Twaalf rode kaarten

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
User avatar
K-J
Posts: 1440
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Twaalf rode kaarten

Post by K-J »

Tweede divisie viertallen.

Het was het weekend van de hand met de twaalf rode kaarten. In wedstrijd 9 kwam dit 2x voor.
Patrick mocht er zo goed mogelijk mee bieden.

De eerste:

Allen kwetsbaar

(sp) B
(ha) HV10764
(di) A109742
(cl) -

Partner past en links opent 1 (sp) . Je speelt geen Ghestem, 2 (sp) is harten/klaveren.
Wat bied je?


De tweede:

Kwetsbaar tegen niet

(sp) -
(ha) H103
(di) H109876542
(cl) 4

Partner opent 1 (ha) , rechts volgt 2 (ha) (schoppen en een minor). Wat bied je?
Raoul
Posts: 373
Joined: 14 Jul 2014, 09:30

Re: Twaalf rode kaarten

Post by Raoul »

Bij spel 1 zou ik, nu ik geen 2-kleurenspel aangeven kan, eerst (ha) bieden en daarna ruiten. Evt tot 5 niveau
Bij spel 2 geeft 2 (ha) rechts kennelijk (sp) en (cl) aan. 2 (sp) Als cue voor harten kan en op hoger niveau je (di) laten horen. Ik daenk niet dat je systeemtechnisch een 9-3 hand aan kunt geven
User avatar
Gary McAlley
Posts: 846
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: Twaalf rode kaarten

Post by Gary McAlley »

1e hand zoals Raoul. Bij ons zou 2 (sp) overigens harten en lage kleur zijn, dat zou ik nog liever bieden.
2e hand ga ik lomp doen. Ik heb liever niet dat de tegenstander te veel ruimte krijgen om hun megafit te onderzoeken. 6 (di) .
User avatar
frank
Posts: 267
Joined: 19 May 2009, 16:12

Re: Twaalf rode kaarten

Post by frank »

Ik ga twee keer lomp doen. De eerste 4 (ha) (we verliezen het toch van (sp) dus meteen maar wat druk er op) en de tweede 5 (di) (ok, niet zo lomp als Gary). Als ik een 9-kaart heb wordt die troef, ik ben veel te bang dat de kleur onbereikbaar wordt in een harten contract.
User avatar
Arnaud
Posts: 210
Joined: 19 Jun 2009, 12:18

Re: Twaalf rode kaarten

Post by Arnaud »

Een keuze, wie ga ik het moeiljk maken? Ik kies ervoor om maat mee te laten denken. Op spel 1 zou het zomaar slem voor hun of voor ons kunnen zijn. Maar ook alle manches kunnen wellicht down. Ik begin rustig met 2 1 harten en blijf ruiten bieden tot op 5 niveau. Geef maat 1 of 2 harten met schoppen aas en ruiten heer vierde (of renocnce harten met ruiten heer vierde) dan is het zomaar 6Ruiten terwijl vier harten ook down zou kunnen.

Op spel 2 doe ik ook lomp en simpel. Ik bied 5 ruiten. Als maat een ronoce heeft is het pech, tenzij dezelfde maat harten aas vrouw en klaveren aas heeft. Dan is 4 harten mogelijk toch nog down terwijl 5 ruiten gemaakt wordt.
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Twaalf rode kaarten

Post by Erik »

1) 4 (ha) en over 4 (sp) nog een keer 5 (di) en daarna gauw systeemkaart aanpssen
2) Deze is een stuk lastiger. Heeft maat slechts 5 hartjes en zit links zwaar tegen? Of heeft maat net als de rest een unbalanced hand en 6+ hartens? In geval 1 moeten we lekker in 5 (di) zitten, maar anders in 6 (ha). Ik doe maar eens een MF 3 (di) en over het te verwachten 4 (sp) bied ik 5 (ha).
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
Jan
Posts: 68
Joined: 15 Oct 2019, 20:05

Re: Twaalf rode kaarten

Post by Jan »

Hand 1: 2 (ha) en in de volgende ronde m'n ruitens noemen (desnoods op 5-nivo).

Ik heb geen haast. Als de tegenstanders een schoppenfit hebben, weten ze dat wsl al. En ik wil niet met 4 (ha) in de verkeerde manche terechtkomen (geef partner een singleton harten en 4 ruitens of zo).

-----

Hand 2: ik bied eerst maar eens 3 (di) (echt, MF). Als partner z'n hartens herhaalt (goede 6+kaart) wordt het 4 (ha) . Zo niet, dan lijkt 5 (di) me een beter contract. De ruitens worden in een hartencontract snel onbereikbaar.
User avatar
K-J
Posts: 1440
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Twaalf rode kaarten

Post by K-J »

Twee extreme spellen en dan kan alles eigenlijk goed zijn.
Patrick had in beide gevallen een extreme view op het spel.
Met hand 1 bood hij 4SA (een extreem tweekleurenspel). Goed als het wat is in een zwarte kleur voor de tegenpartij, maar je zorgt er wel voor dat jezelf geen 4 (ha) meer kan bereiken, het contract dat je natuurlijk het liefst speelt. De kans dat de tegenpartij je echter 4 (ha) laat spelen is niet zo groot en als je dat contract overboord zet, dan zet 4SA wel meteen extreme druk op de tegenpartij.
In dit geval was 4SA mis, want partner had de volgende misfit:

(sp) 97643
(ha) 9
(di) B5
(cl) AHB87

De tegenpartij had niet veel moeite met het uitpassen van 5 (di) . Toen ze ook nog met schoppen uitkwamen was 5 (di) kansloos.
Aan de andere tafel bood de tegenpartij het slome alternatief: 2 (ha) . Dat was meteen einde biedverloop en 2 (ha) ging niet down. Het spel kostte ons daarom 8 impen.

Met hand 2 knalde Patrick 5 (di) en ook dat kan ik goed begrijpen. Met een negenkaart ruiten zou ik de hartenfit ook laten zitten.
De hand achter Patrick heeft:

(sp) HVB84
(ha) 742
(di) AV3
(cl) 105

Weliswaar een extreme schoppenfit, maar ook (di) AVx. Hij besluit 5 (di) te grijpen, maar dat was mis:

.............. (sp) 732
.............. (ha) AVB96
.............. (di) B
.............. (cl) AB87
(sp) HVB84.................... (sp) A10965
(ha) 742....................... (ha) 85
(di) AV3....................... (di) -
(cl) 105....................... (cl) HV9632
.............. (sp) -
.............. (ha) H103
.............. (di) H1098766542
.............. (cl) 4

5 (di) gedoubleerd ging dus niet down, maar ook aan de andere tafel ging dat niet down.
Een hartencontract zou overigens niet goed afgelopen zijn.
Post Reply