een multi voor je

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
User avatar
Arnaud
Posts: 211
Joined: 19 Jun 2009, 12:18

een multi voor je

Post by Arnaud »

Je hebt:

(sp) A8
(ha) 8754
(di) AHT5
(cl) AHB

Voor je wordt multi 2 (di) geopend. Ik bood x (mee eens?) links past en maat biedt 3 (cl), rechts past natuurlijk. Wat nu?
User avatar
Arnaud
Posts: 211
Joined: 19 Jun 2009, 12:18

Re: een multi voor je

Post by Arnaud »

Sorry, is allen kwets en viertallen
User avatar
K-J
Posts: 1443
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: een multi voor je

Post by K-J »

Ik zou zeker 2NT geboden hebben ipv dubbel, al zit je aan de bovenkant wat puntenkracht betreft.
Ik neem aan dat mijn partner na mijn infodubbel met 2SA een zwakke hand had kunnen aangeven (Lebensohl), zodat hij in de gegeven biedsituatie wel wat punten vertelt. Dan zou ik ook nu weer 3SA bieden. Als de tegenpartij 6 hartens van boven kunnen oprapen moeten ze er eerst nog mee starten.
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: een multi voor je

Post by Floris »

JOEPIE! de tegenpartij Multiet! dan kan ik mooi de "Flandriae Anti-Multi"© showen! ik bied dan 2 (ha) (=infodubbel op (ha) ). Wat ik hierna doe hangt van mijn linker tegenstander af:

1. LHO past of dubbelt (wat de betekenis daarvan ook is)
partner heeft nu biedplicht. nu bied ik over 2 (sp) van partner 2SA (te sterk voor direct 2SA: 19-20) en over de andere antwoorden 3 (ha) (MF, vraagt naar stop voor 3SA). In dat laatste geval gok ik erop dat partner wel wat puntjes mee brengt.
2. LHO biedt 2 (sp) (pass or correct)
nu lijken ze toch de schoppens te hebben. als partner past bied ik 2SA (te sterk voor direct 2SA: 19-20), als partner toch nog iets kan zeggen dan doe ik ook 3 (ha) (vraagt naar stop). partner heeft nu zeker wat punten.
3. LHO biedt iets anders
nu kan het alle kanten op... "opknopen" staat nu hoog op de agenda en ik houd de rode kaartjes bij de hand.
User avatar
nijn11
Posts: 721
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: een multi voor je

Post by nijn11 »

Ik neem aan dat 3 (cl) indachtig Lebensohl een mooie hand beloofd. In dat geval ga ik verder met 3 (di) om later 4 (cl) te bieden. Na 3SA is het bieden al snel afgelopen, terwijl 6 (cl) of 6SA staat te lonken. Bovendien wil ik dat sans in maats hand zit, vooral als hij (ha) Hx heeft.
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
User avatar
Arnaud
Posts: 211
Joined: 19 Jun 2009, 12:18

Re: een multi voor je

Post by Arnaud »

Tsja zat zelf in de hik. Heb uiteindelijk na 3 (cl) 3 Sa geboden, maat past. Dummy was:

(sp) Vxx
(ha) -
(di) VBxx
(cl) VT9xxx

Helaas harten uit en na 7 hartes (openaar had een harten bij de ruiten zitten) ben je 3 down terwijl het koud 6 klaveren voor je is.

Overigens moet mi 3 kl wel iets beloven (ook al zou je geen lebensohl spelen). 3Ru x zal niet uitgepast worden, dus maat is niet gedwongen te bieden. Ik vond het zelf erg lastig, wilde 3 Sa niet voorbij en 3 hoog lijkt me een beetje vaag (echt en sterk?) omdat de kleur van de openaar nog niet bekend is.
User avatar
K-J
Posts: 1443
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: een multi voor je

Post by K-J »

willemm wrote:En ondanks het geblaat over lebensohl (dat overigens alleen na een 1NT opening bij maat voorkomt) ...
Het is (in ieder geval in Nederland) volslagen normaal om na een informatiedoublet op een zwakke twee opening van de tegenpartij Lebensohl te spelen.
User avatar
K-J
Posts: 1443
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: een multi voor je

Post by K-J »

Op 2 (di) kan je ook Lebensohl spelen, maar dan komt het vooral voor als je in de vierde hand een infodubbel geeft (dus 2 (di) - pas - 2 (ha) - dbl. En het heet zeker wel Lebensohl (in Nederland in ieder geval, misschien dat er in Ierland anders over gedacht wordt ;), komt ook voor bij andere conventies)
Post Reply