te weinig punten

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
User avatar
Gary McAlley
Posts: 851
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

te weinig punten

Post by Gary McAlley »

clubavond van wat langer terug (psycholoog zei dat ik er niet mee moest blijven zitten), je hebt ongeveer:

(sp) AV109x
(ha) x
(di) AVx
(cl) VB10x

partner opent 1 (ha) , jij 1 (sp) , partner springt naar 3 (ha) (!) en dan?
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: te weinig punten

Post by K-J »

Alles hangt natuurlijk van je afspraken af.
Ik kan geen 4 (cl) echt bieden in deze situatie, omdat het bij mij (naast Good Old Gerber natuurlijk ;)) een controle in klaveren betekent. Maar ik kan wel weer 4Sa kwantitatief bieden en daar vind ik deze hand, ondanks dat je hartenaansluiting niet echt geweldig is, net sterk genoeg voor.
Als ik 4Sa niet als kwantitatief kan bieden, dan zou ik het op een rustige 3Sa houden.
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: te weinig punten

Post by nijn11 »

Ik zou waarschijnlijk 5 (ha) uit de bak trekken (als ik het goed herinner heb ik dat dan ook gedaan).
Maar zoals KJ dat al zegt, het hangt ook wel van afspraken en stijl af. Wat zijn de kwaliteitseisen voor een één-drie, hoe snel open je een semi-twee etc.
5 (ha) vraagt overigens om met goede troeven 6 te bieden. Die klaveren geloof ik wel. ;)
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: te weinig punten

Post by Erik »

De 6-1 fit lijkt me ook in slem prima speelbaar. Ik voel dus wel wat voor de 5 (ha) van Nijn, maar waarom zou ik het initiatief naar mijzelf toetrekken? Er missen maximaal een punt of 8 en het is toch naar als dat (cl) AH is. Ik opteer voor een gewone 4 (di) controle. Als maat nu 4 (sp) biedt bestaat het gevaar voor een slechte (ha) kleur, maar dat kan ik helemaal netjes met 4NT opvragen. Maat heeft ofwel 3 azen en dan boeit die vrouw me niet, ofwel hij heeft er 2 en dan kan hij alleen 5 (ha) voorbij als hij ook de (ha) V heeft.

Wie trouwens echt op safe wil spelen (op een Dombo clubavond??) kan volgens mij maar beter 4 (ha) bieden. Er zijn altijd lafbekken als K-J die 3NT bieden (en 9 prima punten verzwijgen) of optimisten die 7 op snit proberen. Dus 4ha is een gegarandeerde 60%, maar o zo saai.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
Gary McAlley
Posts: 851
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: te weinig punten

Post by Gary McAlley »

de 6-1 fit bleek uiteindelijk ook prima speelbaar. Maar dat was wel omdat de harten 3-3 zaten -> alleen een klaverloser. Ik geloof dat 6 (ha) ook nog down had gekund door een introever, maar dat weet ik niet meer zeker. Wij zaten in 6SA dat -1 ging vanwege (cl) AH. Dus eigenlijk was het hier Buitengewoon Verstandig om het bij een manche te houden achteraf.
Post Reply