Doffe ellende in de Ruitenboer (1)

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Doffe ellende in de Ruitenboer (1)

Post by Floris »

Gisteren hebben Frits en ik de finale van het Ruitenboertoernooi gespeeld.

Aanvankelijk had ik mij geplaatst met mijn vrouw in de regio Overijssel. Helaas was zij verhinderd en moest ik op zoek naar een invaller. Dat werd (good-old) Frits. De wedstrijdleiding had echter problemen met deze opstelling ("jullie behoren niet tot de doelsgroep: jullie rating is kunstmatig laag doordat Dombo in het verleden geen meesterpunten uitdeelde"), en we mochten alleen meedoen als we "een normaal systeem" zouden spelen, en dus GEEN precisie.

zo gezegd zo gedaan. We hebben in iedergeval bewezen dat:
1). we zeker niet "te goed zijn voor Rboer" :) ; en/of
2). wij ons blijkbaar geen raad weten met "normaal" bieden.

We hebben tamelijk matig gespeeld, maar het zat ook niet altijd mee. ik ga er een paar stukjes over schrijven. Eerst maar eens drie eenvoudige (?) biedbeslissingen nemen.

A). W/allen
Zuid:
(sp) A6
(ha) VBT4
(di) 954
(cl) AH72

(p) - p - (1 (sp) ) - Dbl
(p) - 2 (di) - (2 (sp) ) - ??


B). O/allen
Oost
(sp) HB9
(ha) HVB95
(di) HB
(cl) BT3

1SA - (p) - 2 (di) * - (p)
2 (ha) *(?) - (p) - 2SA - (p)
??

C). O/niemand
Noord
(sp) AHV75
(ha) 8654
(di) VB
(cl) 76

(1 (cl) ) * - p - (1 (di) ) - ??
User avatar
Martin
Posts: 570
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Doffe ellende in de Ruitenboer (1)

Post by Martin »

A) Wordt er nog iets van mij verwacht? Ik heb geen slechte hand voor een doublet, maar niet genoeg om nog wat te doen.

B) Ik denk dat 3H genoeg is. Je moet de manche bieden als de manche met een geschikt minimum dicht is.
Ik kan geen gebalanceerde hand met 8 punten bedenken waarmee de manche koud is.

C) 1S, ik vind de schoppens zoveel beter dat ik niet begin met een truc om (ha) en (sp) aan te geven, ook niet als ik kan aangeven dat mijn (sp)'s langer zijn.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
User avatar
Fleur
Posts: 207
Joined: 20 Jul 2009, 14:39

Re: Doffe ellende in de Ruitenboer (1)

Post by Fleur »

Ik ben misschien meer de doelgroep voor Ruitenboer, dus ik doe wel mee:

A: pas - ik heb mijn hand verteld, iets anders dan ruiten bieden belooft meer dan ik heb, maat is minimaal (tot ±8 hcp), dus ik vind het goed zo.
B: 4 (ha) - eigenlijk wil ik iets slims bieden om te weten hoeveel klavers we kwijt zijn, maar met 10 hartens samen ga ik niet snel SA spelen, ook al ben ik gebalanceerd. Een slag minder halen is wel fijn, maar hopelijk kan ik maat zijn kleine hartjes benutten voor aftroevers. (Gezien het feit dat het probleem is, zal het wel 3SA zijn, maar in de praktijk bied ik dat niet.)
C: dbl (of welk bod je maar afgesproken hebt voor beide hoge kleuren) - mijn schoppen zijn weliswaar mooier, maar zo vertel ik maat het meest over mijn hand en maak ik de hoge kleuren minder aantrekkelijk voor de tegenstanders.
wouterf

Re: Doffe ellende in de Ruitenboer (1)

Post by wouterf »

A. uh pas?? Wat is het probleem eigenlijk?
B. Ik had waarschijnlijk direct 3 (ha) geboden als minimum met 4+ steun. Nu bied ik toch maar 3 (ha) , je hebt er weliswaar 5 maar verder een duidelijk minimum.
C. 1 (sp) , de schoppens zijn zoveel beter dat ik liever deze kleur wil vastleggen voor de start. Waarschijnlijk eindigen de opps toch wel in 3m en dan wil ik absoluut geen hartenstart
User avatar
Gary McAlley
Posts: 846
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: Doffe ellende in de Ruitenboer (1)

Post by Gary McAlley »

ik bied hetzelfde als Martin en Wouter. Bij A heb ik zo'n vermoeden dat de tegenstanders deze hand hadden, vervolgens toch nog iets boden en dat dit goed uitpakte ofzo
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Doffe ellende in de Ruitenboer (1)

Post by Erik »

A) Tja, in paren is het nooit goed om de opps op twee niveau te laten spelen. Het is ruitenboer dus de tegenstanders bieden toch altijd 3 over 3, dus dan nog maar eens 3 (di). Normaal is natuurlijk pas opgelegd. Als maat nog wat wil omdat hij aan de bovenkant van zijn range zat, dan doet hij er nog wel een derde bij.

