaarten. Ik zou hem dus als 12-15 no-splinter verkocht hebben. Helaas is daar weinig zinvolle input op gekomen.

Hierdoor bleven we wel eenvoudig uit een kansloos slem omdat ik totaal geen zin had om door te bieden. Mijn hand:
(sp) HB32
(ha) H98
(di) HB
(cl) A853
Met AV van ruiten achter mij was slem kansloos, maar bij het opengaan van de dummy was ik toch licht teleurgesteld (blijkbaar kon Hugo het van mijn gezicht lezen) dat ik ten onrechte mijn schoppens had afgewaardeerd. Het is ook geen goed slem waarin je en de (ha) V moet vinden en de ruitens goed moet (kunnen) doen. Met een ontbrekende keycard en troefvrouw zul je meestal wel uit slem blijven, maar het ging mij erom hoe de hand van Hugo nu het best beoordeeld en aangeboden kan worden.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
maximf
Posts: 14
Joined: 15 Jul 2015, 14:52

Re: en nu?

Post by maximf »

Splinteren met een secce aas is zeker geen doodzonde, maar je moet er wel de juiste hand voor hebben: bijvoorbeeld eentje waarbij je juist wil dat partner zijn schoppenpunten afwaardeert, omdat er in jouw hand toch niets op weg kan. Het lijkt me op de lange termijn stukken slechter om uit principe nooit secce honneurs te splinteren, dan om het af en toe, na rijp beraad, wel te doen en er dan een keer wat punten mee te verliezen.

Overigens zou ik zelf met deze hand waarschijnlijk niet splinteren.
Post Reply