Een simpel harten volgbod

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
User avatar
Remco
Posts: 432
Joined: 02 Apr 2009, 08:44

Een simpel harten volgbod

Post by Remco »

Kwetsbaarheid onbelangrijk

(sp) H7x
(ha) 98x
(di) A76x
(cl) Vxx

1 (cl) - 1 (ha) - ??

1 (cl) = Vanaf 3 (cl)
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: Een simpel harten volgbod

Post by nijn11 »

1SA. Bij ons in het dorp hebben we daar geen hartendekking voor nodig.

Je zou ook kunnen passen en na maats dubbel in de uitpas 1SA kunnen bieden. Dat is wel een Astereske (Asterixeske?)* oplossing.

*(ben ineens erg blij dat het probleem niet door mevrouw Schrijvers gepost is...)
Last edited by nijn11 on 03 Sep 2009, 12:05, edited 1 time in total.
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
User avatar
een domme aap
Posts: 437
Joined: 02 Apr 2009, 11:50
Location: Utrecht

Re: Een simpel harten volgbod

Post by een domme aap »

Wat een rotprobleem. Omdat 1 (cl) vanaf een driekaart is, zit ik met mijn spreekwoordelijke 'pik in het zand'. Ik zie vier opties: doublet, 1NT, 2 (cl) en pas. Ik vind ze allemaal redelijk. Redelijk verschrikkelijk dan.
Pas kan eigenlijk niet, omdat de kans best groot is dat je maat het niet gaat openhouden met bv. Axxx, HBx, Vxx, HBx. Die laat ik dan ook als eerste afvallen.
1NT heeft natuurlijk als grote nadeel dat het waarschijnlijk in de verkeerde hand zit. Maar ja, als we toch geen hartenstop hebben, dan mogen ze best de eerste 5 slagen oprapen. Goede kans dat ik daarna de rest heb. Toch, met de eerder geschetste hand moet het toch echt in partners hand komen. Hm.
Doublet heeft als nadeel dat we in een 4-3 fit kunnen komen, waarbij de vierkaart mogelijk kort wordt gespeeld door de hartens van de buren. Zeker als maat een 4-1-3-5 heeft, wordt dat een lastige rakker. Het voordeel is wel dat het dan in de goede hand wordt gespeeld. Zeker als we geen schoppenfit hebben, zou dit mijn voorkeur hebben.
2 (cl) is me ook te veel gokken op een klaverfit. Heeft als extra nadeel t.o.v. doublet dat we 1NT voorbij gaan.

Dus: toch maar doublet... En, volgende keer bij de systeembespreking op de agenda: na 1m - [1 (ha) ] is doublet minder dan 4 schoppens, en 1 (sp) vanaf een vierkaart...

Tot slot: ik kan natuurlijk doodleuk zeggen dat ik nu 1 (sp) als transfer naar 1NT speel (wat ook zo is), maar dat zal niet iedereen zo doen, lijkt me.
Liever een domme aap in de boom, dan tegenover je aan tafel.
User avatar
Martin
Posts: 572
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Een simpel harten volgbod

Post by Martin »

Ik bied ook maar, bij gebrek aan beter, doublet. Ook als dat neigt naar een 4-kaart (sp). Het enige alternatief is pas om de problemen een rondje uit te stellen.
Zeker als 1 (cl) ongedefinieerd is (2, 3+) moet je eigenlijk opgeven dat 1 (sp) 5 of meer (sp)s belooft en doublet een 4kaart. Zoals Dennis al aangaf, kun je dan het beste spelen dat 1 (sp) 4 of meer (sp)s ontkent (soort ik zit klem bod, ook uit te leggen als bied jij maar SA), en doublet minstens 4 (sp)s belooft, zodat je het contract in de goede hand krijgt. In tegenstelling tot Dennis moet ik mijn geliefde partner nog wel even overtuigen van de merites van dit systeem.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
Post Reply