Handje uit de laatste pot

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Handje uit de laatste pot

Post by nijn11 »

Je speelt de laatste wedstrijd van het seizoen, je haar zit goed en je bent invaller. Je raapt op:
HBx
AHxx
xx
xxxx
en past in de 1e hand. Het volgende biedverloop ontspint zich:
pas - (pas) - 1RU - (pas)
1HA- (pas) - 2SC - (pas)
3KL - (pas) - 4KL - (pas)
???

En nu?
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
Eldert
Posts: 150
Joined: 01 Apr 2009, 17:30

Re: Handje uit de laatste pot

Post by Eldert »

Is het paren of viertallen? En sta je in de degradatiezone?
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: Handje uit de laatste pot

Post by nijn11 »

Eldert wrote:Is het paren of viertallen? En sta je in de degradatiezone?
Viertallen en niet meer, tenzij er hele zotte dingen gebeuren. Goh, heb jij een biedsysteem gebaseerd op de stand in de ranglijst? :shock:
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
User avatar
een domme aap
Posts: 437
Joined: 02 Apr 2009, 11:50
Location: Utrecht

Re: Handje uit de laatste pot

Post by een domme aap »

Mijn haar zit goed? Nou, niet meer na dit biedverloop! Hubert is vast mijn maat en jaloers op mijn coupe. Vandaar dit bieden...
Maar, vooruit, een tikje serieus dan. Het lijkt er op dat ie echt een 4-0-5-4 heeft, met een forse bunker, anders had ie vast 3NT geboden ipv 4KL (hey, ik mis de kaartsymbooltjes - die hebben ze in Groningen wel...).
Het liefst zou ik nu azen vragen met klaver als troef, maar ja, betekent 4NT wel azenvragen? Ehm, ik denk het eigenlijk wel. Dus, wat langer van stof dan Leonieke, maar ik kom op hetzelfde uit. Eerst maar eens 4NT.
Liever een domme aap in de boom, dan tegenover je aan tafel.
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: Handje uit de laatste pot

Post by nijn11 »

Op 4SA hoor je 5SA.
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: Handje uit de laatste pot

Post by nijn11 »

mcmolly wrote:o mooi.
En zijn daar afspraken over? Even aantal azen met een renonce?
Tja. Invaller...
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
User avatar
Roelf
Posts: 354
Joined: 02 Apr 2009, 09:06

Re: Handje uit de laatste pot

Post by Roelf »

Geweldige conventie, blackwood als klaver troef is.
Je bied "eerst maar eens" 4SA, en als er dan een ander antwoord komt dan 5K, hoef je gelijk niet meer te controleren of er genoeg keycards binnen zijn voor 6K want lager kun je toch niet meer eindigen.

Het lijkt me dat maat een 4-0-5-4 of evt 4-1-4-4 heeft aangegeven met een punt of 19. Of het nu een goede 6K is hangt vnl. af van de kwaliteit van zijn klavers. Als dit iets als HBxx of Axxx is, is 5K al hoog zat. Met de onbekende maat zou ik in 5K afzwaaien, maar met Kickback kan ik nog met 4R naar keycards en troefvrouw vragen onder 5K. Bij 4KC of 3KC+TV dan naar 6K. (een stokpaardje, ik weet het...)
User avatar
een domme aap
Posts: 437
Joined: 02 Apr 2009, 11:50
Location: Utrecht

Re: Handje uit de laatste pot

Post by een domme aap »

Roelf wrote:Geweldige conventie, blackwood als klaver troef is.
Je bied "eerst maar eens" 4SA, en als er dan een ander antwoord komt dan 5K, hoef je gelijk niet meer te controleren of er genoeg keycards binnen zijn voor 6K want lager kun je toch niet meer eindigen.

Het lijkt me dat maat een 4-0-5-4 of evt 4-1-4-4 heeft aangegeven met een punt of 19. Of het nu een goede 6K is hangt vnl. af van de kwaliteit van zijn klavers. Als dit iets als HBxx of Axxx is, is 5K al hoog zat. Met de onbekende maat zou ik in 5K afzwaaien, maar met Kickback kan ik nog met 4R naar keycards en troefvrouw vragen onder 5K. Bij 4KC of 3KC+TV dan naar 6K. (een stokpaardje, ik weet het...)
Roelf, helemaal mee eens. Blackwood is zeer onhandig, maar minder 'misverstandgevoelig'. Want, kickback spelen is niet iedereen gegeven! Maar dit is een schoolvoorbeeld van het nut van deze onderschatte en misprezen conventie.
Liever een domme aap in de boom, dan tegenover je aan tafel.
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: Handje uit de laatste pot

Post by nijn11 »

In de praktijk werd er 4SC geboden, waarna het pas-pas-pas ging. Dat was het niet helemaal. Maat had:
SC ATxx
HA -
RU AHBTx
KL AHVB

7KL is geen onaardig contract...

Ik denk dat 5KL geen slecht bod is - de hartenpunten kunnen nu wel het raam uit. Maat zal met deze hand er wel een zesde aan vast plakken - of nog verder dooremmeren met 5RU. 4SA zou ik echt niet gedurfd hebben - is dat echt wel azen vragen?
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
OldandTired

Re: Handje uit de laatste pot

Post by OldandTired »

Oeioei.
Wat een hoop verschillende onderwerpen in 1 handje:

1) Wanneer mag je een opening verpassen?
2) Waarmee doe je een sprongherbieding?
3) Wanneer toont de vierde kleur lengte?
4) Azenvragen.

1) Deze opening wordt wel vaker verpast, dus ach... het zal wel.

2) Persoonlijk vind ik dat dat iha maar met twee soorten handen kan:
a) Zeer sterke tweekleurenspellen (6-5), die je om eoa reden niet met iets sterks hebt willen lostrekken.
b) Zeer sterke 5-4 handen met driekaartfit voor maat.
Anders uitgedrukt: een mancheforce loslaten met een misfittende 19 kan m.i. niet goed zijn.

3) Ik kan maar twee gevallen bedenken;
a) Soms na SA: 1 (di) 1 (ha) 1 (sp) 1N 2 (cl)
b) Met een gepaste hand: ps 1 (di) 1 (ha) 1 (sp) 2 (cl)
Steunen van de vierde kleur met lengte komt uiteraard meer voor.

4) Ik ben bang dat in het onderhavige geval zomaar gepast zou kunnen worden op 4N. Zo Openaar 3 (cl) al correct geïnterpreteerd heeft (Zelfs na het zien van de hand weet ik niet wat ermee bedoeld werd.), kan hij nu zomaar iets gaan denken van "4SA is het laatste speelbare contract".
Post Reply