principiële kwestie?

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
User avatar
K-J
Posts: 1439
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

principiële kwestie?

Post by K-J »

4tallen, 2e divisie

(sp) AH7643
(ha) V84
(di) -
(cl) V985

Niet tegen wel open je in de eerste hand 1 (sp) , partner biedt 1SA (6-9/10). De tegenpartij is muisstil.
Wat wordt je herbieding: 2 (cl) (echt, geen vreemde Gazillifratsen) of 2 (sp) ?
Raoul
Posts: 373
Joined: 14 Jul 2014, 09:30

Re: principiële kwestie?

Post by Raoul »

Ik zou denk ik praktisch bieden: 2 (sp)
De punten zijn in het gunstigste geval 20-20 verdeeld, maar geen tegenstander kon er kwetsbaar tussen komen. Na 2 (cl) geef je die ruimte makkelijker weg. Na je 2 (sp) bod maak je het wel lastiger voor de opps om er kwetsbaar op 3 niveau nog in te komen
User avatar
frank
Posts: 267
Joined: 19 May 2009, 16:12

Re: principiële kwestie?

Post by frank »

Ik zou met 2 (cl) maar 9 kaarten vertellen niet 11. Maar ik zou het toch bij 6 laten, 2 (sp) dus. Ik zien geen manche tegenover 1 SA dus ik zie het nut van mijn kaart omschrijven niet zo in. Bijkomend voordeel is dat ik over het verwachte 2 (di) niet weet wat ik moet doen dus dat probleem vermijd ik dan ook meteen.
User avatar
frank
Posts: 267
Joined: 19 May 2009, 16:12

Re: principiële kwestie?

Post by frank »

Ik zou met 2 (cl) maar 9 kaarten vertellen niet 11. Maar ik zou het toch bij 6 laten, 2 (sp) dus. Ik zien geen manche tegenover 1 SA dus ik zie het nut van mijn kaart omschrijven niet zo in. Bijkomend voordeel is dat ik over het verwachte 2 (di) niet weet wat ik moet doen dus dat probleem vermijd ik dan ook meteen.

Edit: Huh waarom maakt-ie nou twee posts aan? Ik heb echt maar 1 keer op Submit gedrukt.
User avatar
Martin
Posts: 570
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: principiële kwestie?

Post by Martin »

Ik bied ook 2 (cl). Dat vertelt meer over mijn hand en maakt de kans groter dat we in 4 (sp) of 5 (cl) gaan komen als dat goed is. Na
1 (sp) -1SA
2 (cl) -3 (cl)
kun je nl. nog overwegen om 3 (sp) te bieden. Om het een manche (4 (sp) of 5 (cl)) te laten zijn moet maat aansluiting in (cl) hebben en daar kom je alleen achter door de (cl)'s een keer te bieden.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
User avatar
frank
Posts: 267
Joined: 19 May 2009, 16:12

Re: principiële kwestie?

Post by frank »

willemm wrote: 30 Oct 2018, 08:59
frank wrote: 29 Oct 2018, 16:54 Ik zou met 2 (cl) maar 9 kaarten vertellen niet 11.
Jij speelt kennelijk niet de Reese conventie over het aantal harten dat je hebt?

Ik zei al dat ik meer voor pas voel. De reden voor 2 klaver is a) daar ga ik de PM niet mee verliezen en b) voor de kleine kans dat maat iets als xx, K, xxxx, KJxxxx heeft en we nog in 5 klaver gaan komen.

Jij vermijdt weliswaar het probleem van 2 ruiten van maat, maar niet het probleem van 3 ruiten, gedoubleerd.
Goede poging maar als ik "Reese" zou spelen dan weet maat er 12 :D .

Maat zal veel eerder op 2 nivo ruiten bieden als hij 5 schoppens weet, dan op 3 nivo als hij 6 schoppens weet. Als hij dat doet verwacht ik minstens 7 goede.

Ik schat de niet kwetsbare manche kansen zodanig laag in dat het mij niet genoeg oplevert om het risico te nemen een maakcontract vrijwillig naar down te verhogen, dat kost ook.
User avatar
frank
Posts: 267
Joined: 19 May 2009, 16:12

Re: principiële kwestie?

Post by frank »

Ik bedoelde dat als ik 2 (cl) zou bieden dat 5+4+3 = 12 bekende kaarten zijn. Maar ik snap het al: je speelt ook "Fantunes", je toont maar twee vingers, maakt hier toch niet zoveel uit. Als je systeem dan ontdekt wordt kan het CAS je vrijpleiten omdat er geen 100% overeenkomst met de code is.

En wat ik verder bedoelde is dat ik vind dat mijn kaarten tonen niet per definitie positief hoeft te zijn. Als ik toch geen manche zie en/of verwacht vrijwel altijd in schoppen te eindigen kan het juist goed zijn mijn verdeling te verzwijgen. Scheelt zomaar een slagje.
User avatar
Martin
Posts: 570
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: principiële kwestie?

Post by Martin »

Je kaart bieden hoeft niet nuttig te zijn, maar dat is vooral het geval als je het eindcontract al weet. Hier wil je mogelijk in (sp), (ha) of (cl) zitten.
Geef maat
(sp) -
(ha) ABTxx
(di) Bxxx
(cl) HBxx
en 4 (ha) is goed (zelfs 6 (ha) is nog niet down), geef maat

(sp) x
(ha) Hxxx
(di) Bxxx
(cl) HBxx
en ik zit liever in een (cl) contract.

Kortom, ik vertel graag waar ik leef. Natuurlijk zal 2 (sp) ook regelmatig goed of beter werken, maar het feit dat de tegenpartij stil is met de nodige punten, maakt de kans dat ze tegenzitten in (sp) reeel en zijn er misschien betere contracten.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
User avatar
K-J
Posts: 1439
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: principiële kwestie?

Post by K-J »

Als je 2 (cl) biedt, dan biedt partner daarop 3 (cl) .
Wat doe je nu (tegenpartij blijft passen)?

Nogmaals, je hebt:

(sp) AH7643
(ha) V84
(di) -
(cl) V985

en je bent niet kwetsbaar tegen wel.
User avatar
Martin
Posts: 570
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: principiële kwestie?

Post by Martin »

Ik bied 3 (ha). Dat zal een 3-krt zijn omdat ik anders wel 2 (ha) i.p.v. 2 (cl) had herboden.
Ik zie nog kansen voor 4 (ha) , 4 (sp) en 5 (cl).
Geef maat
(sp) -
(ha) ABTxx
(di) Bxxx
(cl) HBxx
en 4 (ha) is goed (zelfs 6 (ha) is nog niet down), geef maat

Geef maat
(sp) x
(ha) HTxx
(di) Bxx
(cl) ABxxx
en 5 (cl) lijkt redelijk.

Geef maat
(sp) xx
(ha) HTxx
(di) Bxx
(cl) ABTx
en 4 (sp) is mooi.

Maat mag me na 3 (ha) vertellen wat we gaan spelen in de wetenschap dat (di)-punten niet erg nuttig zijn. Op 3 (sp) zeg ik 4 (sp), dan heeft maat wel een doubleton (sp) mee, op 3 SA bied ik 4 (cl), dat lijkt me niet-forcing, op 4 (cl) pas ik. Het kan best zijn dat 4 (cl) eentje down is, maar de kans op een goede manche lijkt me te groot om te passen op 3 (cl).
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
Post Reply