Wind tegen (deel 2)

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Wind tegen (deel 2)

Post by K-J »

Ook in de tweede viertallenwedstrijd kreeg ik weer een partij pittige beslissingen te nemen. Gelukkig nam ik ze deze keer niet allemaal verkeerd, maar de onderstaande wel:

(sp) H98x
(ha) xx
(di) xx
(cl) AH9xx

Allen kwetsbaar zit ik in de eerste hand:

pas? - 2 (cl) - 4 (sp) - pas
pas? - 5 (ha) - pas - 6 (ha)
???

De eerste pas lijkt me normaal. Dit is in de eerste hand ondanks alle devaluatie van openingen geen opening. 2 (cl) waren allerlei mancheforcing en semiforcing handen of een zwakke 2 (di) . Over mijn tweede pas kan je twijfelen, maar lijkt me toch ook gewoon logisch: je hoopt gewoon dummy te worden in 4 (sp).
Tja, dat liep dus even anders en de tegenpartij zit opeens in slem.
Wat bied je nu?
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Wind tegen (deel 2)

Post by K-J »

Deel 2 betekent niet dat het 2 keer geplaatst moet worden hoor! Dat doet het forum weer lekker. Hoe krijg ik dit nou weer verwijderd (niet dus...) :x
User avatar
Tijntje
Posts: 525
Joined: 01 Apr 2009, 14:36
Location: Utrecht

Re: Wind tegen (deel 2)

Post by Tijntje »

Ik zou niet passen in eerste instantie. Ik heb een speeltje om dit handtype aan te geven: 2 (sp) belooft 10-13 met vier schoppens en een langere minor. Ook zonder deze truc is dit in mijn boek een opening: ik heb 26 ZAR.

Ook in tweede instantie pas ik niet. Het gaat tussen 5 (sp) en 5 (cl) . Dat laatste bied ik als mijn maat dat op gaat vatten als fit-showing (of start-aangevend). En wat kan het anders zijn als ik voorgepast heb?

Voor wat betreft het probleemgeval: 6 (ha) zou best down kunnen gaan als maat met klaveren start. Doubleren is dan ook een optie. (Als ik nu weer pas, komt er vast een schoppenstart en daar heeft iemand een renonce in.) Het zou echter ook best kunnen dat 6 (ha) volkomen koud is. Redden met 6 (sp) zal niet verschrikkelijk duur zijn (nou ja, -800 tegen een 6 (ha) die down gaat is natuurlijk ook geen pretje), dus dat is wat ik doe. Had ik maar eerder geboden, dan had ik het nu makkelijker gehad...
I have certain god-like powers in the presence of alcohol.
(Bilious, the Oh God of Hangovers, from Hogfather by Terry Pratchett)
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: Wind tegen (deel 2)

Post by nijn11 »

Zal ik in dit draadje dan maar doubleren?
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
Post Reply