Zwemmen of verzuipen

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
Jannes

Zwemmen of verzuipen

Post by Jannes »

Een biedprobleempje van een zondagmiddag parentoernooitje. Qualifier voor iets als de North American Open Pairs. Je doet al lang niet meer mee voor het podium, maar je probeert er toch nog iets van te maken...

(sp) ABx
(ha) xx
(di) AHxxxx
(cl) xx

Niemand kwets. Links opent 1 (ha) , en na pas - pas doe je normaal (?) 2 (di) . Links past en maat komt tot leven met 2 (ha) , dat belooft expliciet (di) steun en invite+. RHO past, en jij?
Kees

Re: Zwemmen of verzuipen

Post by Kees »

Partner houdt er rekening mee dat je voor een balance in de 4e hand minder kan hebben dan voor een direct volgbod. Met deze hand heb je dan ruime overwaarde en dan lijkt het me verstandig om partner te vertellen dat je wel een manche wilt spelen.
Met 3 (ha) lijk je nu wel om een hartenstop te vragen voor 3 SA. Hierna kan partner van alles doen. Met een volledige stop zal hij wel simpel 3 SA bieden. Met een halve stop kan hij 3 (sp) proberen. Aangezien je zelf geen 2 (sp) hebt geboden zal je die niet direct gaan steunen en zo kan je in ieder geval nog 3 SA bieden om ook een halve stopper aan te geven. Mocht dat allemaal niet lukken dan kan hij in 4 of 5 ruiten afzwaaien. Ik zou over 4 (di) niet meer doorbieden in een parenwedstrijd.
basm
Posts: 119
Joined: 02 Apr 2009, 08:27
Location: Utrecht

Re: Zwemmen of verzuipen

Post by basm »

Ik zou het op 2 (sp) houden, als partner opeens met een 4-krt (sp) gaat steunen, vlucht ik terug naar (di) , met stops in (cl) (ha) zal partner wel SA bieden.
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: Zwemmen of verzuipen

Post by nijn11 »

Ik geloof er niets van dat maat zowel een (ha) als (cl) -stop heeft, maar je weet nooit. Wat dat betreft kun je heel slim 3 (cl) bieden om de start eruit te halen. De hartenstop bij maat geloof ik wel - rechts steunt niet en doubleert 2 (ha) ook al niet.
Aan tafel zou ik rustig 2 (sp) bieden. Dat is de beste omschrijving van je hand (ik heb niet gedubbeld, dus de 'beloofde' 4-kaart is toch op z'n meest erg dun), en als we een 4-3 fit hebben is dat ook in ruiten een probleem. Als maat 2SA ophoest, bied ik 3 (di) en dan ben ik er wel. Mocht maat toch beide stops hebben dan kan hij 'm inkoppen (tenzij je met KJ speelt - die kopt in het algemeen hoog over). Ik schat maat voorlopig op een 2-5-4-2, trouwens.
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
User avatar
Martin
Posts: 571
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Zwemmen of verzuipen

Post by Martin »

Ik had het probleem al van Jannes gehoord, en ik bied net als Kees 3 (ha). Ik kom erop via het bekende strepen. Pas lijkt me niet winnend, 2 (sp) belooft bij mij toch echt 4 (sp)'s, voor 2NT ontbreekt het aan een (ha)-stop. Ik heb geen (cl)'s, dus 3 (cl) beschrijft mijn hand ook niet, voor 3 (di) heb ik wat veel, 3 (ha) is dan het eerste bod dat in aanmerking komt. Misschien dat 3 (sp) ook zou kunnen (belooft dat een (sp)-stop en ontkent het een (ha) of (cl)-stop?), maar dat bod is me te vaag. Zeker omdat ik een redelijk goed beschrijvend 3 (ha)-bod voorhanden heb.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
Post Reply