verkeerde kwetsbaarheid?

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
User avatar
K-J
Posts: 1438
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

verkeerde kwetsbaarheid?

Post by K-J »

2e divisie viertallen
niet tegen wel

(sp) A108654
(ha) 3
(di) H86
(cl) AB8

In de eerste hand open je 1 (sp) . 2 (ha) - dbl - 4 (ha). Je zal wel passen neem ik aan?
Achter je wordt ook gepast en partner doubleert nog een keer. Blijkbaar was 4 (ha) niet geboden op punten en waarschijnlijk meer bedoeld als een soort van pre-uitnemer. Maar voor een 4 (ha) uitnemer is de kwetsbaarheid wel precies verkeerd!

Wat doe je nu (rechts past natuurlijk)?
User avatar
Gary McAlley
Posts: 846
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: verkeerde kwetsbaarheid?

Post by Gary McAlley »

Kwetsbare volgbiedingen en verhogingen op tweededivisieniveau worden serieus genomen. Dus 4 (sp) m.i., als dat niet maakt is het hopelijk nog een goede uitnemer tegen 4 (ha) .
Raoul
Posts: 373
Joined: 14 Jul 2014, 09:30

Re: verkeerde kwetsbaarheid?

Post by Raoul »

Wat wil maat aangeven met doublet? De eerste lijkt punten aan te geven en geen fit in (sp). Het bod rechts lijkt te duiden op een sterke (ha) fit bij de tegenstanders. Mocht maat de minors hebben en willen spelen lijkt 4SA logischer da doublet. Ik zou het als straf spelen nu. 4 (ha) Zal wel eens gemaakt worden en vaak ook niet, dan zijn kwetsbare downslagen een lekker hapje
Jan
Posts: 68
Joined: 15 Oct 2019, 20:05

Re: verkeerde kwetsbaarheid?

Post by Jan »

Partner is waarschijnlijk redelijk sterk met iets als 2155. Dit lijkt me niet de hand om mee te verdedigen, dus ik bied 4 (sp) .
Emily
Posts: 187
Joined: 16 Oct 2019, 19:05

Re: verkeerde kwetsbaarheid?

Post by Emily »

Het liefst zou ik direct over 4 (ha) 4 (sp) bieden, wat goed is als maat 2 schoppens heeft (dan zit meestal 1 van de 2 manches er in). Als maat echter een singleton heeft is het minder, dus 4 (sp) voelt een beetje als een gok.

De 2e dubbel van maat zou punten moeten zijn. Dus in plaats van 8/9+ punten zal die nu iets als 11/12+ hebben. Met een MF hand en een singleton schoppen moet maat denk ik beginnen met 3m op 2 (ha) en niet met doublet. Ik verwacht dat hij nu dus bijna altijd 2 schoppens heeft en bied 4 (sp).

Kwets tegen niet neem ik 2 (ha) en 4 (ha) serieus, gezien maat punten heeft zullen ze wel 10 hartens hebben en wat shape en kan het zelfs een dubbele mancheswing zijn.
User avatar
K-J
Posts: 1438
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: verkeerde kwetsbaarheid?

Post by K-J »

Blij om te lezen dat de meeste van jullie ook doorbieden (en net als ik 4 (sp) bieden). Maar op dit spel was dat niet de juiste beslissing. Passen had het beste gewerkt en Raoul is de enige die deze +500 opraapt (en 11 impen scoort).

Z/OW
.................. (sp) 73
.................. (ha) V8
.................. (di) AB1054
.................. (cl) HV103
(sp) HVB9........................ (sp) 2
(ha) H9542....................... (ha) AB1076
(di) V9........................... (di) 732
(cl) 92........................... (cl) 7654
.................. (sp) A108654
.................. (ha) 3
.................. (di) H86
.................. (cl) AB8

Vooral het kwetsbare volgbod komt wat mij betreft niet door de keuring, waardoor we een kans op een flinke plus kregen. Overigens was dit nog niet het einde van het verhaal, want na mijn 4 (sp) drukte west een doubletkaartje door de tafel. Dat voelde alsof er erg veel schoppens achter me zaten en dus rende ik weg via 4SA en mocht Patrick 5 (di) tot een goed einde proberen te brengen. Dat zit op het vinden van (di) V. Helaas plaatste Patrick (di) V bij de ruitenlengte van oost en sneed hij de ruiten dus over de verkeerde kant. Hierdoor sloeg het spel uit (aan de andere tafel bereikte NZ zonder tussenbieden geeuwend 4 (sp) en gingen even geeuwend 1 down.
Post Reply