een biedprobleem als meertrapsraket

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Emily
Posts: 187
Joined: 16 Oct 2019, 19:05

Re: een biedprobleem als meertrapsraket

Post by Emily »

Over trap 2, zelf speel ik hier 4SA als azenvragen, maar zonder afspraken zou ik ook uitgaan van een sterke balanced hand (zonder / met slechte ruitenfit). Zonder klaverfit speel 4sa erg slecht en wil ik in 5 (di) zitten, met (cl) fit speel ik het liefst 5 (cl) , ik bied dus 5 (cl) .

Volgens mij zijn er 3 mogelijkheden voor wat het 5SA bod is:
1. To play
2. Grootslempoging (di)
3. Pick a slem

1. 5SA met een misfit speelt nooit goed, dus daarmee zou maat moetenr passen / corrigeren naar 5 (di) . Dit geldt dus ook als hij sterk is met (ha) (=misfit).

2. Als 4sa azenvragen was is 5sa alles binnen, gezien maat troefvrouw mist lijkt dit niet het geval

3. De pick a slem optie is denk ik wel erg nuttig, als maat bijvoorbeel sterk is met een 4-4-2-3 / 3-5-2-3, weet hij niet of het 6 (cl) of 6 (di) moet zijn, jij kan namelijk nog 5-5 of 6-4 zijn. In de praktijk zou ik uitgaan van deze optie en 6 (cl) bieden.

Mijn verwachting van eerst 4 (di) en vervolgens 5 (cl) is overigens eerder 11 kaarten in de minors dan 10, met een 54 begint maat altijd met doublet op 3 (ha) .
User avatar
frank
Posts: 267
Joined: 19 May 2009, 16:12

Re: een biedprobleem als meertrapsraket

Post by frank »

Tja aangezien ik de vorige twee trappen als geantwoord heb zal ik er wel niet onderuit kunnen om deze ook nog te beantwoorden. Maar eerlijk gezegd weet ik het gewoon niet. Ik vind Jans verhaal erg plausibel maar sluit niet uit dat maat het toch als pick-a-slam bedoelt. Omdat 5SA een rotcontract is, 6 laag toch veel meer oplevert, en ook nog wel eens goed kan zijn als maat die 4423 heeft maar een drama is als het pick-a-slam is ga ik toch maar voor 6 (cl) .
User avatar
frank
Posts: 267
Joined: 19 May 2009, 16:12

Re: een biedprobleem als meertrapsraket

Post by frank »

Krijgen we nog een verslag van de maanlanding?
User avatar
K-J
Posts: 1439
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: een biedprobleem als meertrapsraket

Post by K-J »

Sorry, ik dacht dat ik dit al gepost had.

Patrick had de volgende hand:

(sp) AB87
(ha) AV
(di) 10854
(cl) AH8

en was geobsedeerd door het beschermen van (ha) V, vandaar dat hij 5SA bood in plaats van 5 (di) . Volslagen onnodig, want (ha) H zat gewoon goed.
Overigens lijkt me 4SA (to play) fraai bedacht, maar na 5 (cl) lijkt me dat je toch eindelijk wel je ruitenfit mag vertellen.

Eindresultaat? KJ paste op 5SA en Patrick maakte na hartenstart 12 slagen omdat de klavers liepen, waardoor we zelfs nog wat puntjes wonnen van iedereen die in 5 (di) zat. Hans en Erik boden overigens nog 5 (ha) over 5 (di) en gingen gedoubleerd 3 down voor 500, waardoor de winst zelfs 5 impen was.
Post Reply