Maar weer eens wat biedproblemen (2)

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
wouterf

Maar weer eens wat biedproblemen (2)

Post by wouterf »

Je hebt als West
(sp) VB954
(ha) 4
(di) AV987
(cl) 43

Biedverloop (Z,OW)
p - p - 2 (ha) -3 (cl) //
4 (ha) - ??

2 (ha) = muiderberg
Kwetsbaar tegen niet stelt een 3 (cl) volgbod hier best wel wat voor.

Wat bied je?
(als je past dan zal maat 4 ha doubleren om overwaarde aan te geven, bied je dan nog wat?)
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Maar weer eens wat biedproblemen (2)

Post by Erik »

Ik doubleer toch maar. Kan geen straf zijn toch? 4 (sp) heb ik ook overwogen, maar dan beloof ik denk ik toch wel een klaverenfit. 4NT speelde ook even door mijn hoofd, maar dan geef ik de schoppens op. Kan niet de bedoeling zijn. Doublet dus.

Mocht ik als een angsthaas gepast hebben en maat doubleert, dan bied ik wel 4 (sp)
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
Martin
Posts: 570
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Maar weer eens wat biedproblemen (2)

Post by Martin »

Ik bied direct 4 (sp) . Mocht dat helemaal mis zijn, dan heb ik best een aardige hand voor 5 (cl).
Gezien mijn voorpas weet partner dat ik niet snel een 6-kaart schoppen zal hebben.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
Raoul
Posts: 373
Joined: 14 Jul 2014, 09:30

Re: Maar weer eens wat biedproblemen (2)

Post by Raoul »

ik zou doubleren. Geeft geen directe klaverensteun aan en dus lengte in ruiten en schoppen en enig puntenbezit. Maat kan zijn hand beter waarderen. Strafdoublet lijkt me hier niet logisch
wouterf

Re: Maar weer eens wat biedproblemen (2)

Post by wouterf »

Voor Erik en Raoul: dbl is hier zeker niet voor straf maar punten/take-out.
Maat gaat echter wel in 80-90% van de gevallen passen op jouw doublet.

Met bijv 5 (cl) en 4 (sp) had maat vrijwel zeker 2 (ha) gedoubleerd en met een 3krt (sp) gaat hij ook echt niet 4 (sp) verzinnen. Een 7krt (cl) is ook onwaarschijnlijk
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Maar weer eens wat biedproblemen (2)

Post by Floris »

Waarom heb ik deze Muiderberg verpast? :p

tsja, daar zitten we nu... ik zeg doublet. Ok, daar past maat vaak op, maar maat lijkt enige hartenlengte te hebben, en als hij dan een 4315 of 4216 heeft, klopt eea nog steeds met zijn bieden. Alternatief is 4 (sp) ; dat moet enige klavertolerantie beloven lijkt me, maar maat zal het met een doubleton laten staan, en dat wil ik ook weer niet...

conclusie: wat fijn dat ik Muiderberg speel en zo snel een 5-5 kan openen. heb ik meteen mn ei gelegd.
wouterf

Re: Maar weer eens wat biedproblemen (2)

Post by wouterf »

Een lastige beslissing, lijkt 50/50 tussen dbl en 4 (sp)

--------------- (sp) H7
---------------- (ha) H10653
---------------- (di) B6
---------------- (cl) H1092
(sp) VB954----------------------- A10
(ha) 4---------------------------- V2
(di) AV987----------------------- H32
(cl) 43---------------------------- AVB876
---------------- (sp) 8632
---------------- (ha) AB987
---------------- (di) 1054
---------------- (cl) 5

Biedverloop (Z,OW)
p - p - 2 (ha) -3 (cl) //
4 (ha) - dbl - ap.

Na een denkpauze van een minuut of 3 besloot Jan tot doublet, zeer verdedigbaar al neig ik zelf meer naar de redenatie van Martin. Het is zowel 4 (sp) als 5 (di) voor je, 5 (cl) gaat echter down omdat je na 2x (ha) de klaveren er niet meer uit kan snijden.

De start van mij was ook allesbehalve in de roos, ik besloot optimistisch voor de schoppenaftroever te gaan en startte dus (sp) Aas. Hierna was het 1 down. Het veld was nogal divers maar er wel wel 4/5x 4 (sp) geboden, netjes.

Overigens begon KJ met de bekende Dombo 2 (ha) opening, die Patrick ophoogde naar 3 (ha) . Hierna besloot Oost toch maar tot 3NT ondanks Vx als stop. Verdedigbaar maar geen succes, na 5x harten was het 1down. Leverde dus toch nog 150punten op.
Post Reply