kaartje leggen thuis

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
guus
Posts: 286
Joined: 01 Apr 2009, 08:42

kaartje leggen thuis

Post by guus »

Je bent een kaartje aan het leggen thuis en het volgende biedverloop ontspint zich:

Niet kwets/ tegen wel
pas - 1 (sp) - 2 (ha) - pas
2sa - pas - 3 (cl) - pas
3 (di) - ap

Wat beloofd het 2SA bod?
Wat is 3 (cl) nu?
en 3 (di) ?

4 spelers, 4 meningen en geen een hetzelfde :-) Benieuwd wat het forum vind.
User avatar
frank
Posts: 267
Joined: 19 May 2009, 16:12

Re: kaartje leggen thuis

Post by frank »

2 SA is zonder bijzondere afspraken een invite voor 3 SA (10-11 + schoppenstop). De rest volg daaruit vanzelf. 3 (cl) neemt de invite aan (anders pas je maar of corrigeer je naar 3 (ha) ), maar twijfel over 3 SA met een klaverkleur. 3 (di) is een beetje een raar bod, dus waarschijnlijk een beetje vissen naar wat hulp in schoppen of extra harten kracht. Passen daarop mag natuurlijk niet.
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: kaartje leggen thuis

Post by Erik »

2NT is natuurlijk en een maximale voorpas. Belooft een goede dubbele schoppenstop en tegenover een maat die wat over heeft, moet 3NT geen probleem zijn. 3 (cl) is vragen om problemen. 3 (di) geeft ze dan ook. Maar goed, maat lijkt een slechte 6-4 te hebben of misschien wel een 5-4 als maat heel ongedisciplineerd was, en daarom wil maat weg uit 2NT. 3 (di) zegt nu: Ja, rot eens lekker op. Ik had een 4162 en als jij dan zo'n beroerde hand hebt dan speel ik liever 3 (di) dan 3 (ha). Pas lijkt me nu dan normaal.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
wouterf

Re: kaartje leggen thuis

Post by wouterf »

Eens met Erik
- 2NT is gewoon echt: 9-11 met meestal een dubbele (sp) stop (evt H10x ofzo)
- De 2 (ha) volger heeft eigenlijk nooit een 5-5 gezien geen micheals: de redenatie van Frank vind ik daarom niet echt kloppen, wanneer heb je nou in godsnaam een 4krt klaver waarmee 5 (cl) een goede optie is tegenover een maat die al heeft aangegeven veel schoppenpunten te bezitten. Ik denk dat 3 (cl) eerder vrij zwak is met bijv een 6-4 of 5-5 met hele slechte klavers, te zwak voor een 2kleurenspel. Het lijkt in elk geval niet forcing.
- 3 (di) lijkt nu ook gewoon echt: maat die (ha) en (cl) bevallen mij niet, 3NT zal wel down gaan gezien misfit maar ik heb nog wel een setje (di) in handen. Ik schat zon beetje HBx-xx-HVxxxx-xx, vaker een 6krt maar soms ook wel eens een erg goede 5krt.
(gezien eerste hand niet tegen wel geen zwakke 2 zal het wel niet deze hand zijn maar goed)

Met een beetje geluk zijn jullie nu per ongeluk in een aardige 6-2fit beland.
Post Reply