Is dit een opening?

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
User avatar
K-J
Posts: 1440
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Is dit een opening?

Post by K-J »

tweede divisie viertallen
N/NZ

Als zuid heb je de volgende fraaie collectie:

(sp) 108753
(ha) 84
(di) -
(cl) AHV974

Na tweemaal pas ben je aan de beurt. Is dit een opening en zo ja wat voor een opening is het?
Raoul
Posts: 373
Joined: 14 Jul 2014, 09:30

Re: Is dit een opening?

Post by Raoul »

Volgens de regel van 20 is het een opening, zeker in de 3e hand. Pas valt als eerste af bij mij. Blijft de keuze tussen 1 (cl) en 1 (sp) . Met een ideale maat, iets van HVxx in (sp) en Bx of Bx in (cl) heeft een mnache kans, maar heb je wel de ideale maat te pakken. Na een 1 (sp) opening krijg je je hand nooit meer goed verteld. Ik open 1 (cl)
User avatar
Martin
Posts: 570
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Is dit een opening?

Post by Martin »

Ik ga zeker iets doen. Ik neig naar 3 (cl) en ga ook 3 (sp) bieden als dat kan.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
User avatar
Gary McAlley
Posts: 846
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: Is dit een opening?

Post by Gary McAlley »

ik doe toch 1 (sp) . Zal wel verketterd worden op dit forum maar het is wel een stukje preëmptiever dan 1 (cl) .
User avatar
K-J
Posts: 1440
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Is dit een opening?

Post by K-J »

Na het viertallen van afgelopen weekend geloof ik dat het standaard is in de 2e divisie om met dit soort handen op 1 niveau te openen. Onze tegenstanders deden het met elke 6-5 en 9 punten.
Ikzelf voorzie dan toch meestal de nodige rampen, omdat het nog totaal niet zeker is dat je fit hebt en je dus zomaar veel te hoog komt.
Met deze hand twijfelde ik tussen 3 (cl) en pas. In de praktijk deed ik het laatste, omdat de kwetsbaarheid verkeerd is en ik wilde geen hoog schoppencontract missen. Klaveren kan ik altijd nog wel volgen dacht ik. Helaas ging het bieden nu 1 (di) pas 4 (di) , waardoor dat plan overboord gegooid kon worden. 4 (di) was bedoeld als extra preëmptief, maar dat kwam niet over en zorgde ervoor dat de tegenpartij in 5 (di) eentje down ging.
Ik denk nu dat het toch beter is om 3 (cl) te openen, omdat je in de derde hand zit. Partner heeft voorgepast en dromen over een hoog schoppencontract is een gevalletje daisy picking. In dit geval zal partner je klaveren steunen en kan je zomaar in 5 (cl) terecht komen (dat maakt). Maar waarschijnlijk komt de tegenpartij ook in de bieding en zal het resultaat nog steeds 5 (di) down zijn.

.............. (sp) B4
.............. (ha) AV105
.............. (di) B98
.............. (cl) B853
(sp) AH9................... (sp) V62
(ha) H763.................. (ha) B92
(di) AV106................. (di) H75432
(cl) 62..................... (cl) 10
.............. (sp) 108753
.............. (ha) 84
.............. (di) -
.............. (cl) AHV974

Overigens zaten de meeste tafels in een deelscore. Van de 14x dat het spel gespeeld werd, werd 6x een ruitendeelscore bereikt (voor 10 slagen) en 4x een klaverendeelscore voor 11 slagen.
Hans en Erik mochten 3 (di) spelen voor een kleine winst.
Post Reply