HK beker

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
User avatar
Roelf
Posts: 354
Joined: 02 Apr 2009, 09:06

HK beker

Post by Roelf »

nog een handje van de HK beker dat de nodige punten heeft gekost:

niemand kwets (als ik me goed herinner)
(sp) Ax
(ha) Axx
(di) T9xx
(cl) AVxx

maat opent 1 (di) (vanaf 3), gevolgd door rechts 4 (ha) .
A. Wat nu?
B. Stel je zegt dbl (neg) en maat biedt 4 (sp) , hoe nu verder?
User avatar
Arnaud
Posts: 211
Joined: 19 Jun 2009, 12:18

Re: HK beker

Post by Arnaud »

Tsja, maat zal iig wel 4 ruitens hebben (beetje zuur als met een zevenkaart is gevolgd en maat heeft een 4333, maar dat lijkt me niet zo waarschijnlijk). Ik zou het niet vervelend vinden om 4Ha gedubbeld tegen te spelen, maar ik dubbel toch maar ook al gaat maat waarschijnlijk 4Sch bieden (maat heeft neem ik aan geen automatisch dubbel als je past, dus je moet wat).

Na 4Sch lijkt me dat je maar 5 Ruiten moet bieden. Je hebt wel veel controles, maar zo'n beul nou ook weer niet.

Ik weet overigens niet meer hoe het bij ons aan tafel ging...
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: HK beker

Post by Erik »

Ik denk toch dat ik pas. Maat zal wel 4 schoppens hebben, zo niet dan zitten de tegenstanders lekker mis te fitten (dat kan geen goed Nederlands zijn 8-) ) Mijn gebalanceerde hand neigt niet zo naar slem. Omdat maat waarschijnlijk 4+ ruitens en precies 4 schoppens heeft is dat of gebalanceerd of mijn harten en klaverenpunten (70% van mijn hand) zijn redelijk zinloos. Als hij erg sterk of erg distributioneel is hoor ik het nog wel. Een doublet van hem (dus toch gebalanceerd) zou ik lekker laten staan.

Nu je toch zelf gedoubleerd hebt zit er niets anders op dan over maat zijn 4 (sp) toch maar 5 (di) te piepen. Je hebt gewoon niet genoeg over. 4 (sp) kan zo'n beetje elke hand van 12-18 zijn. Ik zou denken 4-1-5-3 oid. Ik kan er niet erg warm van worden.
Last edited by Erik on 08 Feb 2011, 01:17, edited 1 time in total.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
nijn11
Posts: 721
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: HK beker

Post by nijn11 »

Ik zou zomaar slaperig doublet neerleggen maar misschien is 4SA (natuurlijk, natuurlijk) wel beter. Actie is in ieder geval nodig - dit is nou niet het moment om 3 azen te verzwijgen.
En tja, het is zomaar 7 (di) . En al snel 6. Misschien inspireert 4SA maat wel tot grootse daden.

Na dbl en 4 (sp) (surprise!) bied ik 5 (di) . Hopelijk kan de omweg via dubbel maat dan inspireren.
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
Vindaloo

Re: HK beker

Post by Vindaloo »

Tsja rechts heeft het waarschijnlijk nu al goed gedaan. Had-ie 3 (ha) geboden dan had je in eerste instantie een makkelijk 3NT bod gehad. deze hand is ideaal voor een natuurlijk 4NT bod over 4 (ha) , maar dat speelt niemand natuurlijk, al zou het volgens mij wel een goeie afspraak zijn. Eens met doublet dus, maar na 4 (sp) bij maat is het misschien wel handig om nu dan wel 4NT als to play te spelen. Met sleminteresse heb je nog een aantal andere biedingen tot je beschikking. Voordeel is dat maat met een troef-georienteerde hand nog wel naar 5 (di) kan corrigeren. Verder ben ik het eens met Willem, maat dient met een gebalanceerd minimum te passen (ook met een 4-2-5-2), dat wint in the long run (bij welke kwetsbaarheid dan ook).
User avatar
Roelf
Posts: 354
Joined: 02 Apr 2009, 09:06

Re: HK beker

Post by Roelf »

De ontknoping :evil:
ik begon dus met doublet, met het idee dat maat met dit met een SA achtige hand wel zou laten staan.
Nu kwam er 4 (sp) , en dacht ik op een meer distributionele hand te mogen rekenen, bijvoorbeeld:
(sp) Hxxx
(ha) x
(di) HVxxx
(cl) Hxx
tegenover dit absolute minimum leek me 6 (di) al kansen te hebben dus bood ik dat.
Helaas leek het hier niet op, maat vond dat hij hoe dan ook zijn 4k (sp) moest bieden.
6 (di) werd dedoubleerd en ging kansloos 2 af nadat maat in de eerste slag (ha) heer met het aas dekte die werd ingetroefd.
Vindaloo

Re: HK beker

Post by Vindaloo »

Arnaud wrote:...

Ik weet overigens niet meer hoe het bij ons aan tafel ging...
Bij ons hadden wij dit probleem niet omdat je met een zwakke 1NT opende. Nu durfde rechts niet meer dan 3 (ha) te bieden, waarna ik een makkelijk 3NT bod had. Helaas had bij het nevenpaar iemand niet door dat hij 8 (ha) 's had ipv 7 en bood hij over 1 (di) slechts 3 (ha) . Ook dan heb je een makkelijk 3NT bod, dus het spel sloeg bij ons uit.
Post Reply