Crash and burn?

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
User avatar
Tijntje
Posts: 523
Joined: 01 Apr 2009, 14:36
Location: Utrecht

Crash and burn?

Post by Tijntje »

Eentje van BCO, afgelopen vrijdag (Butler, allen kwetsbaar):

(sp) K42
(ha) 1087
(di) AQ3
(cl) K643

Je partner opent in de eerste hand 1 (cl) (2+, 1NT opening is 15-17) en rechts komt erin met 1 (ha) : een tweekleurenspel rood of zwart, vanaf 4-4, kan destructief zijn. Wat is je plan?
I have certain god-like powers in the presence of alcohol.
(Bilious, the Oh God of Hangovers, from Hogfather by Terry Pratchett)
User avatar
Martin
Posts: 571
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Crash and burn?

Post by Martin »

Ik begin met doublet (puntenkul). Als ik weer aan de beurt ben ga ik pas weer nadenken, dan weet ik tenminste een beetje wat partner en mijn linker buurman heeft. Het eerste doublet na mijn puntenkuldoublet (van mij of partner) is trouwens negatief. Ik heb best een lelijke hand, maar als ik nu niets laat horen missen we teveel ijskoude manches.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
User avatar
een domme aap
Posts: 437
Joined: 02 Apr 2009, 11:50
Location: Utrecht

Re: Crash and burn?

Post by een domme aap »

Ik neem aan dat ik geen T-Walsh speel, anders kan ik nu 1 (sp) bieden, transfer naar NT.
Maar, nu de tegenpartij er kwetsbaar in denkt te moeten komen, probeer ik ze maar eens te grijpen. Overigens moet je hier wel goede afspraken over hebben... Mijn doublet is, zoals Martin ook al zegt "punten", daarna spelen we take-out doubletten, dus pakken we ze niet direct, maar van achteren...
Mocht mijn maat ongebalanceerd met klavers hebben, ga ik kijken of we 3NT of 5 (cl) moeten gaan spelen. Hoe, dat is natuurlijk afhankelijk van hoe het verdere biedverloop zich ontwikkeld. Ik dou eerst maar eens blet.
Liever een domme aap in de boom, dan tegenover je aan tafel.
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: Crash and burn?

Post by nijn11 »

Ik roep de arbiter, want CRASH mag niet tegen een 'gewone' 1 (cl)
Schors, pek en veren voor de hufters.
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
User avatar
Roelf
Posts: 354
Joined: 02 Apr 2009, 09:06

Re: Crash and burn?

Post by Roelf »

nijn11 wrote:Ik roep de arbiter, want CRASH mag niet tegen een 'gewone' 1 (cl)
Schors, pek en veren voor de hufters.
Ik heb van de regels meegekregen dat 1 (cl) vanaf een doubleton niet "gewoon" is, dus deze vertoning zullen we helaas moeten missen.

Ik bied 2SA (als dit geen conv is natuurlijk). Ik wil het contract wel in mijn hand hebben. Bovendien wil ik het ops niet te makkelijk maken een fit te vinden. Het volgbod doet mij wat aan de voorzichtige kant blijven. Ook al is het vanaf 4-4, de kans op een nog wat schever zitsel neemt door dit bod wel toe.
User avatar
een domme aap
Posts: 437
Joined: 02 Apr 2009, 11:50
Location: Utrecht

Re: Crash and burn?

Post by een domme aap »

nijn11 wrote:Ik roep de arbiter, want CRASH mag niet tegen een 'gewone' 1 (cl)
Schors, pek en veren voor de hufters.
Ten eerste, het beschreven volgbod is geen 'CRASH', maar een of andere tot mislukken gedoemde conventie.
Ten tweede, zoals Roelf correct opmerkte, zijn alle 1 (cl) openingen vanaf een doubleton of korter groot wild voor allerlei volgbiedingen die nix meer betekenen. Zo speelde ik ooit tegen iemand die 1 (sp) bood en zijn maat legt ijskoud uit: "13 kaarten, verder geen bijzondere afspraken". :? Of je dit allemaal maar moet toestaan is weer een heel ander verhaal. Ik signaleer alleen dat vrijwel niemand meer dit soort 'onzin' volgbiedingen speelt, behalve misschien over een 1 (cl) die alleen maar 16+ is....
Liever een domme aap in de boom, dan tegenover je aan tafel.
User avatar
Tijntje
Posts: 523
Joined: 01 Apr 2009, 14:36
Location: Utrecht

Re: Crash and burn?

