Hoe ga je dit aanpakken?

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
User avatar
K-J
Posts: 1439
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Hoe ga je dit aanpakken?

Post by K-J »

Tweede divisie viertallen

Je hebt de volgende fraaie hand:

Z/OW
(sp) AH5
(ha) AV10652
(di) HB5
(cl) 9

De tegenpartij biedt niet mee. Je opent 1 (ha) , partner 2 (di) . Je springt naar 3 (ha), waarmee je het bieden mancheforcing maakt en partner biedt 4 (cl) . Dit heb je goed afgesproken met je partner: het is een controle voor harten, partner heeft sleminteresse.

Wat bied je?
Emily
Posts: 187
Joined: 16 Oct 2019, 19:05

Re: Hoe ga je dit aanpakken?

Post by Emily »

Tegenover Sleminteresse met harten heb je denk ik zeker genoeg om gewoon azen te gaan vragen.
Met de dubbele stop in schoppen is 5 (ha) bijna nooit in gevaar omdat je altijd op tijd bent met het ontwikkelen van de ruitens. Direct azen vragen is overigens ook het makkelijkste pad richting 7 (ruiten AV, harten H en klaver A ).
User avatar
frank
Posts: 267
Joined: 19 May 2009, 16:12

Re: Hoe ga je dit aanpakken?

Post by frank »

In tegenstelling tot Ricardo kan ik niet achter (di) V komen dus ik leg het initiatief bij maat. Gelukkig belooft 4 (di) bij mij nog gewoon een ruiten cue (en ook niet kort in maats kleur) dus met die info mag maat azen vragen en de juiste hoogte bepalen.
Raoul
Posts: 373
Joined: 14 Jul 2014, 09:30

Re: Hoe ga je dit aanpakken?

Post by Raoul »

Als je 4 (di) cue't, weet maat dat je tenminste (di) Hx hebt. Mocht je na 4SA 5 (di) horen, kun je met 6 (di) toch een invite voor 7 doen?
Jan
Posts: 68
Joined: 15 Oct 2019, 20:05

Re: Hoe ga je dit aanpakken?

Post by Jan »

4SA: keycards voor harten.

Tegenover 1 bied ik 5 (ha) (en ben ik erg benieuwd naar partners rommel).
Tegenover 2 bied ik 6 (ha) .
Tegenover 3 bied ik 7 (ha) .

Als ik in 7 (ha) kom met (di) V weg, dan kan er nog van alles goed gaan ( (cl) AH en (sp) V . Of (sp) VBxx. Of we snijden gewoon goed.)
User avatar
Gary McAlley
Posts: 846
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: Hoe ga je dit aanpakken?

Post by Gary McAlley »

eerste idee: 4 (di) , vindt p vast leuk om te horen. Ze zal dan wel 4 (ha) bieden waarna ik 4 (sp) bied.

Na wat langer beraad: ws. wordt p helemaal niet zo blij van 4 (di) . 4SA is simpeler en duidelijker. (di) V vinden is te moeilijk voor mij. Goede kans dat die tegenover mij zit.
User avatar
K-J
Posts: 1439
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Hoe ga je dit aanpakken?

Post by K-J »

Het spel lag als volgt:

.............. (sp) 83
.............. (ha) H4
.............. (di) A10832
.............. (cl) AHV2
(sp) VB106............... (sp) 9742
(ha) B97.................. (ha) 83
(di) 764.................. (di) V9
(cl) B87.................. (cl) 106543
.............. (sp) AH5
.............. (ha) AV10652
.............. (di) HB5
.............. (cl) 9

KJ bood 4SA keycards vragen en toen partner er 3 had bood hij heel lui (lees slecht) 6 (ha).
Beter was het om nu 6 (di) te bieden, grootslempoging en vraagt naar (di) V. Maar het is twijfelachtig of Patrick dan 7 zou hebben geboden, aangezien hij (di) V niet heeft.
Patrick en KJ hadden het er later over of het niet beter zou zijn als KJ 4 (di) zou bieden (cue). Patrick kan 4 (ha) bieden (KJ kan net een hand hebben zonder schoppencue) en KJ geeft zijn schoppencue aan met 4 (sp) .
Nu kan Patrick met 4SA de keycards vragen en na het 5 (sp) antwoord de koningen vragen. 6 (cl) bij KJ geeft (di) H en (sp) H en vervolgens kan Patrick 13 slagen tellen en het nog betere 7SA bieden (als de hartens niet lopen kan je nog binnenkomen op de ruitens).
Verbijsterend genoeg werd in de tweede divisie geen enkele keer 7SA geboden en slechts 3x 7 (ha) . Tweemaal werd zelfs slem gemist en 1x ging 7 (di) 1 down.
Bij ons sloeg het spel uit in 6 (ha) +1.
Post Reply