Dikke vis

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Jannes

Dikke vis

Post by Jannes »

Actie in de hogere versnelling (viertallen, allen kwets)

(sp) AV7
(ha) VT
(di) VT
(cl) AHVT64

pas - pas - 2NT* - pas
4 (ha) ** - pas - 4 (sp) - pas
5 (di) - pas - ????

* Eens met 2NT?
** transfer naar (sp)

Tuuttuut, wat wil/heeft/doet/droomt maat (van)?
Tijntje

Re: Dikke vis

Post by Tijntje »

Mwah... ik ben het in ieder geval niet oneens met 2NT. Ga weer sterke klaveren spelen! ;)

Maat wil: weten hoeveel keycards je hebt, ruiten aas niet meegeteld.
Maat heeft: vergeten te openen.
Maat doet: een poging om dat te herstellen.
Maat droomt van: dat lekkere wijf / die gorgeous hunk (doorhalen wat niet van toepassing is) die twee tafels verderop zit.

Maat is: de baas. Hij/zij heeft vast een negenpunts 6-4-0-3 en daarom geen zwakke twee geopend (tsss...). Ik geef gewoon mijn keycards aan: 6 (cl) . Daar mag van mij nog op gepast worden ook :lol:
I have certain god-like powers in the presence of alcohol.
(Bilious, the Oh God of Hangovers, from Hogfather by Terry Pratchett)
een domme aap

Post by een domme aap »

Het lijkt me dat maat hengelt naar een klavercontrole. Die heb ik, en ook nog AQx van troef! Ik weet niet wat voor slampoging mijn maat heeft, maar 6 (sp) lijkt me er wel vanaf kunnen. Ik ga niet naar 7 op zoek, want dan had maat vast economischer kunnen bieden.
Maat zal iets hebben als: HBxxxxxx Ax x xx
Liever een domme aap in de boom, dan tegenover je aan tafel.
frank

Post by frank »

Met die hand had maat toch wel 3 of 4 (sp) geopend? Ik ga uit van de 6-4 hoog variant. Als ik 5 (ha) mag bieden als last train lijkt dat me wel wat. Anders toch maar 6 (sp). Als dat fout is had maat maar wat economischer moeten bieden. Dus misschien moet dat sowieso maar.
nijn11

Post by nijn11 »

Volgens mij heeft maat zich gewoon vergist...
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
een domme aap

Post by een domme aap »

frank wrote:Met die hand had maat toch wel 3 of 4 (sp) geopend?
Ja, daar heb je een punt. :)
Maar OK, dan kan ie ook Bxxxxxx Ax Ax xx hebben of zo. Ook 6-4 variant is mogelijk. Eigenlijk maakt het me niet zo veel uit wat ie heeft. Hij maakt herrie en wil naar slam zonder klaver-cue. Ik heb denk ik net de juiste plaatjes mee.
Liever een domme aap in de boom, dan tegenover je aan tafel.
Vindaloo

Post by Vindaloo »

Eens met de aap. Hoe kan deze kaart nu tegenvallen in 6 (sp) ? En 7 is nagenoeg onmogelijk tegenover een maat die niet kon openen. Hxxxxx Axxx - xxx zou nog kunnen. Hm eigenlijk best goed om daarmee 4 (ha) te bieden en niet 3 (ha) . Misschien voorzag hij problemen bij het biedverloop 3 (ha)-3 (sp)-4 (di)-4 (ha) ( (cl) -cue). Dan kan je wel je renonce aangeven met 5 (di) , maar zonder (ha) -controle (en misschien ook wel met alleen (ha) H) biedt maat meestal toch 5 (sp) en weet je nog niet veel meer dan een paar beleefdheidscues. Shit ik ben mezelf naar deze kaart aan het toelullen. Ik doe dus toch maar even 6 (cl) tussendoor. Met bovenstaande hand moet maat dat kunnen inkoppen (7 (cl) ).
nijn11

Post by nijn11 »

Vindaloo wrote:Eens met de aap. Hoe kan deze kaart nu tegenvallen in 6 (sp) ? En 7 is nagenoeg onmogelijk tegenover een maat die niet kon openen. Hxxxxx Axxx - xxx zou nog kunnen.
Maar in dat geval zitten de tegenstanders toch verschrikkelijk te soppen? Of zou het nog net passen? Eens kijken... 2-3-6-2 tegenover 2-4-5-2 met (di) AH bij de vijfkaart achter de openaar. Nou, het kan net.
Maar zou maat met deze hand niet eerst (ook) op zoek gaan naar een hartenfit?

