een biedprobleem als meertrapsraket

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
User avatar
K-J
Posts: 1440
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

een biedprobleem als meertrapsraket

Post by K-J »

2e divisie viertallen
kwetsbaar tegen niet

(sp) 632
(ha) -
(di) HVB92
(cl) V10963

Je zit in de 4e hand en het biedverloop begint 1 (sp) - dbl (bij je maat) - 3 (ha) (zwak)
En nu ben jij. Wat bied je?
User avatar
Gary McAlley
Posts: 846
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: een biedprobleem als meertrapsraket

Post by Gary McAlley »

ik doe 4SA. P mag kiezen welke lage kleur haar het best bevalt.
Raoul
Posts: 373
Joined: 14 Jul 2014, 09:30

Re: een biedprobleem als meertrapsraket

Post by Raoul »

Ik denk dat doublet al volstaat. Qua punten ben je wat mager na een gewoon doublet bij maat om direct naar 5 niveau te gaan. Nu de opps de majors bieden belooft je doublet zeker beide minors en gezien je korte harten geef je maat de kans het doublet om te zetten in straf
User avatar
frank
Posts: 267
Joined: 19 May 2009, 16:12

Re: een biedprobleem als meertrapsraket

Post by frank »

Ik ga zeker niet dubbelen. Partner gaat dat vrij waarschijnlijk laten staan en dat wil ik niet met deze hand. Ze hebben 8 of 9 (ha) (partner volgt niet) en 8 of 9 (sp) (partner is kort in schoppen). Dus dat gaan we niet down krijgen en als dat wel zo is lopen ze weg naar schoppen. Pas zou goed kunnen uitpakken als openaar denkt het zwakke bijbod te moeten respecteren en we er met een kleine min vanaf komen. Maar dat zal wel niet dus ik gooi ook maar wat druk op de ketel met 4 SA. Benieuwd naar de volgende trap, ik denk dat ik pas.
Jan
Posts: 68
Joined: 15 Oct 2019, 20:05

Re: een biedprobleem als meertrapsraket

Post by Jan »

Ik bied maar 4SA (kies een lage kleur). Waarschijnlijk maken of wij 5 laag wel of zij 4 hoog, en dan val je je hieraan geen buil.

Merk op dat er wel iets raars aan de hand is. Als partner een normaal info-dubbel heeft, dan heeft de openaar heel veel schoppens (want partner en rechts hebben ze niet) en de openaar heeft zo ongeveer een hartenrenonce (want zowel rechts als partner hebben hartens). Het is dus ook goed mogelijk dat partner een sterke hand heeft (te sterk om meteen te bieden). Als hij daarmee nu 6m biedt, ben ik niet blij.
User avatar
K-J
Posts: 1440
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: een biedprobleem als meertrapsraket

Post by K-J »

Oké, een meerderheid kiest hier voor 4SA. Ik vond dat ik voor 4SA wat te weinig had en besloot tot het bieden van 4 (di). Lijkt me overigens ook geen belachelijk bod met deze hand.

We gaan nu naar de tweede trap van het probleem.

Na 4 (di) is de tegenpartij uitgeboden. Partner nog niet, want hij biedt 4SA. En nu mag jij weer.
Wat betekent 4SA en wat bied je?
Jan
Posts: 68
Joined: 15 Oct 2019, 20:05

Re: een biedprobleem als meertrapsraket

Post by Jan »

4SA is uiteraard natuurlijk: te sterk om meteen 1SA te volgen (mooie 18/19+). Dit is best een aannemelijke hand gezien het biedverloop (zie ook m'n vorige post). En goede stops in beide majors natuurlijk.

Maar wat nu? Ik denk dat ik pas. Tegenover iets als 44(32) met veel punten in de majors denk ik dat 4SA gemiddeld iets beter speelt.
User avatar
frank
Posts: 267
Joined: 19 May 2009, 16:12

Re: een biedprobleem als meertrapsraket

Post by frank »

Eens met Jan dat dit een sterke sans moet beloven. Maar ik bied 5 (cl) want ik ben bang dat als ze (di) Aas op kunnen houden mijn hand de prullenbak in kan, dus laat maat maar zijn beste minor kiezen.
User avatar
K-J
Posts: 1440
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: een biedprobleem als meertrapsraket

Post by K-J »

Niet zo heel veel reacties helaas.
Ik zat op de lijn van Frank en bood 5 (cl) . Patrick bood daarop vrolijk 5SA!!!
Wat is er nu weer aan de hand? Waarom kiest maat niet gewoon één van mijn kleuren? Wil 'ie 5SA spelen of zit 'ie op een heel ander spoor? Afijn, misschien iets voor later aan de bar op dit moment wordt er alleen maar een nieuwe bieding van je verwacht. Wat bied je op 5SA?
Jan
Posts: 68
Joined: 15 Oct 2019, 20:05

Re: een biedprobleem als meertrapsraket

Post by Jan »

4SA was niet forcing, dus 5SA is dat ook niet. Het lijkt me intussen allang tijd om te stoppen met bieden...

Partner zal wel iets van een 4=4=2=3 hebben met heel veel majorpunten en denkt dat we geen fit hebben. (Hij denkt dat ik een 5/4 laag heb?)
Post Reply