1Sa of toch iets anders

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
User avatar
Remco
Posts: 432
Joined: 02 Apr 2009, 08:44

1Sa of toch iets anders

Post by Remco »

Kwets tegen niet, Viertallen

A94
A763
H64
A9x

1 (cl) - ??

1 (cl) = echt met 11-19 HCP ongebalanceerd of 2+krt met 15-19 HCP gebalanceerd
User avatar
Martin
Posts: 572
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: 1Sa of toch iets anders

Post by Martin »

Zelfs ik zou niet passen, maar 1SA is wel mijn derde keus. 2e keus is pas, maar doublet vind ik nog aantrekkelijker dan pas. De voordelen van doublet t.o.v. 1SA zijn dat we minder snel worden opgeraapt, een eventueel SA contract waarschijnlijk beter speelt vanuit maat's hand, en ik wel erg minimaal ben voor 1SA. Als maat 3NT volgooit met een saaie 8 (wat die vast zal doen omdat hij ziet dat mijn punten goed geplaatst zijn achter de openaar), denk ik dat ik kansloos down ga.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
User avatar
een domme aap
Posts: 437
Joined: 02 Apr 2009, 11:50
Location: Utrecht

Re: 1Sa of toch iets anders

Post by een domme aap »

Ik zou hier zeker mee doubleren. Te slecht om 1NT te volgen...
Liever een domme aap in de boom, dan tegenover je aan tafel.
User avatar
Remco
Posts: 432
Joined: 02 Apr 2009, 08:44

Re: 1Sa of toch iets anders

Post by Remco »

Bij ons werd er ook gedoubleerd. De titel was enigzins misleidend. Na jouw doublet wordt er links 1 (ha) geboden. Maat biedt 2 (di) en rechts past. Wat nu?

1 (cl) - dbl - 1 (ha) - 2 (di)
pas - ??
User avatar
een domme aap
Posts: 437
Joined: 02 Apr 2009, 11:50
Location: Utrecht

Re: 1Sa of toch iets anders

Post by een domme aap »

Ik bied nog 3 (di). Het kan best een keer 3NT zijn als maat Axxxxx ruiten heeft. Maar, met iets als "AV10xxx op" zal ie toch al snel zelf 3 (di) bieden? Of doet ie alsnog een poging voor 3NT, ik speel immers met Hans 3 Sans, toch?
Liever een domme aap in de boom, dan tegenover je aan tafel.
User avatar
Martin
Posts: 572
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: 1Sa of toch iets anders

Post by Martin »

Ik ga maat niet pesten met 3 (di). Hij biedt al vrijwillig, en hij zit helemaal vast na 3 (di) als hij geen (cl) stop heeft. Ik bied dus 2SA. (Kan natuurlijk zijn dat een SA-contract nu in de verkeerde hand zit.)
Met bagger mag maat nu zelf 3 (di) bieden, dat hoef ik niet voor hem te doen.
De vraag wat je met (di)AVTxxx op moet bieden na (1 (cl)) - X - (1 (ha)) - ? , vind ik nog wel interessant. Ik zou niet zo snel 3 (di) bieden, ik heb het gevoel dat ik dan net iets meer beloof.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: 1Sa of toch iets anders

Post by K-J »

Leuke discussie over wat te bieden nadat je in de eerste ronde doublet hebt gedaan (!), maar dit is in mijn boek toch echt een 1SA volgbod. 3 azen en een heer zie ik niet als een slechte 15.
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: 1Sa of toch iets anders

Post by nijn11 »

Ik had hier ook 1SA mee gevolgd, maar soit.
Nu ga ik maat niet vermoeien met allemaal gedoe. Ik bied 3SA, en voordat maat terug van de bar is met het bier heb ik 9 slagen geclaimd. Of waarschijnlijk niet trouwens, anders was er niet een probleem geweest. Je zal wel in 6 of 7 (di) moeten zitten omdat maat x, x, Axxxxxx, HBxx of zo heeft.
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
User avatar
Remco
Posts: 432
Joined: 02 Apr 2009, 08:44

Re: 1Sa of toch iets anders

Post by Remco »

Na een 1SA volgbod is er verder geen probleem om in het goede contract van 3Sa te komen. Er schuilen grote gevaren met het volgen van 1Sa terwijl er meestal niks mis gaat met doubleren. Maat heeft inderdaad (di) AVBxxx met nog een vrouw ernaast. Hiermee knal je 3Sa of als je heel bang bent vraag je eerst naar het ruiten bezit van maar via een transfer. Nu even terug naar het probleem waar gedoubleerd is en zetten we even de spotlight op partner. Is 2 (di) wel voldoende of moet je iets anders bieden met:

Vxx
x
AVBxxx
10xx
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: 1Sa of toch iets anders

Post by nijn11 »

Jammer dat maat niet 1SA heeft gevolgd zeg, dan had ik mooi 3 (ha) , of anders eerst een Sohl kunnen bieden. Nu moet ik me maar behelpen met 2 (di) , als ik de trucendoos opentrek met 2SA of zo zal 3SA in de verkeerde hand komen te zitten.
:mrgreen:
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
Post Reply