Wind tegen (deel 2)

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Wind tegen (deel 2)

Post by K-J »

Ook in de tweede viertallenwedstrijd kreeg ik weer een partij pittige beslissingen te nemen. Gelukkig nam ik ze deze keer niet allemaal verkeerd, maar de onderstaande wel:

(sp) H98x
(ha) xx
(di) xx
(cl) AH9xx

Allen kwetsbaar zit ik in de eerste hand:

pas? - 2 (cl) - 4 (sp) - pas
pas? - 5 (ha) - pas - 6 (ha)
???

De eerste pas lijkt me normaal. Dit is in de eerste hand ondanks alle devaluatie van openingen geen opening. 2 (cl) waren allerlei mancheforcing en semiforcing handen of een zwakke 2 (di) . Over mijn tweede pas kan je twijfelen, maar lijkt me toch ook gewoon logisch: je hoopt gewoon dummy te worden in 4 (sp).
Tja, dat liep dus even anders en de tegenpartij zit opeens in slem.
Wat bied je nu?
User avatar
Martin
Posts: 572
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Wind tegen (deel 2)

Post by Martin »

Ik retrospectie heb ik spijt dat ik in de tweede biedronde geen 5 (cl) heb geboden. Het probleem is alleen dat je dan nog niet kunt zien dat 2 (cl) sterk is. Op dat moment lijkt 4 (sp) dus nog een bod dat hij denkt te gaan maken (terwijl hij bang is dat langzaam bieden de tegenstanders een fit laat ontdekken, dus hij heeft wel een aparte kaart). Ook dan lijkt 5 (cl) geen gek bod, het zou zomaar 6 (sp) kunnen zijn, maar pas is ook niet gek. Nu de tegenstanders in 6 (ha) zitten, betaal ik mijn verzekeringspremie en bied 6 (sp). Maat zal kwetsbaar echt wel een aardige kaart hebben voor zijn 4 (sp) bod (meer dan VB in zevenen). Op een zeer zonnige dag maak je dat zelfs, terwijl 6 (ha) ook maakt. Dubbel als Lightner kan ook, maar dat zet maat onder flinke druk. Ik verwacht dat het spel er vrij extreem bij ligt, aangezien rechts nog 6 (ha) heeft kunnen bieden, terwijl links semi-dichte (ha) zal hebben, ze de twee tophonneurs in (cl) missen. Rechts kan dus alleen 6 (ha) kan bieden op een renonce (sp) met (di) aas erbij. Als ik weet dat links ook 2 (cl) opent met een preempt in (ha) bied ik echter dubbel.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
User avatar
Remco
Posts: 432
Joined: 02 Apr 2009, 08:44

Re: Wind tegen (deel 2)

Post by Remco »

Waarom is achteraf altijd alles makkelijker. Zoals Martin zegt had ik maar 5 (cl) geboden :roll: . Nu moet ik een beslissing nemen die ik niet kan nemen. De 5 (ha) bieder zal zoals Martin al zegt waarschijnlijk een renonce (sp) hebben. Hij zal dan 12 rode kaarten moeten hebben wil 6 (ha) zitten. Met een rood 2 kleurenspel verwacht ik dat de tegenstanders over 4 (sp) 4Sa bieden. Om vervolgens over de verwachtte 5 (cl), 5 (di) te bieden. Dit heeft de leider dus niet. Ik verwacht dus een lange (ha)-kleur en manche forcing. Verder verwacht ik dat 6 (sp) getikt -3 gaat voor -800. Dit vind ik een vrij dure verzekerings premie terwijl wij de tegenstanders al redelijk onderdruk hebben gezet.
Ik besluit dus tot pas of doublet. Het is prettig dat ik Schoppen heer heb dus maar heeft geen automatische (sp) -start. Hij zal dus wel even na gaan denken over wat hij zal moeten starten. Als ik doubleer gaat maat misschien opzoek naar mijn renonce en start (di) . Dus moet ik passen en bidden dat mijn maat klaveren start uit zijn box trekt. En hopen dat er inderdaad 2 (cl) slagen zijn.
Hmmm dit zijn wel mitsen en maren dus misschien moet je toch maar 6 (sp) bieden. Toch blijf ik bij mijn standpunt dat we het hun reeds moeilijk genoeg hebben gemaakt en hobbelt 6 (ha) down. :?
Last edited by Remco on 05 Oct 2009, 11:44, edited 1 time in total.
User avatar
een domme aap
Posts: 437
Joined: 02 Apr 2009, 11:50
Location: Utrecht

Re: Wind tegen (deel 2)

Post by een domme aap »

