Je moet wat bieden, toch?

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
User avatar
K-J
Posts: 1439
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Je moet wat bieden, toch?

Post by K-J »

Tweede divisie viertallen

Niet kwetsbaar tegen wel

(sp) 9653
(ha) H8
(di) HB52
(cl) H73

Je zit in de eerste hand en past. Achter je wordt 1 (cl) geopend (vanaf dubbelton), partner volgt 1 (ha) , rechts 3 (cl) (zwak). Na tweemaal pas biedt maat doublet. Rechts past en nu mag jij. Wat bied je?
Raoul
Posts: 373
Joined: 14 Jul 2014, 09:30

Re: Je moet wat bieden, toch?

Post by Raoul »

Het lijkt me dat maat nu wel overwaarde voor zijn volgbod aangeeft. Met een zwakkere hand en lengte (ha) zou 3 (ha) meer voor de hand liggen. Maat heeft ook niet gedubbeld waarmee een fit in (sp) niet waarschijnlijk is. Je kunt ook voor pas kiezen om 3 (cl) X te spelen maar je tegenstander zal ook niet gek zijn om op een lege 5 of 6 kaart te bieden. Ik heb mijn beperkte steun in (ha) nog niet laten horen en zou 3 (ha) bieden
User avatar
Gary McAlley
Posts: 846
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: Je moet wat bieden, toch?

Post by Gary McAlley »

ik doe wel 3 (sp) , ga ervan uit dat p 5-4 heeft. P heeft mijn punten al meegeteld bij het bieden, dus geen 4 (sp) .
User avatar
frank
Posts: 267
Joined: 19 May 2009, 16:12

Re: Je moet wat bieden, toch?

Post by frank »

Partner heeft een maximaal volgbod. Meer dan dit kan ik niet hebben dus ik ga naar de manche. Omdat niet 100% zeker is dat maat 4 schoppens heeft doe ik 4 (cl) , dat moet na mijn passen choice-of-games zijn.
User avatar
Arnaud
Posts: 210
Joined: 19 Jun 2009, 12:18

Re: Je moet wat bieden, toch?

Post by Arnaud »

Lastige. Wat doet maat met 54 hoog en goede schoppen? Eerst x? Stel maat heeft een 16 punter met 54 hoog dan zou die kunnen overwegen om 1 (ha) te volgende om daarna (sp) als reverse te bieden...

Ik heb een aardige hand, die erom vraagt om leider te worden (3 keer een potentiele slag en tempo na de start).

Zou ik 3 Sa kunenn bieden. Met een goede kaart en enkele klaveren slagen zou ik 3 (cl) x (kwestbaar) toch wel laten staat? Kan maar zich dan mijn hand veronderstellen??

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het echt niet goed weet. Op maandag, dinsdag of woensdag zou ik wat anders kunnen dooen. Het is vandaag woensdag dus probeer ik de spannenden 3Sa.
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Je moet wat bieden, toch?

Post by Erik »

Maat heeft max. 16 en zit gezien zijn doublet aan die max. Met een 45 hoog hoop ik toch dat maat doubleert dus dat heeft hij ook niet. We hebben wel de punten voor een manche, maar hebben we ook de slagen? De punten zitten achter mij en dat is met heren en boeren niet gunstig. Ik bied een laffe 3 (ha)
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
Jessica
Posts: 264
Joined: 02 Apr 2009, 08:24

Re: Je moet wat bieden, toch?

Post by Jessica »

Ik bied 4 (sp) , zit het meteen in mijn hand :)
Jan
Posts: 68
Joined: 15 Oct 2019, 20:05

Re: Je moet wat bieden, toch?

Post by Jan »

Maat heeft overwaarde en ik een maximum voor m'n pas, dus we gaan sowieso een manche spelen. Maar welke?

Als partner 4-5 hoog is, moet het wsl 4 (sp) zijn.
Als partner 3-6 hoog is, moet het wsl 6 (ha) zijn.
Misschien is er nog iets exotisch te construeren (3550-achtig) waarbij het 5 (di) moet zijn.
Kortom, ik weet het niet.

4 (cl) lijkt me choice-of-games hier en laat partner een manche kiezen. Lijkt me m'n hand goed omschrijven.
User avatar
K-J
Posts: 1439
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Je moet wat bieden, toch?

Post by K-J »

Met dit maximum wil je tegenover een partner met een maximaal volgbod naar de manche. Je weet alleen niet welke manche. Met 4 (cl) laat je maat kiezen. Het ideale bod dus volgens mij.
Patrick bood 3 (di) en dat kan niet goed zijn, aangezien je dat ook met nul punten doet en eigenlijk niet op slechts een vierkaart geboden kan zijn. Hij had geluk dat KJ een monsterhand had die tegenover een uitermate zwakke hand met ruitenlengte nog mancheperspectieven had. KJ had namelijk:

(sp) AB4
(ha) A109754
(di) AV97
(cl) -

en bood op 3 (di) dan zelf maar 4 (cl) (kies maar tussen 4/5 (di) en 4 (ha) ), waarna ze toch nog het normale 4 (ha) wisten te bereiken (met beide rode kleuren 3-2 en (sp) HV voor de AB is het zelfs 6 (di)).
Post Reply