Oefenavond 2

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
User avatar
Tijntje
Posts: 519
Joined: 01 Apr 2009, 14:36
Location: Utrecht

Oefenavond 2

Post by Tijntje »

W/NZ:

(sp) AJ42
(ha) 7
(di) KQ
(cl) KQJ542

1 (cl) - (1 (ha) ) - p - (p)
???
I have certain god-like powers in the presence of alcohol.
(Bilious, the Oh God of Hangovers, from Hogfather by Terry Pratchett)
User avatar
K-J
Posts: 1438
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Oefenavond 2

Post by K-J »

Normale tegenstanders wil ik meestal niet grijpen op 1 niveau, dat levert vaak niet genoeg op. Hier is de tegenpartij echter kwetsbaar is en wij niet, en na een heropeningsdoublet kom ik zo te zien niet in de biedproblemen (na 2 (di) bied ik 3 (cl) , daar ben ik net sterk genoeg voor vind ik). Dus toch maar een heropeningsdoublet (partner mocht eens die gigantische strafpas hebben).
User avatar
frank
Posts: 267
Joined: 19 May 2009, 16:12

Re: Oefenavond 2

Post by frank »

Nou omdat ik de andere 4 ook beantwoord heb hier ook maar even mee gaan met het forum. Doublet dus. De Huberd is even uit het raam van Willem gevallen.
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Oefenavond 2

Post by Erik »

nou ja, dan moet ik ook maar doubleren.

Het argument "een strafpas op 1 niveau is niet vaak goed" is in deze situatie een onzin argument. Die afweging heeft maat (die dat argument ook kent) dan namelijk al gemaakt en die moet je dus gewoon vertrouwen.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
K-J
Posts: 1438
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Oefenavond 2

Post by K-J »

Erik wrote: 29 Aug 2018, 23:19 nou ja, dan moet ik ook maar doubleren.

Het argument "een strafpas op 1 niveau is niet vaak goed" is in deze situatie een onzin argument. Die afweging heeft maat (die dat argument ook kent) dan namelijk al gemaakt en die moet je dus gewoon vertrouwen.
Maat ziet jouw hand toch niet? Blind doubleren omdat maat een strafpas kan hebben lijkt mij geen winnend bridge (overigens wel als je gaat zien waar dit volgbod op gebaseerd was :lol: ). Daarnaast is het altijd goed om na te denken of het bieden niet uit de hand gaat lopen als maat de gehoopte strafpas niet heeft.
User avatar
Remco
Posts: 432
Joined: 02 Apr 2009, 08:44

Re: Oefenavond 2

Post by Remco »

Toch nog een vraag aan het forum. Wat doen we als het biedverloop alsvolgt verder gaat?
1 (cl) - (1 (ha) ) - p - (p)
dbl - (p) - (p) - 2Ru

Nu dbl lijkt me straf en dat heb je niet pas ben je te sterk voor en 3 (cl) kan erg mis zijn. Misschien moet je je hier nog niet zo druk over maken maar het is toch interessant.
User avatar
frank
Posts: 267
Joined: 19 May 2009, 16:12

Re: Oefenavond 2

Post by frank »

Als je nu doublet als straf speelt is pas dus forcing: eerst kijken of maat dit voor straf kan doubleren.
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Oefenavond 2

Post by Floris »

A! Yes, eindelijk een sterke klaverprobleem! : :) o nee wacht.... :?

naja, toch ook maar doublet vanwege de kwetsbaarheid. met elke andere kwetsbaarheid doe ik 1 (sp) (want 'eigen bieden eerst'; en in het ergste geval kom ik in het normale contract en heb ik de kans op een top gemist)

tweede vraag:
Zelfs KJ kan nu toch 2 (sp) bieden over 2 (di) , of houdt de KJ-conventie in dat je met een 5-5 zwart ook nog kan heropeningsdoubleren, dat wordt te gek, nietwaar? Vraag het anders even aan Zia... ;)
Post Reply