B) 3 (ha). Had ik vroeger maar zo weinig onvoldoendes op mijn rapport. Dat vraagteken achter 2HA is terecht overigens. Het zijn hooguit te weinig vraagtekens. Voor een troefcontract is het overigens wel een grafhand en zelfs al heeft maat twee azen, dan moeten er toch nog veel vrouwen goed zitten. 3NT is waarschijnlijk beter speelbaar.

C) dbl. Beide overige kleuren met voorkeur voor de hoogste is een gangbare afspraak. Tja, je kunt natuurlijk 1 (sp) bieden omdat het de essentie van je hand is, maar het is ruitenboer. Met twee kleuren weten ze niet hoe ze moeten uitzoeken of ze in 3NT terecht moeten komen. Gaat geheid fout. Als ze in 3NT komen rapen we lekker de eerste 5 schoppenslagen op.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
roeld

Re: Doffe ellende in de Ruitenboer (1)

Post by roeld »

Wat een gezeur trouwens dat jullie rating kunstmatig laag zou zijn. Ik zou daar bezwaar tegen gemaakt hebben. Datzelfde zou immers net zo goed voor andere aanwezige paren hebben kunnen gelden!

1) pas. Hand verteld, allen kwets en maat mag ook nog wat zeggen.
2) Ik zou in de praktijk een superaccept hebben geboden en wel degene die een minimum belooft. Als ik een stuk beter zou zijn en eens zou denken als Martin, denk ik dat het geen superaccept meer is. Een superaccept is er immers alleen om in dunne manches te komen tegenover een hand waarmee maat anders de manche niet had geboden. Aangezien maat geen hand kan hebben waarbij de manche redelijk is, is 2 (ha) gevolgd door 3 (ha) beter.
3) Ik wijk hier af: ik bied wel 2 (sp). 1 (sp) maakt het de opps niet moeilijk: ze kunnen nu een 6-krt m makkelijker bieden. Gezien het veld in ruitenboer wil ik wel even proberen of ik 2 (sp) zou mogen spelen. Bovendien denk ik dat maat (als ze wel 3m bieden) beter kan inschatten of 3 (sp) beter is of niet. Ondanks de vlakke verdeling hebben we immers amper verdediging en dat toont het sprongvolgbod vaak ook wel een beetje.
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Doffe ellende in de Ruitenboer (1)

Post by Floris »

Dit waren allemaal "problemen" die de tegenpartij kreeg, waarbij alles voor hen goed afliep

A: W/Allen
--------------- (sp) 542
--------------- (ha) 862
--------------- (di) AH83
--------------- (cl) B94
(sp) B7 ----------------- (sp) HVT983
(ha) H98 ---------------- (ha) A75
(di) 762 ---------------- (di) VBT
(cl) T8653 ------------- (cl) V
--------------- (sp) A6
--------------- (ha) VBT4
--------------- (di) 954
--------------- (cl) AH72

p - (p) - 1 (sp) - (Dbl)
p - (2 (di) ) - 2 (sp) - (3 (di) )
a.p.
...en 18% voor ons

B: O/Allen
--------------- (sp) V8763
--------------- (ha) A
--------------- (di) 8654
--------------- (cl) H42
(sp) A4 ----------------- (sp) HB9
(ha) T8742 ------------- (ha) HVB95
(di) VT7 ---------------- (di) HB
(cl) V96 ---------------- (cl) BT3
--------------- (sp) T52
--------------- (ha) 63
--------------- (di) A932
--------------- (cl) A875

(1SA) - p - (2 (di) )* - p
(2 (ha) )* - p - (2SA) - p
(3 (ha) ) - a.p.

met 23 punten en een 10-kaarts fit in harten bleven mijn tegenstanders goed in 3 (ha) hangen. Dat lukte vrijwel niemand: 4% voor ons. Overigens had ik misschien beter kunnen vragen wat je zou antwoorden op de transfer van maat(?)

C: O/niemand
--------------- (sp) AHV75
--------------- (ha) 8654
--------------- (di) VB
--------------- (cl) 76
(sp) 96 ------------------ (sp) 32
(ha) VBT2 --------------- (ha) AH73
(di) AT7632 ------------ (di) 85
(cl) H -------------------- (cl) ABT83
--------------- (sp) BT84
--------------- (ha) 9
--------------- (di) H94
--------------- (cl) V9542

1 (cl) * - (p) - 1 (di) - (2SA) [majors]
p - (3 (sp) ) - a.p.
Ook deze zeer geïnspireerde 2SA was recht in de emmer en snoerde ons de mond: 20% voor ons...
Post Reply