Boel Ruitens

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
User avatar
Remco
Posts: 432
Joined: 02 Apr 2009, 08:44

Boel Ruitens

Post by Remco »

Op een gezellig pattonavondje heb je:
x
x
AHVxxxx
Axxx

Tegenstanders bieden niet
1 (di) - 1 (ha)
2 (cl) - 3 (di)
??

Eens tot nu toe? En wat doe je nu?
User avatar
Tijntje
Posts: 523
Joined: 01 Apr 2009, 14:36
Location: Utrecht

Re: Boel Ruitens

Post by Tijntje »

Het alternatief voor 2 (cl) is het herbieden van je ruitens en dan moet je nog kiezen tussen 2 (di) (onderboden) en 3 (di) (licht overboden). Beginnen met 2 (cl) heeft als voordeel dat je even later zeer waarschijnlijk nog een keer ruiten gaat kunnen bieden om je extreme verdeling aan te geven. Het kleine risico dat maat gaat passen op 2 (cl) , terwijl het een goede manche is (je hebt niet veel nodig), neem ik op de koop toe. Ik ben het dus wel eens met je bieden tot dusver.

En nu? Beginnen met 3 (sp) ? Dat klinkt als een 3-1-5-4 met een schoppenstopje, op zoek naar 3NT. Maar als je vervolgens uit het te verwachten 3NT wegloopt naar 4 (di) , dan weet maat hopelijk wel hoe laat het is. Meteen 4 (sp) splinteren kan eventueel ook. 4 (ha) (als dat ondubbelzinnig een splinter is) kan natuurlijk ook. En wat moet het anders zijn dan een splinter? Zeker tegenover een domme aap zou ik dat bieden 8-)
I have certain god-like powers in the presence of alcohol.
(Bilious, the Oh God of Hangovers, from Hogfather by Terry Pratchett)
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: Boel Ruitens

Post by nijn11 »

Leuk spel. Als maat inderdaad de 4-4-4-1 heeft die hij lijkt te hebben gezien de stilte bij de buren (die toch echt niet puntloos zijn) is het misschien zelfs 7 (maat Axxx, Axxx, xxxx, x). Ik bied 4 (di) , en hoop dat het via 4 (ha) en 4 (sp) bij azenvragen bij maat uitkomt. Dan kan ik perfect mijn 3 keycards en troefvrouw aangeven 8-)
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
User avatar
een domme aap
Posts: 437
Joined: 02 Apr 2009, 11:50
Location: Utrecht

Re: Boel Ruitens

Post by een domme aap »

Ik voel wel iets voor een schoppensplinter, 4 (sp) dus.
Ik moet mijn inviterende maat toch wakker zien te schudden dat ie met een geschikte kaart wel 6 mag bieden. Rommelen met 3 (sp) en daarna op het verwachte 3NT 4 (di) bieden klinkt wel leuk, maar heeft ie dan echt door dat ie naar 6 moet met Bxxx, AHxx, Bxxx, x?
Liever een domme aap in de boom, dan tegenover je aan tafel.
User avatar
een domme aap
Posts: 437
Joined: 02 Apr 2009, 11:50
Location: Utrecht

Re: Boel Ruitens

Post by een domme aap »

mcmolly wrote:Als je maat 3 (di) heeft geboden op Bxxx, AHxx, Bxxx, x gaat ie nooit never niet naar 6, omdat die dan zo geschrokken is van zijn eigen bieden dat ie met al z'n voeten continu op de rem staat!
Nou, dat ben ik niet helemaal met je eens. Als je bent bijgekomen van de schrik kan je toch bedenken dat je maat minstens x, xx, AHxxxx, Axxx moet hebben voor zijn splinter? Dan vind ik op de rem stappen toch wat timide...
Liever een domme aap in de boom, dan tegenover je aan tafel.
User avatar
een domme aap
Posts: 437
Joined: 02 Apr 2009, 11:50
Location: Utrecht

Re: Boel Ruitens

Post by een domme aap »

mcmolly wrote:Dat is wel een beetje waar, maar dan moet je wel op tijd zijn recovered, zodat je weer kan nadenken.
Het bod moet dan ook zijn 'stop 4 (sp)', niet 'BOE! 4 (sp)'...
Liever een domme aap in de boom, dan tegenover je aan tafel.
User avatar
Remco
Posts: 432
Joined: 02 Apr 2009, 08:44

Re: Boel Ruitens

Post by Remco »

Bij mij aan tafel werd er stop 4 (sp) geboden en geen Boeh 4 (sp) . Waarop er 5Sa geboden werd en nu mag je weer:

1 (di) - 1 (ha)
2 (cl) - 3 (di)
4 (sp) - 5Sa
??

Wat nu en wat heeft maat?
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: Boel Ruitens

Post by nijn11 »

Schoppendekking als antwoord op 4e kleur? ;)

Ik bied 7 (di) , u vraagt, wij draaien. Ik ga niet zo veel energie steken in een obscuur bod als 7 (cl) om misschien 7SA te bereiken.
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
User avatar
Roelf
Posts: 354
Joined: 02 Apr 2009, 09:06

Re: Boel Ruitens

Post by Roelf »

6 (di) .
Hier zit een vreemd luchtje aan. Als p 7 (di) wil onderzoeken kan hij toch gewoon keycards vragen? Dan is trouwens ook mijn sing. (ha) essentieel, die weet hij toch niet? Het lijkt me waarschijnlijker dat hij me wil laten kiezen tussen 6 (di) en 6 (ha) , ik zou immers nog een 1-3-5-4 kunnen hebben. In de Patton levert zo'n 6 (ha) vast wel wat extra op.
User avatar
Remco
Posts: 432
Joined: 02 Apr 2009, 08:44

Re: Boel Ruitens

Post by Remco »

Het post mortum:
Ik zat aan de overkant van de tafel en had de door sommigen voorspelde 4441. Ook heb ik het masterbid van 5Sa niet gevonden. Dat kwam pas later aan de bar. Ik bood simpel 6 (di) omdat ik met niet kon voorstellen dat het 6 was na een 2 (cl) herbod. Maar ik had:
(sp) Axxx
(ha) ABxx
(di) 10xxx
(cl) x
Het 5Sa bod zou iets moeten zijn als, "Maat ik heb de ideale kaart voor je heb je nog wat extra". De 7de (di) zou dat dan moeten zijn.

Het is een redelijke 7 (di) ; (di) 1-1 of (cl) 4-4 of de lengte (di) bij de 5+ krt (cl) . Niet geweldig maar ook niets om je voor te schamen. We hebben waarschijnlijk allemaal wel eens in slechtere zevens gezeten :roll:
Post Reply