boevengedrag?

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
User avatar
Gary McAlley
Posts: 850
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

boevengedrag?

Post by Gary McAlley »

Wellicht elementair voor de gevorderden, maar laat ik dit toch eens vragen. Maat en ik zijn gelegenheidspartners en hebben weinig afspraken/ervaring. Tegenstanders zijn ervaren oude rotten die wij verder niet kennen. Ik heb als zuid ongeveer dit(puntenkracht en harten kloppen zeker):
(sp) Axx
(ha) QJxx
(di) xx
(cl) xxxx
Bieden gaat (OW kw.):

N O Z W
1NT pas pas 2kl
pas 2ru pas 2ha
pas pas Dbl pas
3kl Dbl a.p.

2 (cl) betekent hoge kleuren, 2 (di) geen voorkeur. Na mijn dbl op 2 (ha) gaat W uitgebreid aan N vragen wat dit betekent. Vraag: mag hij dat vragen? volgens mij kan zijn enige doel zijn zichzelf (letterlijk) uit een gedubbeld contract te praten. Of kan een doublet in die situatie toch nog informatief zijn?
groet'n
Gert-Jan
PS maat maakt 3kl precies dus het viel mee
Last edited by Gary McAlley on 24 May 2009, 08:25, edited 1 time in total.
User avatar
Gary McAlley
Posts: 850
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: boevengedrag?

Post by Gary McAlley »

waarschijnlijk -2 of -3
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: boevengedrag?

Post by nijn11 »

Tja, het is wel een complexe situatie. 2 (sp) ipv dubbel zou bijvoorbeeld een info-doublet kunnen betekenen zonder tegenspelinteresse. Om te spelen is namelijk wat raar: waar om dan geen transfer in 1e instantie? Ik weet niet of jullie nu Lebensohl spelen en wat dan 2SA zou zijn geweest.
Doublet zal toch ook niet hard voor straf zijn, zie McMolly. Blijft over een lekker vage betekenis: waarden - inderdaad een punt of 7 en geen zin om de tegenpartij met 2 (ha) weg te laten komen.
Het doublet van oost lijkt me vrij idioot en geheel voor eigen risico. Lekker puh. Als dat komt door het gevraag van maat dan zullen ze toch echt betere afspraken over valsspelen moeten maken. :twisted:

Vragen staat in principe vrij als je (zelf) ook wat te vragen hebt. Tegenwoordig mag je niet meer iets vragen om je maat te helpen (als hij bijvoorbeeld een conventie niet kent). Als er door het vragen ongeoorloofde informatie over tafel vliegt dan is er een scheids om dat te beoordelen.
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
Post Reply