eenvoudig vraagje

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
basm
Posts: 119
Joined: 02 Apr 2009, 08:27
Location: Utrecht

eenvoudig vraagje

Post by basm »

Je hebt deze hand:

(sp) H x x x
(ha) x x x
(di) A x x
(cl) H V x

Je zit O, partner mag beginnen met bieden, je (gelegenheids)afspraken gaan niet verder dan 5-kaarten hoog openen, met klaver/ruiten vanaf 3-krt.

Biedverloop:
1 (di) - pas - 1 (sp) - pas
2 (di) - pas - ??

Wat is hier het meest geschikte bod?
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: eenvoudig vraagje

Post by nijn11 »

Ik zou 3 (cl) doen. Kan maat met een 5-4 rood en klaverlek wel gewoon in 3SA aanleggen (wat hij bij 1SA niet durfde). Als dat zijn probleem was over 1 (sp) . En als hij een gewone 1 (di) - 2 (di) heeft met hartenstop kan hij ook in 3SA aanleggen. En als hij 3 (di) biedt... tja... grmbl... mezelf kennende bied ik dan 3 (ha) om vervolgens in 4 (sp) in het 4-3 fit terecht te komen waarbij de troeven uiteraard 5-1 zitten (Rudi's rule)
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
User avatar
Roelf
Posts: 354
Joined: 02 Apr 2009, 09:06

Re: eenvoudig vraagje

Post by Roelf »

3 (cl) .
Nu kan maat 3SA bieden met een (ha) dekking.
Als hij die dekking niet heeft en bv. 3 (sp) biedt, bied je 4 (di) . Mogelijk kom je dan te hoog maar volstaan met een non-forcing 3 (di) is me toch wat te laf.
basm
Posts: 119
Joined: 02 Apr 2009, 08:27
Location: Utrecht

Re: eenvoudig vraagje

Post by basm »

3 (cl) was ook wat ik deed. Vervolgens kwam partner met 3 (sp) voor een 3-kaart schoppen steun.

Vervolgens heb ik 3 SA geboden (dat is misschien niet heel verstandig zonder harten-stop, maar ik dacht dat partner hier misschien wel uit weg zou gaan zonder hartenstop), partner bood vervolgens 4 (sp) - wat ik niet helemaal begreep - 4-3 fit heb ik maar laten staan - beter was geweest te corrigeren naar 5 (di) (ook down, maar minder).

Partner had:
(sp) V B 10
(ha) H x x
(di) H V B x x x
(cl) x
User avatar
Martin
Posts: 571
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: eenvoudig vraagje

Post by Martin »

Ik bied denk ik gewoon 2NT, inviterend voor 3NT (met die bagger-openingen van tegenwoordig moet je partner wat ruimte geven), maar ik heb ook sympathie voor een wat labbekakkerig 3 (di)-bod. Maat heeft of 5 (di)s en 4 (ha)s, of een 6-kaart (di). In het eerste geval vertrouw ik de (ha)-stop wel, in het andere geval moet 3NT in de buurt zijn als partner de manche volgooit. Het feit dat er niet gevolgd is in (ha), lijkt er ook wel op de duiden dat we wel een (ha)-stopje zullen hebben.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
Vindaloo

Re: eenvoudig vraagje

Post by Vindaloo »

3 (di) In mijn systeem belooft 2RU minimaal een 5-kaart, ook met een gelegenheidspartner :roll: . En in mijn systeem is 3 (di) inviterend, ook met een gelegenheidspartner. Kortom het lijkt mij een hand om te inviteren met ruitenfit. Partner kan met 3 (ha) altijd nog wel een poging voor 3NT doen (of het zelf bieden). Na 3 (cl) zal partner (terecht) altijd wel uitgaan van een 5-kaart schoppen.
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: eenvoudig vraagje

Post by K-J »

Ik zou nooit 3 (cl) bieden, daarvoor ontbreekt de vijfde schoppen. Mijn keuze is 3 (di) of 2SA of evt. 3SA als ik vind dat de manche niet gemist mag worden.
User avatar
Remco
Posts: 432
Joined: 02 Apr 2009, 08:44

Re: eenvoudig vraagje

Post by Remco »

Rillend en bibberend moet ik zeggen dat ik het eens ben met K-J :shock:

In dit soort biedverlopen (openaar herhaalt zijn eerste kleur) ben ik er overigens voor om het opvolgend bod als vraagbod te spelen dus niet per se een 4krt. Met deze hand is dat niet echt nodig maar als je nog iets sterker bent en een 5242 dan wil je iets forcings kunnen bieden.

Met deze hand bied ik maar gewoon 3Sa. Partner heeft met reden deze kaart op de eerste hand geopend dus hij zal toch wel een redelijke kaart hebben. Hopelijk heeft partner niet iets als:

Ax
x
HVBxxxx
Axx

Al zou hij met die kaart ook nog wel eens uit 3Sa kunnen lopen.
Post Reply