Uitnemer?

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Uitnemer?

Post by K-J »

tweede divisie viertallen
niemand kwetsbaar

(sp) 10732
(ha) B87
(di) HB54
(cl) B7

Na tweemaal pas opent links van je 1 (sp) en je partner biedt 3 (di) , zwak, maar met een voorgepaste partner kan de doos wat breder zijn.
Rechts een eerlijke 3 (sp) invite.
Hoe hoog ga je in de boom? En als je nu geen 5 (di) biedt, doe je dat dan wel als de tegenpartij 4 (sp) biedt?
User avatar
Martin
Posts: 571
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Uitnemer?

Post by Martin »

Ik houd niet van spijtoptantenbridge. Als ik eerst 4 (di) bied, pas ik daarna ook.

De vraag is of je direct 4 (sp) moet bieden. Je hebt een lege 4-kaart (sp), dus maat is vrijwel zeker kort in (sp).

Met een pure kaart bij maat, iets als
(sp) x
(ha) xxx
(di) AVxxxx
(cl) xxx
is het 6 (sp) voor de buren, maar gaat 5 (di) 4 down.

Met een iets minder pure kaart als
(sp) x
(ha) Hx
(di) AVxxxx
(cl) xxxx
gaat 5 (di) ook al 2 of 3 down.

De kwetsbaarheid is in mijn ogen niet gunstig genoeg om zelf 5 (di) te bieden.
Ik bied 4 (di) en als maat een renonce (sp) heeft kan hij zelf misschien nog 5 (di) bieden.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
wouterf

Re: Uitnemer?

Post by wouterf »

Je zou in deze situatie een soort bod moeten bedenken dat betekent: maat ik wil uitnemen maar als jij te sterk (of te zwak) bent dan hoeft het van mij niet.

3NT lijkt mij wel wat hiervoor, kan me niet voorstellen (in elk geval nk) dat dit tp kan zijn. Is wel moeilijk te onthouden, maat moet echt voorgepast zijn, en niet gepast hebben op een opening van de tegenpartij (in dat geval is 13-14 net onder 1NT volgbod nog mogelijk).

simpel 4 (di) kan ook, en dan maat laten kiezen, maar soms wil je toch snel even de start vastleggen en de tegenpartij hun cuebid ontnemen.

Edit: overigens zou ik waarschijnlijk 5 (di) hebben geboden, 3 (di) heeft weliswaar een brede range maar is nooit complete bagger. Preempts na een 1M (1NT ook) opening van de opps zijn altijd shapy/aanvallend. Een preempt op 3 niveau zet namelijk vrijwel geen druk (zeker met korte M komt er vrijwel altijd 3/4M op tafel). Het belooft dus vrijwel altijd een hand waarmee je graag wilt uitnemen. Bang om voor een fortuin te gaan ben ik dus niet (al ga je wel af en toe voor 500 vs 420), en 4 (sp) down zie ik ook echt niet.
- Overigens zou ik veel voorzichtiger zijn als ik zelf korte (sp) heb, maat kan dan een bomhofpreempt hebben gehad (Ik ken een zekere broklede leraar die daar veel van af weet).
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Uitnemer?

Post by Floris »

ik bied 5 (di) .

Het lijkt vrijwel zeker 4 (sp) voor ze, en dat gaan ze over 4 (di) echt wel bieden. De vraag is of 5 (sp) al te hoog is, of dat het zelfs slem voor ze is. 5 (di) geeft de grootste kans dat ze een fout gaan maken. Het kan mis zijn als maat een erg atypische hand heeft gehad (wat best kan in dit biedverloop), maar ook dan moeten ze eerst nog maar eens de juiste keuze maken.
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Uitnemer?

Post by Erik »

Maat is niet kort in klaver en harten, wat dus makkelijk tot veel verliezers in die kleur kan leiden. Je ligt met 5 (di) al snel voor 500. Pas dus.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
Post Reply