Probleem 7 (2-10): nog eens drie biedproblemen

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
User avatar
K-J
Posts: 1438
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Probleem 7 (2-10): nog eens drie biedproblemen

Post by K-J »

De wedstrijd tegen Ronald verliep bij Patrick en KJ niet echt naar behoren, maar gelukkig hielden Erik en Hans ons vlaggenschip drijvende en stonden we bij rust slechts twee impen achter.

In de tweede helft liep het een stuk beter bij Patrick en KJ en vielen de kwartjes ook eindelijk eens de goede kant op (of de verkeerde kan op bij de tegenpartij). Het waren vooral biedbeslissingen en je krijgt er nu zelf drie voor je kiezen.

Biedprobleem A.

Je hebt:
(sp) -
(ha) AH963
(di) HV75
(cl) AV86

Niet kwetsbaar tegen wel opent partner in de 1e hand 3 (sp) . Rechts van je past.
Bied je wat en zo ja wat bied je dan?

Biedprobleem B.

Je hebt:
(sp) 10742
(ha) -
(di) AV863
(cl) VB82

Niemand kwetsbaar wordt er achter je 1 (ha) geopend. Partner volgt 2 (cl) , rechts steunt haar partner met 2 (ha) . Wat bied je?

Biedprobleem C.

Je hebt:
(sp) A
(ha) A87
(di) B1063
(cl) AH1052

Niemand kwetsbaar wordt er voor je een 2 (ha) (zwak) geopend. Wat bied je?
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Probleem 7 (2-10): nog eens drie biedproblemen

Post by Erik »

A) 4 (sp) . Ik breng 4-5 slagen mee, maar met slechts 7 schoppens zijn er snel 2 losers in schoppen. een alternatief is er niet en ik ga liever down dan dat ik de manche mis.
B) Doublet. 5 (cl) kan altijd nog.
C) 3 (cl) . Ik ben niet sterk genoeg voor eerst een doublet. Bovendien maak ik maat graag lastig om zijn schoppens te introduceren.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
Raoul
Posts: 373
Joined: 14 Jul 2014, 09:30

Re: Probleem 7 (2-10): nog eens drie biedproblemen

Post by Raoul »

zie antwoorden Erik :shock:
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Probleem 7 (2-10): nog eens drie biedproblemen

Post by Erik »

*schrik* :o
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
Emily
Posts: 187
Joined: 16 Oct 2019, 19:05

Re: Probleem 7 (2-10): nog eens drie biedproblemen

Post by Emily »

Gelukkig ben ik het niet ook eens :)

A) Pas.
De wat vraag is de makkelijke: 4 (sp). in 3Sa krijg je nooit de schoppens hoog en maat heeft geen 4 slagen mee. Dan de of vraag: is afhankelijk van style. Je hebt 50% maakkans nodig voor 4 (sp) om het beter te laten zijn, met mijn vaste maat zou ik zeker passen, anders is het om het even. Gezien Erik en Raoul 4 (sp) bieden kies ik voor pas :).

B) 3 (ha).
Ik probeer doubletten op een renonce altijd te vermijden, zeker met veel fit. Maat past wel eens met de verkeerde hand. Met deze hand zie ik 5 (cl) bijna altijd wel zitten dus ik bied 3 (ha).

C) 3 (cl).
Ik volg graag snel 2nt met +/16 punten zodat het makkelijker is voor maat om met 8/9 punten naar de manche te gaan. (sp) A sec of (ha) Axx (=sans in verkeerde hand) gaat nog, maar allebei vind ik toch iets te veel van het goede, dus volg toch ook maar 3 (cl).
User avatar
frank
Posts: 267
Joined: 19 May 2009, 16:12

Re: Probleem 7 (2-10): nog eens drie biedproblemen

Post by frank »

1) pas. Dat wordt opengehouden en dan gaat de bijl in elk bod wat ze doen.
2) 5 (cl) . Partner heeft klavers en wat hartens. Ik wil niet dat hij past op een doublet en ik denk dat 5 (cl) in de cross-ruff beter speelt dan 3SA. Bid where you want to be.
3) 2 SA. Dat mag best een beetje off-shape zijn maar vertelt wel het beste mijn hand vind ik. Kan in de verkeerde hand zijn maar je kunt niet alles hebben. Ik kan 2x ophouden, dat is ook wat waard.
Jan
Posts: 68
Joined: 15 Oct 2019, 20:05

Re: Probleem 7 (2-10): nog eens drie biedproblemen

Post by Jan »

1) Ligt aan je preemptstijl. Bij mij een makkelijke pas. Hopelijk maakt 3 (sp) . Als het klassiek een zevenkaart met twee tophonneurs en 6 slagen belooft, dan kan 4 (sp) er wel van af, maar wie speelt dat nog? Wel een beetje soepel passen, dan komen ze er misschien nog wel in.

2) We gaan hoogstwaarschijnlijk 5 (cl) spelen, maar dat hoef je niet meteen te bieden. 3 (ha) is gratis. Misschien komen we nog wel in 4 (sp) of een slem uit. (Doublet met renonce gaat te vaak mis.)

3) 3 (cl) , wat anders? Voor doublet of 2SA ben je wel erg off shape, en voor pas wel erg sterk.
User avatar
frank
Posts: 267
Joined: 19 May 2009, 16:12

Re: Probleem 7 (2-10): nog eens drie biedproblemen

Post by frank »

Krijgen we nog een Post Mortem KJ?
Willem
Posts: 39
Joined: 08 Mar 2020, 13:38

Re: Probleem 7 (2-10): nog eens drie biedproblemen

Post by Willem »

1. 4S - je hebt teveel om te passen, maar je schoppenkwaliteit is een beetje matig. 4S is waarschijnlijk de manche met de meeste kans van slagen als partner een beetje redelijke troeven heeft. Passen en hopen dat ze er nog inkomen is een leuke fantasie maar dat gaat natuurlijk niet gebeuren.

2. 3 Ruiten - even de ruiten aangeven. Het bieden is waarschijnlijk nog niet afgelopen.

3. 3Kl - na 2SA krijg je de hartenstart er doorheen in 3SA of, nog erger, maat biedt 4S met de troeven 6-0 tegen of zo.
Post Reply