lange klaveren

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
Baka
Posts: 62
Joined: 06 Jun 2009, 14:08
Contact:

lange klaveren

Post by Baka »

Van de afgelopen clubavond en bij velen dus waarschijnlijk bekend:
Kwets tegen niet, paren. Noord (=maat) deler.
(sp) Q865
(ha) -
(di) J76
(cl) AQT873

Maat opent 1 (ha) (vijfkaart hoog, 11-19 hcp), rechts pas. Wat bied je?
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: lange klaveren

Post by nijn11 »

1 (sp) , 6 of meer punten en minimaal een 4-kaart ;)
2 (cl) is vragen om problemen en doe ik pas als ik denk na 2 (di) bij maat een fatsoenlijk bod te hebben. En zo sterk is deze hand niet. Op 1SA of 2 (di) bij maat pas ik.
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
User avatar
Martin
Posts: 572
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: lange klaveren

Post by Martin »

2 (cl) is idd vragen om problemen. Een goed alternatief voor 1 (sp) is echter 1SA. Als maat geen 4 (sp) heeft ben je nu beter geplaatst. Als maat 2 (ha) herbied, kun je dan tenminste 3 (cl) bieden, zwak met een hoop (cl)s. Alleen als maat 4 (sp)s heeft en niet al te sterk is speel je nu 1SA i.p.v. een (sp)-contract.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: lange klaveren

Post by K-J »

Op de clubavond van deze week was er een nog sterker voorbeeld om te pleiten om in dit biedverloop 1SA te bieden met een 4 kaart schoppen en erg lange klaveren en niet veel punten:

(sp) H10xx
(ha) B
(di) x
(cl) VB108xxx

Ik bood als een suf konijn 1 (sp) over de 1 (ha) opening van partner en zat na het 2 (di) antwoord van haar compleet geslacht. 2SA was geen feest kan ik je zeggen.
User avatar
Remco
Posts: 432
Joined: 02 Apr 2009, 08:44

Re: lange klaveren

Post by Remco »

Met de eerste hand bied ik gewoon 1 (sp) . Ik vind het niet zo echt om met deze kaart over 2 (di) / (ha) 2Sa te moeten bieden. Dan moet ik maar een slagje meer halen.

Met de hand die KJ beschreef bood ik 1Sa.
K-J wrote: (sp) H10xx
(ha) B
(di) x
(cl) VB108xxx
Mijn partner paste hierop. Helaas liep dat niet helemaal goed af de tegenstanders wisten mij 2 down te spelen. 3 (cl) overignes is 1 down omdat die 5 - 0 tegen zitten. Maar ik denk dat er meer mensen zijn verongelukt.
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: lange klaveren

Post by nijn11 »

K-J wrote:... Ik bood als een suf konijn 1 (sp) over de 1 (ha) opening van partner ...
Hey, bedankt hè! :evil:

Overigens ben ik het met Asterix eens dat je 1SA voor de nog zwakkere handen gebruikt. Deze biedsituatie is trouwens het klassieke buitenbeentje - het lijkt wel of alle principes overboord gegooid worden. En dat in zo'n alledaags biedverloopje.
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: lange klaveren

Post by Erik »

Gelukkig wordt ik niet gehinderd door enige vorm van een geheugen (na 30 seconden ben ik zo'n spel al kwijt) dus ik kan het wederom verknoeien. Het gehalte aan doemdenkers is weer enorm hoog. Biedt nou toch eens gewoon wat je hebt. 1 (sp) dus. Ik zou me meer zorgen maken over een zwak 2 (ha) antwoord dan een 2 (di) antwoord. Na 2 (di) heb je alleen het probleem of je nu nog verder biedt "want maat kan er 17 hebben" of lekker past "want het zit toch allemaal mis". Opti vs. Pessi.

Met de hand van K-J ben ik het eens dat het iets genuanceerder ligt. Als je bang bent dat maat over 1 (sp) 2 (di) gaat bieden zou ik ook 1NT afraden. Met een distributionele hand doet maat toch hetzelfde en welke garantie heb je dat dan een zwak 3 (cl) bod minder down gaat dan 1 (ha) ? Ik zou dus gewoon passen. Het kan niet veel kosten want alles gaat down en met een beetje geluk komen de oppies erin en die gaan ook nergens iets vinden dat ze naar een positieve score leidt. Wie niet wil passen moet maar gewoon 1 (sp) bieden.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
een domme aap
Posts: 437
Joined: 02 Apr 2009, 11:50
Location: Utrecht

Re: lange klaveren

Post by een domme aap »

Ik vraag me af of je wel een 2/1 antwoord hebt. Ten eerste heb je te weinig punten, ten tweede is de renonce in maats eerste kleur een zwaar minpunt. Daarnaast, waar gaat het bieden eindigen als je maat een aardige (13-14 punter) met de rode kleuren heeft? Ik zie een kansloze 3NT of 4 (ha) opdoemen...

Dat in gedachte houdend gaat het m.i. inderdaad tussen 1 (sp) en 1NT. Die laatste heeft mijn voorkeur - ik heb deze en de zwakkere hand die KJ geeft allebei gehad, en allebei de keren 1NT geboden (overigens met wisselend resultaat). Maar goed, ik zou 1NT bieden omdat als je inderdaad vooruit kijkt ("altijd handig voordat je een bod doet", sprak hij stichtelijk) bijna altijd in klaver wilt spelen. Heel soms mis je een schoppenfit, maar dat moet je dan maar voor lief nemen om in de beste speelsoort te kunnen eindigen. En, overigens, met jouw aanpak mis je die schoppenfit ook.
Liever een domme aap in de boom, dan tegenover je aan tafel.
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: lange klaveren

Post by nijn11 »

bezdomny wrote:Akkoord, 1NT is een beter middel om in 3 (cl) te kunnen eindigen.
Ik neem alles terug en beweer het tegengestelde.
Ruggengraat hoor!
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
User avatar
een domme aap
Posts: 437
Joined: 02 Apr 2009, 11:50
Location: Utrecht

Re: lange klaveren

Post by een domme aap »

bezdomny wrote:Ik neem alles terug en beweer het tegengestelde.
Que? Dat doe je expres om mij in verwarring te brengen he. Rare Kretalees.
Liever een domme aap in de boom, dan tegenover je aan tafel.
Post Reply