Onoplosbaar?

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
User avatar
K-J
Posts: 1438
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Onoplosbaar?

Post by K-J »

4tallen (oefentoernooi Theseus), kwetsbaar tegen niet

Je zit in de 2e hand met de volgende fraaie collectie:
(sp) AHBx
(ha) AVx
(di) x
(cl) AB10xx

Het biedverloop begint als volgt:
2 (sp) (Muiderberg) - dbl (mee eens?) - pas - 2SA (Lebensohl, meestal 0-7 pt.)
pas - ???

Tja, wat nu?
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Onoplosbaar?

Post by Erik »

4 (cl). Ik kan in Jan zijn redenatie op zich weinig gaten vinden. Toch bied ik 4 (cl) omdat wat mij betreft 4NT over 4 (di) geen azen vragen is en als maat 4 (di) zegt, dat nog steeds een prima contract is. Waarom 4NT geen azen vragen is? 4 (di) belooft dan nog steeds 0-7, en je hebt geen hand met 28 punten waar maat die ene aas moet hebben voor slem. Dan biedt je maar gewoon slem. En als maat dat niet bedenkt? Dan mag hij lekker 5 (di) spelen en down gaan.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
frank
Posts: 267
Joined: 19 May 2009, 16:12

Re: Onoplosbaar?

Post by frank »

Ik vermoed dat het 'onoplosbare' is dat het contract in maats hand moet. De Muiderberger start zeker met ruiten, terwijl zijn maat geen idee heeft wat de lage kleur is en dus wel braaf met schoppen zal starten. Dus of maat heeft een stop als hij leider is of ze vinden het lek niet. Misschien zou je een specifieke verdediging moeten afspreken tegen Muiderberg. Aangezien ik die niet heb zal ik hier wel down gaan in 3 SA net als Jan.
User avatar
frank
Posts: 267
Joined: 19 May 2009, 16:12

Re: Onoplosbaar?

Post by frank »

Oh shit, de positie verkeerd gelezen.
Nee toch maar direct 3 SA dan. Vaak krijg je een schoppenstart, soms een klaverstart en soms een ruitenstart. In het laatste geval zit het in de verkeerde hand maar zelfs dan kan maats stop goed genoeg zijn.
Niet echt een goede beschrijving van de hand maar best vaak winnend denk ik.
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Onoplosbaar?

Post by Floris »

"Bieden doe je met een plan" en ik vind beginnen met dubbel een slecht plan.

Waar zit je naar te hengelen? En als je dan de te verwachten lebensohl-2SA breekt met 3SA geef je je maat raadsels op: verbeeld je de positie van maat eens in! die gaat nu nadenken "waarom eerst dubbel en dan toch 3SA raggen?" Hij kan zomaar tot de conclusie komen datje DUS een 4krt harten moet hebben...

ik zou meteen 3SA bieden.
Post Reply