dure beslissing

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
User avatar
Gary McAlley
Posts: 846
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

dure beslissing

Post by Gary McAlley »

butler (of wat er tegenwoordig voor doorgaat), kw. tegen niet. Je hebt:
(sp) -
(ha) HB63
(di) AH1097
(cl) A1098

Bieden gaat:
pas-1 (cl)* -2 (sp) -dbl
3 (sp) -pas-pas-dbl
pas-3SA-pas-...

*vanaf een driekaart

eens met het tweede doublet? Doe je nog iets na 3SA?
User avatar
K-J
Posts: 1438
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: dure beslissing

Post by K-J »

Tja, heeft partner een dubbele schoppenstop? Als ik dat zeker zou weten zou ik passen op 3SA, maar helaas is dat lang geen zekerheid. Bedenk dat partner ook op 3 (sp) gedubbeld had kunnen passen als 'ie echt goede schoppens heeft. Hoewel... hij zit wel weer voor de schoppenlengte en dan is passen met schoppens weer minder prettig.
Maar ja, tegenover een enkele schoppenstop durf ik 3SA niet aan en dat kan partner ook zomaar hebben. Al met al ga ik niet passen op 3SA. Ik bied nu 4 (di) om m'n vijfkaart aan te geven en partner te vertellen dat ik graag een andere manche wil spelen dan 3SA. Ik heb geen os met 4-krt harten en schitterende ruitens, want dan had ik wel meteen 4 (di) over 3 (sp) geboden. Dus misschien kan partner bedenken dat ik ook iets in klaveren heb en verzint hij het om 5 (cl) te bieden, mocht hij een vijfkaart klaveren hebben. Daarop (en op elke manche die partner biedt na mijn 4 (di)) ga ik passen.
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: dure beslissing

Post by Floris »

pas.

maat heeft normaliter gewoon een schoppenstop (kan zelfs nog wel een dubbele zijn als hij minimaal is, aangezien mijn dubbel op 2 (sp) slechts 10+ is).

nu het een forumprobleem is zal maat wel een (halve) stop hebben en is het dicht 6 (cl) voor ons terwijl 3SA downgaat...
User avatar
Gary McAlley
Posts: 846
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: dure beslissing

Post by Gary McAlley »

P had:
(sp) HV74
(ha) A92
(di) VB3
(cl) B73

De discussie ging er inderdaad over of ik 3SA had moeten laten staan of niet. Eerlijk gezegd heb ik dat nauwelijks overwogen, het leek me dat 5m sowieso kansrijker leek dan 3SA en daarnaast had ik toch nog lichte slemvisioenen; de omgekeerde visie tov Floris dus. Zelf zou ik 3SA ws ook wel bieden met een dunnig stopje. Eigenlijk wil je precies je 5-4 in de minors vertellen. Ik bood 4 kl (waarna je je 5krt ruiten verzwijgt), maar achteraf was 4ru mogelijk beter (waarna je mogelijk je 4-4-fit in klaveren weer mist). Helaas waren onze afspraken over al dan niet forcing zijn van dit bodje niet zo hard, waardoor het daarbij bleef. Zoals het zit maak je zelfs 6ru trouwens, maar dat is een projectje van Vrouwe Fortuna.
Post Reply