Take-out doubles

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Take-out doubles

Post by Erik »

Gisteren weer een dikke overwinning geboekt op de nummer 3 in onze poule (17,7 - 2,3) zodat we onze voorsprong op de nummer 2 goed in stand houden. Het was mede door dit spel, alhoewel we na afloop nog een discussie hadden over de betekenis van het tweede doublet. We spelen pas sinds een half jaar doubletten als kort in deze situatie, dus vandaar de vraag om enige wijsheid van het forumpubliek.

Niemand kwets
1 (ha) * - 2 (sp) - pas - pas
dbl** - (pas) - pas*** - (3 (cl))
dbl****

* 2+krt, echt of sterke NT. Kan langere ruitens bij zitten indien sterke NT
** heropeningsdoublet, dus kort in schoppen
*** Jammer hoh! Niet het juiste moment voor een zwak sprongvolgbod!
**** Wat betekent nu het 2e doublet?

Dit was mijn hand:
(sp) A3
(ha) AVB84
(di) AB9
(cl) T92

Mocht het mensen nog niet gelukt zijn enige rechtlijnigheid bij mij te ontdekken, dan is dit je kans. Doubletten zijn kort, dus ook het tweede doublet is kort. We hebben immers afgesproken dat xxx ook als kort aangemerkt wordt. Pas zou betekenen: "Ik zit tegen in klaveren".

Hugo had:
(cl) VB964
(ha) H52
(di) 743
(cl) HB

Wat moet Hugo nu als doublet kort is? Hij vond dat het straf was dus had geen moeite met passen.
De leider haalde nipt 6 slagen terwijl wij alleen in harten en NT 8 slagen kunnen maken.

Ik hoor graag de meningen over het doublet en hoe daarmee om te gaan.
Last edited by Erik on 19 Jan 2017, 14:46, edited 1 time in total.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
roeld

Re: Take-out doubles

Post by roeld »

Ik zou 3SA bieden. Je hebt geen strafpas, heeft maat ook niet. Wel beide kleuren soort van gestopt en geen ander duidelijk bod. Moet maar ff zitten dan.
Maar goed, het wordt natuurlijk een non-probleem als je gewoon 1 (ha) opent met dit soort handen.

@Willemm: minder uitzonderingen op de regel dbl = altijd kort. Goede reden om het om te draaien, lijkt me?
Hugo
Posts: 176
Joined: 04 Feb 2010, 15:00

Re: Take-out doubles

Post by Hugo »

Erik opende ook 1 (ha) ;)
wouterf

Re: Take-out doubles

Post by wouterf »

Hier is niemand fout, dit is een kwestie van afspraak. Er zijn 2 richtingen:
1. Nadat wij iets echt voor straf hebben gedoubleerd is alles voor straf (Redenatie Hugo), PIS principe.
2. Nadat was iets voor straf hebben gedoubleerd is alles weer gewoon kort (Redenatie Erik).

Beide zijn min of meer hetzelfde.
Laat ik er wel bij zeggen dat doubleren hier veel vager is dan puur 1 of 2. Erik heeft al 2 (sp) al min of meer kort gedoubleerd (16bal met 4krt sch zul je uitpassen ga ik van uit) dus een singleton of lege doubleton klaveren zal hij waarschijnlijk niet meer hebben. Stel je speelt 2 dan is dbl dus "maat mijn kaart is niet geschikt om dit tegen te spelen maar heb wel overwaarde" en pas is "maat heb minstens Honneur derde tegen".

Hugo kan overigens ook wel zien dat dbl hier niet puur straf is, opps zijn meestal niet helemaal gestoord bezig en met HBsec zal Erik echt niet met AVxx erachter zitten. Als doublet straffig is dan zal dat vaak Vxx of Axx zijn.

Overigens netjes om dit op te knopen, zelfs met 8kaarts fit is 3 niveau vrijwel altijd te hoog met alles scheef en de minderheid van de punten.

Edit: nog voor Roel: je hebt 1 klaverenstop terwijl je voornamelijk veel (sp) kaarten en punten hebt --> waar moeten de slagen vandaag komen? 3NT is hopen op een dubbele klaver stop wat zeer onwaarschijnlijk is (als dbl=kort dan is dat waarschijnlijk xxx).
roeld

Re: Take-out doubles

Post by roeld »

Wouter, eens. 3SA was ook geen blij bod. Maar dat was in het biedverloop startend met 1 (cl) en geen enkele fitgarantie. Het was echter de beste verdediging die ik kon verzinnen tegen 3 (cl) X C.

Vraag is nu dus: gaat 3 (cl) altijd down of moeten we toch 3 (ha) bieden? Als wij fit hebben, hebben zij waarschijnlijk ook ergens fit. Dat zou best wel eens (cl) kunnen zijn. Leider gaat een behoorlijke 6 of 7-kaart (cl) klaver hebben, anders gaat hij niet zomaar uit 2 (sp) x lopen. Maat doubleert 2 (sp) kort. Laat de 2 (sp) bieder nou eens (sp) AKxxxx hebben en leider (cl) AQTxxx. Allemaal zeer minimaal m.i. Je maakt plotseling helemaal geen troefslagen, want KJ zit ervoor en maat gaat troef starten tegen de gedoubleerde deelscore. Leider heeft al 8 slagen, terwijl maat een absoluut maximum heeft met alle rode punten en bijv. een 1543 voor zijn bieden. Je schrijft in dit scenario dus maximaal +100 en het hoeft maar even ongelukkig te zitten en je schrijft een manche tegen (7e klaver bijv.). Laat ik nog maar niet spreken over het feit dat 4 (ha) in dit scenario een spel van gisteren had kunnen zijn: saai.

In butler/viertallen een deelscore doubleren zonder troeflengte, zonder vaste troefslagen en mét een eigen fit, lijkt me niet goed, ook al geef ik gelijk toe dat ik van deelscores doubleren nog wel wat kan leren. Daarom vind ik het een non-probleem en bied ik 3 (ha).
Post Reply