simpel?

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
User avatar
wim
Posts: 266
Joined: 09 Dec 2010, 23:08

simpel?

Post by wim »

Tijdens de laatste 4tallen pot van Dombo2 (wel met 12 gewonnen maar ook kansen laten liggen om eerste plek in te nemen :? ) dit probleem(?). Obelix en ondergetekende dachten er (aanvankelijk) iig anders over. Hoop wat van jullie antwoorden te leren

Kwetsbaarheid weet ik niet meer. Je zit in de 4e hand. Links 1 (cl) maat dblt, rechts 1 (sp) je hebt:
(sp) xx
(ha) H109x
(di) VBxx
(cl) V10x

en besluit tot 2 (ha) , links komt nu 2 (sp) en je maat biedt 3 (di) (te sterk voor volgbod).
Wat nu?
User avatar
PatrickG
Posts: 95
Joined: 28 Sep 2010, 09:55

Re: simpel?

Post by PatrickG »

3 (sp) , je bent te sterk om te passen. 3SA (als maat een schoppenstop heeft) of 5 (di) lijken kansrijke manches.
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: simpel?

Post by K-J »

Ik zie ook weinig andere biedmogelijkheden dan 3 (sp) .
Daardoor is het wel onduidelijk waar 3SA naar vraagt (schoppenstop, klaverstop, 3-krt harten). Maar goed, met een (redelijk) verdeelde hand en wat punten in één/twee zwarte kleuren zal partner wel 3SA bieden. Met een zwarte singleton en een driekaart harten zal partner wel 4 (ha) bieden en anders 4 (di) .
Overigens bied ik op 4 (di) nog wel 5 (di) . Best lastig om een handje te bedenken waarbij dat kansloos is, terwijl partner wel z'n bieden heeft.
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: simpel?

Post by Erik »

Ik sluit me aan bij de rest. 3 (sp). Jan zijn argument dat het MF is deel ik wel, maar ik vind altijd dat 5m daarvan uitgezonderd is. Als je een klaverenstop mist, dan moet je zelf maar 3NT gokken, want het is belangrijk om nu met 3 (sp) naar een schoppenstop te kunnen vragen. Als maat nu niet de gevraagde stop heeft, dan moet hij nu zelf meteen kiezen tussen 4 (di) of 5 (di). Net als Jan pas ik op 4 (di) met al mijn zachte waarden en 4 zwarte verliezers.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: simpel?

Post by Floris »

niemand kwets, trouwens...

ik zat aan de andere tafel te klussen, en beperk me derhalve van verder commentaar. Behoudens dat wij de winnende actie van W+R neutraliseerde op dit spel 8-)
User avatar
frank
Posts: 267
Joined: 19 May 2009, 16:12

Re: simpel?

Post by frank »

Het probleem waar iedereen aan voorbij gaat is dat er twee kleuren geboden zijn door de opps. Want wat als je zwarte kleuren omgedraaid zijn? Theorie is geloof ik dat je bij twee kleuren stops gaat bieden in plaats van vragen maar dan zit je nu dus vast. Het lijkt me echter wel handiger hier gewoon om een stop te vragen, dat voorkomt onduidelijkheid en bovendien hebben ze die kleur beide geboden dus daar gaan ze vast in starten.
User avatar
wim
Posts: 266
Joined: 09 Dec 2010, 23:08

Re: simpel?

Post by wim »

dank voor de reacties.
wat betreft die 2 kleuren zou ik me inderdaad maar vooral zorgen maken over de (sp) .
Enfin, obelix besloot te passen met met deze hand wegens de te kleine kans op een manche. Bij het opengaan van de dummy vroeg ik me ook hardop af waarom geen 3 (sp) geboden. Maar het was wel een keuze die hier goed uitpakte (niet dat dat belangrijk is).
Ik had:

(sp) Ax
(ha) Vx
(di) AHxxxx
(cl) A

Na de opgelegde (sp) start zijn er in 3sa dus, wat ongelukkig (verwissel bv (cl) A met (ha) A), maar 8 slagen. Gaat er om of de NKW manche 50% kans heeft. Je weet dat maat zeer waarschijnlijk (anders zijn de tegenstanders aan het psychen) in de range van 16-18 zit en dan wordt een 6krt (di) zeer waarschijnlijk en daarmee ook 3sa bij een stop. Wat te doen na een 4 (di) antwoord vind ik wat lastiger. Maar als maat geen (sp) stop heeft moet 5 (di) toch wel heel dichtbij zijn. De 20pt hand van Jan vind ik dan wel erg in de zwartebrilstaart van de verdeling.
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: simpel?

Post by K-J »

Jan wrote:
K-J wrote:Best lastig om een handje te bedenken waarbij dat kansloos is, terwijl partner wel z'n bieden heeft.
(sp) VB (ha) AV (di) AHxxxx (cl) HBx. Ietsje minder dan deze 20-punter kan ook, zeker nadat beide tegenstanders meebieden.
Met zo'n hand biedt maat 3SA en geen 4 (di)
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: simpel?

Post by K-J »

frank wrote:... bovendien hebben ze die kleur beide geboden dus daar gaan ze vast in starten.
Oost kan heel goed slechts een vierkaart schoppen hebben en dan kan het dus zomaar 3SA zijn ondanks het ontbreken van een schoppenstop. En oost kan dat zelf ook zien, waardoor de kans weer groter is dat hij (met een vierkaart schoppen) klaver zal starten als hij daar wat in heeft.
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: simpel?

Post by Floris »

Het hele spel:

---------- (sp) A9754
---------- (ha) 73
---------- (di) 84
---------- (cl) 9842
(sp) VBT -------------- (sp) 63
(ha) V82 -------------- (ha) HT96
(di) AH6532 -------- (di) VB97
(cl) A ------------------- (cl) VT4
---------- (sp) H82
---------- (ha) AB54
---------- (di) T
---------- (cl) HB763

Bij ons moest Zuid met een precisie 2 (cl) (5+ (cl) , 0-3 (di) , geen 5-krt M, unbalanced 11-15) beginnen. Ook onze West begon met doublet, waarna Noord dit het moment vond om druk te zetten met 4 (cl) ... Godzijdank ongedoubleerd en -3 toen zuid de klaverpositie niet raadde... -150

Brrr...
Post Reply