Individueel

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
User avatar
een domme aap
Posts: 437
Joined: 02 Apr 2009, 11:50
Location: Utrecht

Individueel

Post by een domme aap »

Afgelopen dinsdag speelde ik het individueel van Star. Is misschien net iets anders dan die van Dombo, maar het blijft een lastige vorm van bridge. Zo speelde ik dinsdag een potje met Hendrik, en het ging mis. Dat belooft veel goeds voor de butlermarathon die we gaan spelen. Wat was het probleem? Ik had deze hand:

(sp) HV53
(ha) 10865
(di) 1097
(cl) 82

Iedereen is kwetsbaar, en het bieden gaat:


Vijand1...jij...Vijand2...Vijand3
1 (sp).....pas.....pas.....2 (cl)
2 (di).....pas.....2 (sp)....dbl
pas......??

Take-out partners take-out double, of blijven zitten en bidden dat je maat 4 slagen in de verdediging meeneemt?
Liever een domme aap in de boom, dan tegenover je aan tafel.
Jessica
Posts: 265
Joined: 02 Apr 2009, 08:24

Re: Individueel

Post by Jessica »

Pas!
User avatar
een domme aap
Posts: 437
Joined: 02 Apr 2009, 11:50
Location: Utrecht

Re: Individueel

Post by een domme aap »

Jessica wrote:Pas!
Een vrouw van weinig woorden. Je eerste post bestaat uit 4 tekens? Wie ben jij en wat heb je met de echte Jessica gedaan?!?
Liever een domme aap in de boom, dan tegenover je aan tafel.
Scar

Re: Individueel

Post by Scar »

Ik doe een veilige 2NT, dat zal wel Lebensohl zijn toch? Op weg naar 3 (ha) .
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: Individueel

Post by nijn11 »

Geen dubbel in de uitpas, maar ook geen sans - dat riekt een beetje naar een 1-3-3-6. Tegenstanders die weglopen uit een 2 (di) waar niets mee aan de hand lijkt te zijn... misschien heeft maat toch een 2-2-4-5. Maar dat lijkt weer verdacht veel op een sans. Aan de andere kant, het is wel Hendrik natuurlijk...
Ach, we zitten met de schoppens achter de leider (en de lengte), de dummy zal mooi en onbereikbaar zijn, dus we wagen het er op en passen. Als het fout gaat is het uiteraard de schuld van Hendrik.
Nou nog de start ... klaveren maar. Niet voor de introever maar om leider kort te pompen en te laten verzuipen.
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: Individueel

Post by nijn11 »

een domme aap wrote:Een vrouw van weinig woorden...
Die bestaat niet. ;)
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
User avatar
Roelf
Posts: 354
Joined: 02 Apr 2009, 09:06

Re: Individueel

Post by Roelf »

Ik pas ook.
Maat suggereert volgens mij nu wel een 4k (ha) , bv een 1-4-2-6 verdeling
Vul deze flink met plaatjes dan is het nog lang niet zeker dat wij op 3 nivo iets kunnen maken.
Echter de downkansen van 2 (sp) lijken toch wel redelijk goed als we proberen ze troefkort te krijgen.
Ik start (ha) 10 om een plaat van dummy er uit te snijden, die zal hij iets vaker hebben dan een (cl) plaat.
Ik denk dat pas een verantwoorde gok is.
User avatar
een domme aap
Posts: 437
Joined: 02 Apr 2009, 11:50
Location: Utrecht

Re: Individueel

Post by een domme aap »

Dit was het hele spel:

............. (sp) 109
............. (ha) AHB
............. (di) Bxx
............. (cl) AH10xx
(sp) xx..................... (sp) AB876
(ha) xxxx.................. (ha) Vx
(di) xx..................... (di) AHVxx
(cl) Bxxxx................. (cl) V
............. (sp) HVxx
............. (ha) 108XX
............. (di) xxx
............. (cl) xx

In de praktijk zal de leider inderdaad troefkort gaan worden na klaverstart en 3x harten. Mijn HVxx is dus net 3 slagen waard.
Ik bood 3 (ha) en kwam er ongedoubleerd met -1 vanaf - wel dik onder het midden...

Iedereen het eens met het doublet van Noord?
Liever een domme aap in de boom, dan tegenover je aan tafel.
Scar

Re: Individueel

Post by Scar »

Pff, wat een enge dubbel. Vooral die dubbelton schoppen en driekaart ruiten, daar word ik niet vrolijk van. En je weet ook dat maat met iets over 1 (sp) en vooral 2 (di) nog wel wat had kunnen doen.

Ik vind trouwens ook de 2 (cl) na 1 (sp)-pas-pas wel vrij zwaar, zeggen de boekjes niet dat dit in de uitpas 8-15 belooft? En je hebt wel een mooie 16. Zo mis je zelf ook nog wel eens wat...

Maar goed, alles is wel verdedigbaar hoor 8-)
User avatar
een domme aap
Posts: 437
Joined: 02 Apr 2009, 11:50
Location: Utrecht

Re: Individueel

Post by een domme aap »

jack of hearts wrote:Het lijkt me logischer om over 2 (di) nog wat te doen, bv. dubbel. Nu je dit niet gedaan hebt, zou je moeten passen.
Helaas moet je bij bridge wachten tot je weer aan de beurt bent, anders zou het wel een hele mooie oplossing zijn. Maar, misschien dat je er met de nieuwe regels wel mee weg komt. Hubert kan vast iets leuks verzinnen in deze hoek.
Liever een domme aap in de boom, dan tegenover je aan tafel.
Post Reply