Post by Tijntje »

Het is inderdaad niet echt CRASH, maar een variantje daarop. 1 (ha) , 1 (sp) en 1NT zijn de CRASH-biedingen (oorspronkelijk zijn dat dbl, 1 (di) en 1NT). Of het tot mislukken gedoemd is, durf ik niet te zeggen. Als je het kwetsbaar op rommel doet, misschien wel...

Nu het verdere bieden.
Na dbl komt er links 1 (sp) (pass or correct), pas bij maat en 2 (di) rechts.
Als je 2NT biedt (zoals Roelf), gaat het pas - 3 (ha) - pas.
De 3NT van JoH is waarschijnlijk einde biedverloop, maar de tegenhand is wat dat betreft ook wel een probleemgeval.
I have certain god-like powers in the presence of alcohol.
(Bilious, the Oh God of Hangovers, from Hogfather by Terry Pratchett)
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: Crash and burn?

Post by nijn11 »

een domme aap wrote:
nijn11 wrote:Ik roep de arbiter, want CRASH mag niet tegen een 'gewone' 1 (cl)
Schors, pek en veren voor de hufters.
Ten eerste, het beschreven volgbod is geen 'CRASH', maar een of andere tot mislukken gedoemde conventie.
Ten tweede, zoals Roelf correct opmerkte, zijn alle 1 (cl) openingen vanaf een doubleton of korter groot wild voor allerlei volgbiedingen die nix meer betekenen. Zo speelde ik ooit tegen iemand die 1 (sp) bood en zijn maat legt ijskoud uit: "13 kaarten, verder geen bijzondere afspraken". :? Of je dit allemaal maar moet toestaan is weer een heel ander verhaal. Ik signaleer alleen dat vrijwel niemand meer dit soort 'onzin' volgbiedingen speelt, behalve misschien over een 1 (cl) die alleen maar 16+ is....
Nou ja, dan sla ik ze gewoon in elkaar. Ik weet waar hun huis woont.

Wat moet ik me trouwens bij de pas (of liever: het niet dubbelen) van maat voorstellen? Geen korte schoppens en een minimum? Of zit-ie gewoon te suffen?
Anyway, ik denk dat er nu wel 3 (cl) van af kan. Maat gaat vast wel stops bieden, daar hoef ik hem echt niet voor te dwingen met 3 (di) of zo.
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
User avatar
Roelf
Posts: 354
Joined: 02 Apr 2009, 09:06

Re: Crash and burn?

Post by Roelf »

Ik heb dus 2SA geboden en nu zegt maat 3 (ha) .
Ik bied nu 3SA.

Een lastige situatie, dit lijkt me een forumwaardig probleem op zich.
Maat kan
A. een slempoging hebben, bijvoorbeeld
(sp) Axx
(ha) HVBx
(di) -
(cl) AVxxxx
of
B. hij wil alleen een andere manche dan 3SA spelen. In dat laatste geval zal hij zeer distributioneel zijn, toch wel een 6 (cl) 5 (ha) . Bijvoorbeeld:
(sp) xx
(ha) AVxxx
(di) -
(cl) Axxxxx

Minpunt is natuurlijk dat de (ha) lengte achter maat zit en de (sp) achter mij. Dat ik geen plaat in maats 2e kleur heb ik ook ongunstig. In voorbeeld B is 3SA in mijn hand prima, nl. op de (di) snit, terwijl andere manches slecht lijken. De laatste kans om in 3SA te komen is als ik het nu bied.
In geval A is 6 (cl) koud (alleen down indien (ha) aas, (ha) getroefd) maar het is op het randje of maat nog in beweging komt als ik nu in 3SA afzwaai. Ik denk dat ik dat toch maar moet riskeren.
Post Reply