Ga je voor slem?

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
User avatar
K-J
Posts: 1439
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Ga je voor slem?

Post by K-J »

Tweede divisie viertallen

niemand kwetsbaar

(sp) AHB10
(ha) H9643
(di) 7
(cl) HB4

Voor je wordt gepast. Je opent 1 (ha) en maat biedt 3SA (12-15 no-splinter, minimaal 4krt. troefsteun)
Ga je voor slem? (en zo ja wat bied je dan?)
En als rechts nu plotseling met 4 (di) op de proppen komt, verandert dat dan je bieden?
Raoul
Posts: 373
Joined: 14 Jul 2014, 09:30

Re: Ga je voor slem?

Post by Raoul »

zonder tussenbod geeft 4 (di) bij ons kort aan en sleminteresse. Maat moet maar doorgaan als hij maximaal is zonder (di) honneurs, je hebt wel een maat nodig met de juiste punten, maar dat kan gezien het verschrikkelijke 3SA-bod. Een ongeinspireerde 12-15 punter. Minpunt is de slechte troefkleurm, maat moet echt 2 tophonneurs mee nemen. In 4tallen zou ik het kansje wel mee willen nemen op slem, in paren bied ik 4 (ha)
Als er echter tussen geboden wordt lijkt maat de goede punten te hebben en wordt slem wat kansrijker
User avatar
Gary McAlley
Posts: 846
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: Ga je voor slem?

Post by Gary McAlley »

ik wil in ieder geval een lichte slempoging doen. Kan 4 (cl) bieden maar ben eigenlijk vooral benieuwd naar (cl) A bij partner. Kan ook klavercontrole verzwijgen en zelf 4 (di) bieden. Als p dan 4 (ha) biedt kan ik daarna 4 (sp) bieden. Nadelen daarvan zijn dat het 4 (ha) voorbijgaat en p vraagtekens gaat zetten bij mijn geestelijk welzijn (hoe zit het nu met die klavers?!). Ik houd het dus maar op de eerste optie. Als p dan 4 (di) biedt, doe ik 4 (ha) . P kan wel bedenken dat ik een schoppencontrole heb.
Als de tegenstanders 4 (di) bieden dan doe ik 4 (sp) .
User avatar
frank
Posts: 267
Joined: 19 May 2009, 16:12

Re: Ga je voor slem?

Post by frank »

Ik heb de no-splinter altijd een vreselijke conventie gevonden. Wie moet er nu beslissen of we naar slem gaan? Zelf speelde ik altijd Jacoby 2SA, dat vraagt om singletons te bieden of anders kracht, veel nuttiger info. Inmiddels speelt de top Maas, dat ziet er ook veel beter uit. Maar misschien hebben jullie slimme afspraken over het vervolg.

Nu bied ik mijn klaver cue maar, heb geen slecht hand. Met 4 troeven mee ben ik niet zo bang voor de troefkleur. De echte beslissing komt later.

Oh ik moet ook nog wat zeggen als ze ineens 4 (di) bieden. Dat verander het bieden ja, want dan mag 4 (cl) niet meer. Dus nog steeds maar mijn laagste cue, 4 (sp) dus.
User avatar
Arnaud
Posts: 210
Joined: 19 Jun 2009, 12:18

Re: Ga je voor slem?

Post by Arnaud »

Ik probeer nog wat en bied nu 4 klaveren. Mijn maat heeft geen schoppen controle, de kans is groot dat die 4 ruiten bied. Zoniet dan vraag ik azen. Zowel dan bied ik laf 4 Ha.
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Ga je voor slem?

Post by Erik »

No splinter is een lekkere conventie, niet al te ingewikkeld voor mensen die wel wat tools willen, maar het graag simpel houden. Na 3NT ga je op brute kracht naar slem en vraag je azen, of geeft de openaar kortheid aan. Hier kun je dus mooi 4 (di) bieden zodat maat zijn hand kan beoordelen.
[edit] na 4 (di) van de opps pas ik (forcing) en toon dus interesse in doorbieden.
Last edited by Erik on 28 Jan 2020, 13:07, edited 1 time in total.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
Jan
Posts: 68
Joined: 15 Oct 2019, 20:05

Re: Ga je voor slem?

Post by Jan »

Naar slem? Geen idee. Dit is precies waarom ik 3SA=no splinter zo'n beroerde conventie vindt. Je neemt twee-en-een-half biedniveau weg en partner heeft geen clue wat hij met de informatie moet. 2SA=invite+ of 2 (cl) =forcing/vrij echt werkt vaak veel beter.

Als partner Vxx/Axxxx/Axx/Ax heeft, is het koud 7, terwijl tegenover Vxx/AVBx/HBx/xxx 4 (ha) niet eens zeker is.

Geen idee wat de verdere afspraken zijn. Ik bied maar 4 (ha) omdat ik het door deze conventie niet gecontroleerd kan uitzoeken.

Nu na een 4 (di) tussenbod: ik pas een rondje. Als partner 4 (ha) biedt, spelen we dat. Als partner doubleert, laat ik dat staan.
User avatar
K-J
Posts: 1439
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Ga je voor slem?

Post by K-J »

Er wordt nogal geklaagd over het systeem, maar het feit is wel dat deze ijskoude 6 (ha) aan 8 tafels gemist werd (geen idee welk systeem daar gespeeld werd).
Zeker in combinatie met de afspraken van Erik kom je na deze no-splinter (en 4 (di) = kort) geeuwend in slem.

Partner heeft:
(sp) 42
(ha) A1072
(di) A93
(cl) AV32

Het is dus zelfs ijskoud 7, maar dat is lastig te bereiken en bleek in het echt ook te hoog te zijn, omdat de klavers 6-0 zitten. De tegenpartij deed daarom een lightnerdoublet op 6 (ha) , maar maatje voelde die niet aan en startte suf ruiten, waarna KJ en Patrick 6 (ha) gedoubleerd +1 mochten noteren. Tegen Hans en Erik kwamen ze niet verder dan 4 (ha) en we schreven dus een lekkere +13.
Post Reply