Nog een tikkie?

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
Jannes

Nog een tikkie?

Post by Jannes »

Je speelt paren met een matige partner.

(sp) Axx
(ha) x
(di) ABTxx
(cl) AHxx

Ongestoord gaat het bieden:
Pas - 1 (di)
1 (sp) - 2 (cl)
2 (di) - ???

Onderneem je nog iets? Zo ja, wat?
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: Nog een tikkie?

Post by nijn11 »

2 (sp) kan er nog wel van af, denk ik.
Wat moet ik me nou weer bij een matige partner voorstellen, trouwens? Says who? :twisted:
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
User avatar
Roelf
Posts: 354
Joined: 02 Apr 2009, 09:06

Re: Nog een tikkie?

Post by Roelf »

Als deze maat de 4e kleur conventie onder de knie heeft, voel ik wel iets voor 2 (ha) .
Je kunt dan de manche volgooien als hij 5 (sp) (sp) heeft, maar laag bleven tegenover iets als:
Bxxx, HVx, xxx, xxx.
User avatar
Tijntje
Posts: 523
Joined: 01 Apr 2009, 14:36
Location: Utrecht

Re: Nog een tikkie?

Post by Tijntje »

2 (sp) lijkt mij voldoende. Het nut van 2 (ha) ontgaat me een beetje; ik heb een hand waarmee ik iets wil vertellen en niet iets wil vragen. 3 (sp) vind ik overboden; maat kan zelf ook wel verzinnen dat ik een fijne hand heb. Bovendien is het paren en dan hoef ik niet per se in een scherpe manche te zitten.
I have certain god-like powers in the presence of alcohol.
(Bilious, the Oh God of Hangovers, from Hogfather by Terry Pratchett)
User avatar
Martin
Posts: 571
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Nog een tikkie?

Post by Martin »

Ik ben eigenlijk wel gecharmeerd van Roelf's 2 (ha). Nu ik begonnen ben met 2 (cl), zal 2 (ha) toch niet meer MF zijn. Aangezien ik zowel 2 (sp), 2NT, 3 (cl) en 3 (di) kan bieden om nog iets te proberen, lijkt 2 (ha) toch wel sterk op een serieuze invite voor 4 (sp) (dus meer dan een poging om in paren in een beter betalend contract te eindigen). Of past iedereen hier in paren op 2 (di) met
(sp) Axx
(ha) x
(di) ABTxx
(cl) Axxx



Of zijn er forummers die vinden dat 2 (ha) nu een 1444 of een 0454 belooft?
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: Nog een tikkie?

Post by nijn11 »

Martin wrote:Ik ben eigenlijk wel gecharmeerd van Roelf's 2 (ha). Nu ik begonnen ben met 2 (cl), zal 2 (ha) toch niet meer MF zijn. Aangezien ik zowel 2 (sp), 2NT, 3 (cl) en 3 (di) kan bieden om nog iets te proberen, lijkt 2 (ha) toch wel sterk op een serieuze invite voor 4 (sp) (dus meer dan een poging om in paren in een beter betalend contract te eindigen). Of past iedereen hier in paren op 2 (di) met
(sp) Axx
(ha) x
(di) ABTxx
(cl) Axxx



Of zijn er forummers die vinden dat 2 (ha) nu een 1444 of een 0454 belooft?
Op 2 (ha) gaat maat natuurlijk zijn hartendekking aangeven, zoals hij geleerd heeft op de cursus. Tja.
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
User avatar
Remco
Posts: 432
Joined: 02 Apr 2009, 08:44

Re: Nog een tikkie?

Post by Remco »

Wat voor een hand heeft partner nu? Punten range 5-8ish, (sp) langer (ha) en een valse preferentie voor (di) boven (cl) . Dit zegt dus nog heel weinig. Het lijkt me dus het handigst om mijn hand te omschrijven en niet de hand van mijn maat op te vragen. 2 (ha) wat Roelf suggereert lijkt me niet de aangewezen methode om verder te gaan. Maat zal er moeilijk zijn hand mee kunnen waarderen. Met 2 Schoppen denk ik dat ik mijn hand erg mooi aan geef. Meer dan een minimale opening (15-17) punten en een 3154 of extremer. Hiermee moet mijn partner aan de slag kunnen om de goede kleur en niveau te kunnen kiezen.

Het interesseert me geen donder of dat mijn maat matig is of niet. Ik heb gekozen om met hem te spelen maar ga er wel vanuit dat die logisch na kan denken. Als je voor hem gaat denken zal hij nooit de matigheid kunnen ontstijgen.
Jannes

Re: Nog een tikkie?

Post by Jannes »

Ik had nog een restje wrevel, vandaar de opmerking wat betreft matigheid. Op ongeveer ieder spel in de regionals in Santa Clara ging wel iets mis, bieden, afspel, en/of verdediging. En juffrouw logica was regelmatig een blokje om... Zucht.

My 2 cents op dit spel: je hebt al aangegeven dat je in de 12-17 doos zit door 2 (cl) te bieden. 2 (sp) lijkt me in paren een (13-15) vogelbodje om een beter betalende deelscore te bereiken. Daarom lijkt 3 (sp) me met deze prime 16-punter wel okay. Bovendien, wat heeft maat? Geen 4krt (cl) , dus (valse) preferentie voor (di) , een 5 krt (sp) lijkt me aldus erg waarschijnlijk.

Ik trok op dit spel een erg zakkige pas uit mijn box. Trof dit (!) aan in dummy:

(sp) HVxx
(ha) Vx
(di) Vxx
(cl) BTxx

(di) Heer goed en (cl) Vrouw dubbel achter eruit getimmerd voor 12 slagen.
User avatar
Remco
Posts: 432
Joined: 02 Apr 2009, 08:44

Re: Nog een tikkie?

Post by Remco »

Tja da's ook wel een erg mooie dummy. Met die hand had ik eerder 3 (cl) (of 3 (di) niet mijn voorkeur) geboden dan 2Ru. Ik moet maat vertellen dat we een dubbele fit hebben. Daarna zul je geen problemen hebben om 5 laag uit te bieden.

Waarschijnlijk op een ander forum krijgen we dezelfde vraag alleen met zijn hand wat je over 2 (cl) doet met een matige partner :twisted:
User avatar
een domme aap
Posts: 437
Joined: 02 Apr 2009, 11:50
Location: Utrecht

Re: Nog een tikkie?

Post by een domme aap »

Remco wrote:Waarschijnlijk op een ander forum krijgen we dezelfde vraag alleen met zijn hand wat je over 2 (cl) doet met een matige partner :twisted:
Touche!

(hoe zet ik nou een streepje op die e?)
Liever een domme aap in de boom, dan tegenover je aan tafel.
Post Reply