Uitnemen?

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
User avatar
K-J
Posts: 1439
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Uitnemen?

Post by K-J »

tweede divisie viertallen

W/A
(sp) B97532
(ha) 7
(di) 109753
(cl) 9

In de eerste hand vind je dit bij iedereen kwetsbaar geen (zwakke) opening, dus je past.
Het volgende biedverloop ontspint zich:
west.....noord.....oost.....zuid
pas......1 (cl).......dbl......rdbl
1 (sp).....dbl........pas.....2 (ha)
3 (di)....3 (ha).......pas.....4 (ha)
???

Bij elke bieding van west kan je je vraagtekens plaatsen. Wat zou jij geboden hebben?
En wat doe je nu?
Emily
Posts: 187
Joined: 16 Oct 2019, 19:05

Re: Uitnemen?

Post by Emily »

Ik ben het eens met de voorpas.

Na xx punten heb je denk ik een 2 (sp) bod gezien dat nu zwak zou moeten zijn.

Uitgaande van eerst 1 (sp) ziet 3 (di) er aggresief uit. Ik denk dat de kans op een ruiten uitnemer erg klein is kwetsbaar, dus ik zou preferen om nogmaals schoppen te bieden zodat maat weet dat hij 4 (sp) kan bieden over 4 (ha).

Uitgaande van 1 (sp) en 3 (di) heeft maat een redelijk goed beeld van mijn hand (zeker 55, redelijke kans op 65, met erg weinig punten). Ik heb geen idee of maat 4 kleine hartens heeft of juist HV10x, de beslissing van het laten spelen van 4 (ha) moet dus van hem komen. (ik pas dus)
Jan
Posts: 68
Joined: 15 Oct 2019, 20:05

Re: Uitnemen?

Post by Jan »

Ik heb niet veel met Wests biedingen:

De voorpas lijkt me prima.

Na redoublet zijn alle schoppenbiedingen om te spelen. 't Is de vraag dus hoe hoog je durft. Ik zou voor 4 (sp) gaan. Daar val je je vast geen buil aan en dan moeten zij maar gokken wat ze verder doen. We hebben minimaal 9 troeven en een dubbele fit (minimaal 2x9 of 10+8), dus de law keurt dit goed, geloof ik.

Als ik na m'n geklooi op deze manier bij 4 (ha) aankom, dan pas ik nu maar. De tegenstanders hebben intussen alle informatie uitgewisseld en gaan weinig meer fout doen. Partners mag kiezen of 4 (sp) een goed idee is.
User avatar
K-J
Posts: 1439
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Uitnemen?

Post by K-J »

Jan wrote: 17 Dec 2019, 19:38We hebben minimaal 9 troeven en een dubbele fit (minimaal 2x9 of 10+8), dus de law keurt dit goed, geloof ik.
Je bent niet bang dat je partner een hartenhand heeft die te sterk was voor een hartenvolgbod?
User avatar
Gary McAlley
Posts: 846
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: Uitnemen?

Post by Gary McAlley »

of mijn initiële bieden goed is weet ik niet, maar nu bied ik zeker 4 (sp) . Zelfde argumenten als Jan in eerste instantie, ik denk niet dat het veel kan kosten en het kan zo maar veel opleveren.
Jan
Posts: 68
Joined: 15 Oct 2019, 20:05

Re: Uitnemen?

Post by Jan »

Nee.

Na 1 (cl) -dbl-pas zou ik wel met een sterke hand rekening houden en dus rustig 1 (sp) bieden.

Na redoublet is een sterke hand onwaarschijnlijk. Dan heeft zowel links als rechts een absoluut minimum. Kan natuurlijk precies en zal wel eens misgaan, maar gemiddeld lijkt me het goed om hoog te bieden.
User avatar
K-J
Posts: 1439
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Uitnemen?

Post by K-J »

Het hele spel lag als volgt:

.............. (sp) AH4
.............. (ha) 10965
.............. (di) AB82
.............. (cl) 42
(sp) 86..................... (sp) V10
(ha) V832.................. (ha) AHB4
(di) V...................... (di) H64
(cl) AHV876.............. (cl) B1053
.............. (sp) B97532
.............. (ha) 7
.............. (di) 109753
.............. (cl) 9

Het bieden van zuid is inderdaad twijfelachtig. Ik zou alleen over het initiële doublet nooit 4 (sp) knallen, daarvoor ben ik te bang dat maat sterk met hartens is.
Maar goed KJ vond dat hij genoeg shape had om nu alsnog 4 (sp) te bieden. Zeer dubieus, maar het spel zat gegoten en 10 slagen waren koud. Erik en Hans mochten het spel spelen in 4 (ha) en ook dat contract kan niet down. Een dubbele mancheswing van 16 impen zorgde voor een lekkere overwinning.
Post Reply