Ik hou het op Bxxxx, xxx, Hxxxx, - bij maat. Of iets wat daarvoor door moet gaan. En dus bied ik 5 (sp) . Heeft als voordeel dat als hij toch iets anders wil de hartencue gewoon is overgeslagen en hij dus per ongeluk toch informatie krijgt. (bestaat dat ook als o.i.? Ongelukkige Informatie?)

Bij mij is 5 (di) dus echt. Wil je meer dan de manche? Transfereer dan lager na 2 sans!
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
Jannes

Post by Jannes »

Ok, maat had (@Frank, was je toevallig bij me aan het kibitzen en heb ik je gemist?):

(sp) Hxxxxx
(ha) Axxx
(di) -
(cl) Bxx

Ik kreeg ineens de bibbers over 5 (di) en zwaaide af in 5 (sp) . Niet het optimale contract. In mijn verdediging, het was dag 1 in een versch partnership.

Aan de andere tafel opende bovenstaande hand met 1 (sp) maar na wat (di) interferentie kwamen ze daar niet verder dan 5 (cl) voor +640. Wint 2 imps. :mrgreen:
Vindaloo

Post by Vindaloo »

nijn11 wrote:
Vindaloo wrote:Eens met de aap. Hoe kan deze kaart nu tegenvallen in 6 (sp) ? En 7 is nagenoeg onmogelijk tegenover een maat die niet kon openen. Hxxxxx Axxx - xxx zou nog kunnen.
Maar in dat geval zitten de tegenstanders toch verschrikkelijk te soppen? Of zou het nog net passen? Eens kijken... 2-3-6-2 tegenover 2-4-5-2 met (di) AH bij de vijfkaart achter de openaar. Nou, het kan net.
Maar zou maat met deze hand niet eerst (ook) op zoek gaan naar een hartenfit?
Mijn maten niet, gelukkig :-)
nijn11 wrote:Ik hou het op Bxxxx, xxx, Hxxxx, - bij maat. Of iets wat daarvoor door moet gaan. En dus bied ik 5 (sp) . Heeft als voordeel dat als hij toch iets anders wil de hartencue gewoon is overgeslagen en hij dus per ongeluk toch informatie krijgt. (bestaat dat ook als o.i.? Ongelukkige Informatie?)

Bij mij is 5 (di) dus echt. Wil je meer dan de manche? Transfereer dan lager na 2 sans!
Een aardig idee, maar lijkt me zeker niet standaard, al was het alleen al dat je met zwakke 5-5 verdelingen dus altijd naar 5-niveau gedwongen wordt. De meeste mensen toch liever 4 (sp) dan 5 (sp) met die hand tegenover een 3424-2NT opening. Als het biedverloop niet heel goed is doorgesproken moet je wel eens creatief zijn, maar het lijkt het me niet handig om nog op 5-niveau op zoek te gaan naar een fit. Zeker niet als partner met een 2326 ook 2NT kan openen (wel mee eens trouwens). Nee, zonder afspraken is 5 (di) hier gewoon een singleton of renonce, of heeeeel misschien (di) A. Dat kun je achteraf tenminste nog uitleggen aan partner.

Overigens, volgens het Niemeijer complex toont 4 (ha) al een 6-kaart (sp) met sleminteresse. Standaard zou je daar met een maximum (maar hebben we dat hier?) niet 4 (sp) op moeten bieden maar je keycards moeten aangeven. Dat laatste lijkt me onzin, omdat maat voor zijn sleminteresse best vaak ergens een renonce zal hebben. Moeten we iets anders voor verzinnen dus.
Last edited by Vindaloo on 04 Aug 2011, 12:37, edited 1 time in total.
Post Reply