Plan?

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
wouterf

Plan?

Post by wouterf »

Geen duidelijk probleem, meer verhaal.
Gisteren bij het HOK kreeg ik de volgende redelijk unieke hand:

Paren, je bent Oost, O/Niemand
(sp) -
(ha) -
(di) H9xxxxx
(cl) AB8xxx

Geen hele duidelijke afspraken met partner.
Je rechter opp gaat majors tot het 5niveau noemen.
Wat is je plan?
Last edited by wouterf on 14 Feb 2017, 14:42, edited 1 time in total.
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Plan?

Post by Floris »

Eerste hand? Kwets? Scoringsmethode?

Ik denk dat ik 4SA open... Als ze dan in 5M komen laat ik het (afhankelijk van kwetsbaarheid, scoringsmethode en positie) staan omdat ik ze niet naar een winnende 6M wil duwen. Maar misschien gooi ik er toch nog eentje bovenop als ik het gevoel krijg dat het 6 voor ons is...
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Plan?

Post by Erik »

Ik volg Floris zijn voorbeeld. Als je deze hand niet met 4NT opent doe je het nooit. Daarna kan er van alles gebeuren. Daar wil ik me nu nog niet op vastleggen. Mijn maat heeft ook nog iets te zeggen. Of 5M gespeeld mag worden laat ik aan maat. Ik denk dat ik het meeste problemen heb als de opps vlot naar 6M bieden. Als links leider is, laat ik een lightner los, maar als rechts leider is gaat het denk ik toch wel jeuken om uit te nemen.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
Arnaud
Posts: 210
Joined: 19 Jun 2009, 12:18

Re: Plan?

Post by Arnaud »

Erik wrote: Als links leider is, laat ik een lightner los
Die snap ik niet, waar komt die lightner vandaan? Overigens zou ik ook 4Sa openen.
wouterf

Re: Plan?

Post by wouterf »

Erik wrote:Als links leider is, laat ik een lightner los
Beste Erik, je moet wel een troef hebben om een lightner doublet los te laten, maat zal de oM start wel vinden maar daar heb je niet veel aan ;)
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Plan?

Post by Erik »

daar hebben jullie een punt :oops:
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
wouterf

Re: Plan?

Post by wouterf »

Nu nog een afspeelprobleem
(sp) -
(ha) -
(di) H976432
(cl) AB8763

(sp) HV108
(ha) KB52
(di) AV10
(cl) V5

Biedverloop:
4NT-(p)- 5 (di) - (5 (ha) )
6 (di) -ap.

Links denkt een tijdje na voor hij 5 (ha) bied.
Mijn 6 (di) is verreweg van een goed bod (dbl als ik wil door is waarschijnlijk beter; geen lightner als je zelf moet starten) maar zo'n hand krijg je niet vaak en ik kon de discipline niet opbrengen (zeg nou zelf: wanneer verhoog je bewust naar 6 met 8 punten om het te maken).

Start (sp) 2 (1/3/5) die je aftroeft.
Ruiten naar het Aas en hier valt links de boer onder.
Speel alsof het viertallen is (maken is waarschijnlijk al 90%+).
User avatar
Arnaud
Posts: 210
Joined: 19 Jun 2009, 12:18

Re: Plan?

Post by Arnaud »

Ok, je maakt met alle 3/2 en 4/1 zitsels in klaveren. Gewoon de laatste troef trekken en je verliest 1 klaveren. Maar kun je je wapenen tegen een 5-0 zitsel? Volgens mij niet. Als de 5 kaart ervoor zit kun wel de vrouw voorspelen, maar dan gaat het heer-aas-getroefd. Je kunt nu niet T9 eruit snijden of 3 klaveren troeven. Dus ik doe maar laatste troef trekken en schoppen vrouw spelen. Die laat je aan de heer en dan heb je Aas, boer en 1 aftroever en dan is dummy hoog.
wouterf

Re: Plan?

Post by wouterf »

Jan
Links (West, ik heb 4NT als noord geopent, zuid mag spelen) heeft 5 (ha) geboden, (sp) 2 gestart en de (di) boer gegooid. West heeft dus 6+ hartens, 1,3 of 5 schoppens en ruiten boer sec of Bx(x?).
Oost (rechts) zal toch veel eerder 5 klaveren hebben?

A tempo ruiten boer spelen van Bx geloof ik overigens maar weinig van. Zelfs meesterklassers/eerste divisie doen dit zelden. Kan namelijk ook gewoon kosten als de leider vervolgens een hoge crossruff kan opzetten (je weet niet hoeveel klaveren de leider heeft).

Voor het niveau: Hok, B lijn. Hoofdklasse tot aardige 2e divisie paren. Tegenstanders zijn niet ingespeeld (invaller)
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Plan?

Post by Floris »

ik ga onder alle omstandigheden voor plan A

je hebt zojuist een kleintje naar (di) A gespeeld, zelfs Deventer oma's gooien nu zonder aarzeling (di) B van (di) Bx!
Post Reply