help

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
Raoul
Posts: 373
Joined: 14 Jul 2014, 09:30

help

Post by Raoul »

Clubavond op BCO. Butler en je bent Kw versus Kw. Nadat rechts met 1 (cl) heeft geopend kijk je tegen onderstaande fraaie verzameling aan:

(sp) A H B 3 2
(ha) H V 3 2
(di) -
(cl) A V T 3

Je besluit eens rustig een dubbel neer te leggen waarop door je linkertegenstander gepast wordt. Je maat (eveneens net gepromoveerd tot districtsmeester :D ) legt het 1 (sp) - kaartje neer. Die valt niet slecht. Jed rechtertegenstander biedt nog eens 2 (cl) .
Hoe pak je dit verder aan, ga je cue'en, splinteren, steunen.....
User avatar
K-J
Posts: 1438
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: help

Post by K-J »

Als partner 5 schoppens heeft lijkt slem erg dichtbij, maar heeft hij er slechts 4 (en 0 punten) dan kan het zomaar zijn dat 4 schoppen niet eens maakbaar is (na ruitenstart bijvoorbeeld).
Hoe groot is de kans dat partner slechts 4 schoppens heeft? Als partner minder dan 3 klaveren heeft, heeft hij in ieder geval minimaal of twee vierkaarten of een vijfkaart schoppen.
De vraag is dan wat partner biedt met een baggerhand en bijvoorbeeld een 4-3-4-2 verdeling. Biedt hij dan zijn vierkaart hoog, of biedt hij zijn laagste vierkaart? Ikzelf vind dat als je de vierkaart ruiten overslaat, je wel een aardige hand moet hebben (zeker geen 0-punter), omdat je anders je partner veel ruimte wilt geven om zo laag mogelijk door te bieden.
Al met al denk ik dat partner of een aardige hand met 4 schoppens heeft of dat hij (minimaal) 5 schoppens heeft. Dus ik ga voor een slempoging en ik denk dat de handigste manier is om 4 (di) te splinteren. Dan kan partner met 4 (ha) aangeven dat hij iets heeft (Last train) en weet hij dat ruitenpunten niet handig zijn.
Partner moet wel bedenken dat ik echt een kanon heb en tegenover (sp) Vxxxxx, (ha) xx, (di) xxxx, (cl) xx al naar slem wil. Of partner (net gepromoveerd tot districtsmeester 8-)) dat verzint...

Overigens kan je erover discussiëren of 4 (di) een splinter is, of dat het een fitbid is. Ben benieuwd wat andere Dombo's hiervan vinden.
Last edited by K-J on 31 Dec 2018, 00:48, edited 1 time in total.
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: help

Post by Erik »

Ik wil wel een slempoging doen. Alles lijkt gunstig te zitten en het is alleen fout als maat er 0 heeft links 5 en rechts de resterende 16. Of als maat 3krt klaveren mee heeft... :o

Het liefst bied ik nu 4 (di). 2 (di) is 16+ met ruitens, 3 (di) is dan fitbid (schoppens en goede ruitens), dus moet 4 (di) wel een splinter zijn. Maar met een partner waar ik geen goede afspraken mee heb, zou ik dat niet snel durven. Veel te grote kans dat deze dat ziet als echte ruitens. Dan probeer ik het maar met 4 (cl). Niet zo fraai, maar hopelijk kan maat dan iets. Je kunt ook meteen 5 (sp) bieden. Evenmin fraai. De vraag is dus of je 4 (di) aandurft?
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
Post Reply