Tja, inderdaad lastig. Ik vind het argument van Remco "Met een rood 2-kleurenspel bieden ze wel 4NT" niet helemaal opgaan. Dat ligt nogal aan de tegenstander hoor. Niet iedereen is zo creatief, kan ik je zeggen.
Neemt niet weg dat je nu wel een 'minder fijn' probleem hebt. Ik neem aan dat Patrick tegenover me zit. Dan zou ik denken dat ie alleen maar 4 (sp) heeft gevolgd om T-Walsh te oefenen...
Maar, ik draai een beetje om de hete brij heen. Ik moet mijn maat vertellen dat ie niet met schoppen moet gaan uitkomen. Ik denk niet dat ik een renonce ruiten met doublet beloof, eerlijk gezegd. Wat voor verdeling moet ik dan in hemelsnaam hebben? Dus, ik doubleer. Kiest ie per ongeluk voor ruiten, dan hebben we pech, maar kost mijn doublet niet heel veel meer punten...

Aan de andere kant. Waarom is het geen 6 (sp) voor ons? AVBxxxx, -, Hxxx, xx en het heeft al veel kansen... Jemig. Dit gaat een duur spelletje worden. Het ligt een beetje aan de stijl van Patrick, denk ik. Arrrrrghh. Nee, 6 (sp) bieden is me te speculatief. Ik doubleer toch maar...
Liever een domme aap in de boom, dan tegenover je aan tafel.
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: Wind tegen (deel 2)

Post by nijn11 »

Ik bied wel 6 (sp) - ik kan hier nu wel gaan brullen dat ik heel verstandig iets anders doe, maar dat gelooft toch geen kip.
Den Dommen Aap heeft al zo'n beetje de hand geschetst (7-0-4-2) die ik bij maat verwacht. Misschien heeft maat (di) H niet (en wel (cl) Vxx), maar dan moet de zwak(st)e hand die start nog steeds maar vinden. Bijkomend grapje is dan wel dat als de klaveren 4-1 zouden zitten 6 (ha) gewoon maakt.
Zal je zien dat maat wel (di) H heeft en een 6-0-4-3 ...
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
User avatar
Tijntje
Posts: 525
Joined: 01 Apr 2009, 14:36
Location: Utrecht

Re: Wind tegen (deel 2)

Post by Tijntje »

Zie mijn reactie in de andere draad :oops:
I have certain god-like powers in the presence of alcohol.
(Bilious, the Oh God of Hangovers, from Hogfather by Terry Pratchett)
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Wind tegen (deel 2)

Post by Erik »

Ik zou in 2e instantie toch 5 (cl) geboden hebben. 5 (sp) wil ik wel spelen en 4 (sp) lult de tegenstanders er tegenwoordig toch echt niet meer zo makkelijk uit. Zeker niet omdat je ziet dat er een dubbele rodekleurenfit voor ze in zit. Het lijkt mij dat je hiermee je hand prima omschrijft. Ik snap de mensen ook niet die 6 (sp) voor -3 inschatten. Je verliest nu toch alleen 2 ruitenslagen? Als je nu ook nog een klaveren en een schoppen verliest (of 2 klaveren) dan is het toch geeuwend 6 (ha) ?

Als maat nu een 8(7) 0 in de hoge kleuren heeft dan moet hij na een doublet met elke verdeling in de lage kleuren gokken welke hij moet starten (uitz. 5-0/0-5, om die opmerkingen voor te zijn). Volgens mij voor hem een volledig blinde gok. Doubleren zou ik alleen doen als er een zware storm onze kant op waait, en dan nog zou ik bang zijn dat de wind gaat draaien. Omdat je geen 5 (cl) geboden hebt moet je nu wel 6 (sp) bieden.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Wind tegen (deel 2)

Post by K-J »

De 6 (sp) bieders kregen in de praktijk gelijk, want het hele spel lag als volgt:

............................ (sp) x
............................ (ha) xxxx
............................ (di) AHB10
............................ (cl) 10xxxx
(sp) AVBxxxxx................................ (sp) Hxxx
(ha) x.......................................... (ha) xx
(di) x.......................................... (di) xx
(cl) Bxx........................................ (cl) AHxxx
............................ (sp) -
............................ (ha) AHVBxx
............................ (di) Vxxxxxx
............................ (cl) V

6 (ha) is koud en 6 (sp) is maximaal 1 down en kan zelfs gemaakt worden als de tegenpartij zijn slagen niet direct meeneemt.
Een afschuwelijk lelijke 2 (cl) opening natuurlijk, maar 'that's hoofdklasse'.
Afijn, ik deed het zo fout mogelijk door 6 (ha) te dubbelen voor de klaverstart. Geeuwend gemaakt (partner startte ook nog (sp) A, maar dat maakte gelukkig niets uit) en 6 impen verlies omdat aan de andere kant 6 (ha) ongedubbeld gespeeld werd.
Post Reply