Leveling War

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
User avatar
K-J
Posts: 1439
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Leveling War

Post by K-J »

2e divisie, niet kwets tegen wel, viertallen
Dombo 1 - Theseus 3

(sp) AV10
(ha) HB10532
(di) B
(cl) AVB

Je opent deze hand met 1 (ha) en partner verblijdt je met 3 (sp): 12-15 punten, splinter.
Slem lijkt een redelijke zekerheid, dus je gaat de hand van partner wat verder opvragen en je komt erachter dat hij AV van harten en AH van ruiten heeft en dat hij geen klavercontrole heeft.
Inmiddels is het bieden tot 6 (di) gevorderd, dus veel meer uitzoeken gaat niet lukken.
Afijn, klein slem kan je zo ongeveer blind claimen en groot slem is sowieso niet slechter dan de klaversnit.

Wat bied je?

O ja, als je kijkt wie aan de andere tafel jouw hand heeft, dan zie je daar Adri (Theseus 3) cq. KJ (Dombo 1) zitten. Het is de tweede helft van deze, voor beiden, belangrijkste wedstrijd uit de competitie. Na de 1e helft kijkt Adri tegen een 44-25 achterstand aan. Dan begrijp je een beetje de omstandigheden waarop dit biedprobleem zich voordeed.

Wie bood wat in de wedstrijd?
User avatar
Martin
Posts: 570
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Leveling War

Post by Martin »

Uit het verhaal begrijp ik dat KJ dacht dat hij 7 moest bieden om met "het veld" mee te gaan.
Ik zou toch maar gewoon 6H bieden. Maat heeft (di) V vrijwel zeker niet, anders had hij de hand wel opgewaardeerd naar een 16+ splinter met zulke pure punten.
7 (ha) lijkt dus te maken als maat (di) T heeft en (di) V derde naar beneden komt bij de buren, of als de (cl) snit goed zit (misschien kun je de kans net iets vergroten door op een (di) - (cl) show-up sqeeuze te spelen).

Dat lijkt me niet genoed om 7 te bieden.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Leveling War

Post by Floris »

ik ga voor 6 (ha)

dit zijn bekende situaties voor mij, alleen heb ik meestal de verdeling van partner paraat, wat de beslissing makkelijker maakt. groot slem is hier 50% (snit), maar er zijn meer kansen:
- maat heeft (di) V (kleine kans, zie comment Martin)
- maat heeft (di) T en de vrouw valt/kan eruit getroefd worden
- maat heeft een 5+krt ruiten en die 5e kan hoog worden.
- er wordt naar de klavervork toegestart (zeer kleine kans, eigenlijk alleen kans als de starter geen troef heeft)

de kansen in ruiten maken dat het groot slem denk ik zo'n 55-60% kans heeft, maar voor groot slem heb je (geloof ik) iets van minimaal 67% kans nodig om het verantwoord te kunnen bieden...

ik ga dus toch maar voor 6 (ha) .

Als ik de verdeling van mijn maat zou weten, en zeker een 5-krt ruiten weet, zou ik wel 7 (ha) bieden.
User avatar
K-J
Posts: 1439
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Leveling War

Post by K-J »

Eigenlijk is dit niet echt een biedprobleem. Groot slem moet zoals Floris al aangaf ruim boven de 50% maakkans hebben (down ten opzichte van klein slem gemaakt kost meer dan gemaakt versus klein slem met een overslag). De kansen naast de klaversnit zijn klein. De kans op (di) V is nihil, omdat partner dan een wel erg mooie 15 punter heeft. De kans op AHxxx ruiten is ook klein, want partner biedt daarmee al gauw eerst 2 (di) om een potentiële slagenbron aan te geven, om daarna pas de hartens te steunen.
Dus eigenlijk is alleen (di) T bij partner een extra kansje. Te weinig lijkt me om groot slem te gokken.

Maar het gaat hier ook niet om het biedprobleem, maar om het verhaal. KJ ziet aan de andere tafel dat Adri deze hand heeft en hij schat in dat Adri waarschijnlijk voor dezelfde keuze zal komen te staan als hijzelf (het biedverloop was niet bepaald bijzonder). En Adri staat achter in de wedstrijd. Dus Adri biedt zeven denkt KJ, waarna hij 7 (ha) biedt.
Aan de andere tafel krijgt Adri inderdaad dit probleem. Hij ziet KJ aan de andere tafel en denkt: die denkt vast dat ik zeven ga bieden. En dus bood Adri 6 (ha) voor de zekere swing, overtuigd dat ik 7 (ha) zou bieden.

Maat heeft precies vertelt wat 'ie had en niet meer:

(sp) 8
(ha) AV94
(di) AH72
(cl) 10862

Dus 7 (ha) zat inderdaad op niets meer of minder dan de klaversnit. En zo had Adri de Leveling War gewonnen, maar won KJ voor Dombo 11 impen op het spel, want (cl) H zat goed.

En zo pakten al onze dubieuze acties verbijsterend goed uit dit weekend. We moesten echt wel heel randdebiel doen om een spel te laten kosten (en wees maar niet bang dat hebben we meerdere keren gedaan!), maar verder werd alles goud wat we aanraakten.

En zo staan we dus plotseling bovenaan met nog twee wedstrijden te gaan. Ik ben benieuwd waar dat gaat eindigen. 19 februari weten we meer :)
Last edited by K-J on 26 Jan 2017, 00:16, edited 2 times in total.
User avatar
een domme aap
Posts: 435
Joined: 02 Apr 2009, 11:50
Location: Utrecht

Re: Leveling War

Post by een domme aap »

Sorry KJ, je bent nog iets vergeten te melden. Eigenlijk heeft Adri dus keihard gewonnen. Hij heeft duidelijk veel beter ingeschat wie wat bood en waarom. :P
Liever een domme aap in de boom, dan tegenover je aan tafel.
Post Reply