Een bijzonder kaartje

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
User avatar
K-J
Posts: 1439
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Een bijzonder kaartje

Post by K-J »

2e divisie viertallen.

W/niemand
(sp) -
(ha) -
(di) AHB98432
(cl) A10876

Een 0-0-8-5 komt niet elke dag voorbij. Hoe ga je die verkopen? Je zit in de 3e hand dus eerst de eerste twee biedingen maar even afwachten. Partner past en rechts opent 1 (ha) . Wat doe je?
Emily
Posts: 187
Joined: 16 Oct 2019, 19:05

Re: Een bijzonder kaartje

Post by Emily »

Sterke + preemptieve handen zijn altijd erg interessant, waarbij altijd veel verschillende meningen zijn en niemand eigenlijk precies weet wat nou het beste is.

Er lijken 3 tactieken te zijn
1: Direct hoog in ruiten.
2: Eerst minors bieden, en vervolgens ruiten.
3: Langzaam bieden om een beter zicht te krijgen op het bieden van 5/6/7 ruiten

De 2e is vooral beter als maat 4/5 klavers heeft met 0/1 ruiten, wat niet zo een grote kans is en het geeft de tegenstanders de kans om hun dubbele / beste fit te onderzoeken.
De 3e lijkt mij onrealistisch, gezien het bieden waarschijnlijk hard omhoog gaat.

Ik ga dus voor de eerste optie (dan weten opps ook nog niet van de waarschijnlijk dubbele fit). De vraag is hoe hoog? Ik ga voor 6 (di), het zit er zomaar een keer in, er is een oke kans dat het een goede uitnemer is tegen 5M en last but not least, de tegenstanders staan onder veel druk en doen het ook vaak fout (6H gedubbeld downgaat terwijl 6D ook down was).
Jan
Posts: 68
Joined: 15 Oct 2019, 20:05

Re: Een bijzonder kaartje

Post by Jan »

Ik zie dezelfde drie opties als Ricardo:

Constructief bieden lijkt niks uit te halen. Het bieden gaat waarschijnlijk snel omhoog en zelfs als de tegenstanders passen, dan is het partner lastig duidelijk te maken dat de azen niet relevant zijn, maar de minors wel.

Beide minors bieden (via 4SA of zo): lijkt me niet goed met zo veel meer ruitens.

Dus we bieden ruiten. Hoe hoog? Ik zie drie opties:

5 (di) en daarmee klaar zijn. Lijkt wat lafjes/passief.
5 (di) en daarna 6 (cl) over 5hoog. Nadeel is dat de tegenstanders wat informatie uitwisselen en redelijk kunnen beoordelen wat te doen over 6 (cl) .
6 (di) meteen. Zet maximale druk en de tegenstanders moeten nu gokken ipv. jij met wel/niet 6 (cl) bieden.

Ik ga dus voor 6 (di) .
User avatar
Gary McAlley
Posts: 846
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: Een bijzonder kaartje

Post by Gary McAlley »

even schiet 7 (di) door mijn hoofd, maar nee, daar ben ik echt te oud voor. Ik houd het ook bij 6 (di).
User avatar
K-J
Posts: 1439
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Een bijzonder kaartje

Post by K-J »

De handen lagen als volgt:

.............. (sp) B974
.............. (ha) 1073
.............. (di) V
.............. (cl) HB532
(sp) A10853............. (sp) HV62
(ha) V652................ (ha) AHB984
(di) 65................... (di) 107
(cl) V9................... (cl) 4
.............. (sp) -
.............. (ha) -
.............. (di) AHB98432
.............. (cl) A10876

Het is dus koud 7 (cl) of 7 (di) voor je, want partner heeft (di) V en (cl) Hxxxx, maar dit verantwoordelijk uitbieden zit er niet in.

Bij ons aan tafel verzon onze tegenstander 2SA met deze kaart. Nu kon ik mijn hartensteun laten horen met 3 (di) . Noord 4 (cl) en Patrick 4 (ha). Zuid knalde nu 6 (cl) , maar omdat Patrick en ik onze punten hadden laten horen, konden we dat gewoon laten gaan (oké, uitnemen en 7 laag nogmaals uitnemen is beter, maar dat lijkt me echt teveel gevraagd).
Aan de andere tafel knalde Erik 6 (di) en west doubleerde dat, wat wel te begrijpen valt.
Zo leverde het spel 6 impen op.
Post Reply