Wat is er hier aan de hand?

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Wat is er hier aan de hand?

Post by Erik »

Paren, niemand kwets

Aan tafel gaat het:
(pas) - 1 (di) - (3 (ha) ) - dbl
(pas) - 3 (sp) - (pas) - 3NT
(pas) - ??

Partners bieden is wat raar. Iemand een idee wat er gaande is?
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
Kees

Re: Wat is er hier aan de hand?

Post by Kees »

Hij dacht strafdoubletten te spelen ?

Indien negatief doublet:

A) Keuze tussen 3SA en 4 (sp)
B) Geen vierkaart schoppen, onduidelijke hartenstopper
C) Serieuze slampoging in schoppen

D)...
User avatar
Gary McAlley
Posts: 853
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: Wat is er hier aan de hand?

Post by Gary McAlley »

volgens mij hangt het er nogal vanaf wie partner is in deze. Maar normaal gesproken lijkt B) me niet zo waarschijnlijk. A) zou denk ik kunnen in paren, maar lijkt me nogal onduidelijk; op basis waarvan moet de beslissing worden genomen? Dus afhankelijk van wat er op partners systeemkaart staat denk ik dat dit een slempoging is voor schoppen.
User avatar
Remco
Posts: 432
Joined: 02 Apr 2009, 08:44

Re: Wat is er hier aan de hand?

Post by Remco »

Optie A,B en C zijn plausibele uitleggen, maar ik kies voor optie D...
pas- 1 (di) - 3 (ha) -
"Hé, ik heb een stapeltje punten dus kan doubleren"
dbl - pas - 3 (sp) - pas -
"gloep, ik beloof schoppens. Dan maar 3Sa. Echter heb ik geen stop maar maat begrijpt dat wel want waarom zou ik anders niet direct 3Sa hebben geboden. Dus eigenlijk is het heel logisch dat ik een stapeltje punten heb zonder harten stop en geen 4 kaart schoppen. Als mijn maat dat niet begrijpt dan moet hij eigenlijk terug naar de cursus. :mrgreen:
Een heerlijk voorbeeld van naar de kaart toe praten. :D

Het zou natuurlijk ook nog optie E zijn een slempoging voor ruiten met goede harten stop.
User avatar
Roelf
Posts: 354
Joined: 02 Apr 2009, 09:06

Re: Wat is er hier aan de hand?

Post by Roelf »

Op Stepbridge gespeeld misschien? Je weet toch dat neg. dbl. daar alleen t/m 2 (sp) geldt :roll:

Met een goede maat zou ik denken dat hij naast zijn 4k (sp) een (ha) stop heeft en een alternatief biedt voor t geval 3 (sp) op een driekaartje was.
User avatar
Martin
Posts: 573
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Wat is er hier aan de hand?

Post by Martin »

Maat had te veel om te passen, en geen 4-kaart (sp). Daarnaast had hij geen goede (ha)-stop, anders had hij wel 3NT of 4NT (kwanti) geboden. Ik denk dus dat deze biedserie een halve (ha)-stop belooft, bijv.
(sp) Hxx
(ha) Vxx
(di) Axx
(cl) HVxx
Als je echt geen (ha)-stop hebt moet je nu maar 4 (di) bieden.
Volgens mij is deze situatie veel te moeilijk om aan deze biedserie slemaspiraties toe te kennen. Het is al moeilijk genoeg om in de juiste manche terecht te komen.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
User avatar
K-J
Posts: 1443
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Wat is er hier aan de hand?

Post by K-J »

Eens met Roelf. Partner belooft nu een vierkaart schoppen en een hartenstop. Jouw 3 (sp) bod hoeft niet persé een vierkaart te zijn:
(sp) ABx
(ha) xx
(di) HVxxx
(cl) Hxx

Zonder vierkaart schoppen en met iets wat op een hartenstop lijkt moet partner maar meteen 3SA bieden en niet beginnen met wazige negatieve doubletjes.
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Wat is er hier aan de hand?

Post by Erik »

Weinig unanimiteit en voor velerlei uitleg vatbaar.

Ik was van mening dat partner een hele lichte sleminvite voor de lage kleuren wilde doen zonder 3NT voorbij te schieten. Met
xxxx
x
AVxxx
AHx
had me ik wel vreselijk ingehouden om met overwaarde door de korte hartens niet meteen 4 (sp) te bieden over het doublet, maar toch had ik niet de geringste interesse om hier nu nog op in te gaan, mede omdat maat dus zinloze hartenpunten leek te hebben, en paste dus.

Mijn partner, met wie ik voor de derde keer speelde, zat op dezelfde gedachtengang als Martin. Plan B van Kees. Hij had teveel punten om te passen en probeerde een soort laatste poging om naar een halve stop bij mij te vissen om toch nog in een speelbare 3NT te eindigen. Zijn bezit was:

Ax
Vx
HBTx
VBxxx

Ik snap de manier van denken, maar vind het top of nul gokken. Er zijn meerdere plausibele verklaringen voor dit bieden en daarom kon hij naar mijn idee beter 5 (di) bieden dan doubleren.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
Post Reply