Wel of geen manche? (deel 2)

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
User avatar
K-J
Posts: 1439
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Wel of geen manche? (deel 2)

Post by K-J »

2e divisie viertallen, niemand kwetsbaar

(sp) B972
(ha) 42
(di) 965
(cl) AHB5

Achter je opent één de tegenpartij de vijandelijkheden met 3 (ha) . Maat dubbelt en nu mag jij. Heb je voldoende voor 4 (sp) of heb je niet teveel voor 3 (sp) ? (of doe je nog niets anders?)
User avatar
Martin
Posts: 570
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Wel of geen manche? (deel 2)

Post by Martin »

Ik bied toch maar de manche (4 (sp) ). Dat zal regelmatig te hoog zijn, maar ook regelmatig gemaakt worden.
Geef maat:
(sp) AHVx
(ha) xx
(di) AVxx
(cl) xxx
en het is een prima manche, die maat echt niet gaat bieden als je 3 (sp) zegt.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Wel of geen manche? (deel 2)

Post by Floris »

Is het feit dat rechts de hartens niet gesteund heeft nog een aanwijzing?

daardoor lijkt maat wel wat hartens te hebben ondanks zijn doublet, hetgeen denk ik een aanwijzing kan zijn voor een 'zwaar' doublet (hij durft het blijkbaar niet aan jou te laten in de uitpas, wat ie met 12-13 punten en een suboptimale verdeling misschien wel zou doen). Toch maar 4 (sp) dus.
wouterf

Re: Wel of geen manche? (deel 2)

Post by wouterf »

Floris wrote:Is het feit dat rechts de hartens niet gesteund heeft nog een aanwijzing?
Het is misschien een kleine aanwijzing maar over het algemeen is het niet goed om na 3H-(dbl) te steunen naar 4 (ha) tenzij je denkt dat het wel eens slem voor de opps kan zijn. Grote probleem van 4 (ha) is dat de biedplicht van de antwoorder wordt ontnomen, waardoor je zijn keuze meestal makkelijker maakt (4sch met schoppens en dbl zonder schoppens). Aan mijn tafel was Jan de preempter en ik zou in vrijwel alle gevallen hebben gepast, ook met een 3krt steun. Met een 4krt steun komt direct 5 (ha) in aanmerking.
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Wel of geen manche? (deel 2)

Post by Erik »

4 (sp). Ben nog even aan het zoeken geweest naar een addertje onder het gras, maar kan me eigenlijk niet voorstellen dat je wat anders biedt. Je hebt gewoon teveel voor 3 (sp).
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
nijn11
Posts: 718
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: Wel of geen manche? (deel 2)

Post by nijn11 »

Brrr... pruthand. 9 losers, foute snits, 4-1 zitsels in troef. 3 (sp)
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
User avatar
een domme aap
Posts: 435
Joined: 02 Apr 2009, 11:50
Location: Utrecht

Re: Wel of geen manche? (deel 2)

Post by een domme aap »

nijn11 wrote:Brrr... pruthand. 9 losers, foute snits, 4-1 zitsels in troef. 3 (sp)
Wie ben jij en wat heb je met.... Oh wacht, Kim heeft je account gekraakt, ik snap het al...
Liever een domme aap in de boom, dan tegenover je aan tafel.
Post Reply