Waarom denken partners?

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
User avatar
Remco
Posts: 432
Joined: 02 Apr 2009, 08:44

Re: Waarom denken partners?

Post by Remco »

Aan de ene tafel werd 3 (cl) bij geboden waarna maat niks meer te melden heeft (Fit non-jumps waren niet afgesproken). Aan de andere tafel werd eerst gedubbeld en over het verwachte 2 (sp) bod 4 (sp) geboden, hopend op een 6krt. Dat ging inderdaad down door het door Erik beschreven tegenspel. De 2 (ha) bieders komen er waarschijnlijk het beste vanaf maat heeft namelijk:

AB97x
Axx
xxx
Bx

Erik mag nu beslissen of dat hij 2 potentiele partners minder heeft :D (namen worden later vrij gegeven).

Tijdens de discussie achteraf kwamen we tot de conclusie dat misschien eerst doubleren en over 2 (sp) , 3 (cl) te bieden. Misschien dat je hiermee een hand aangeeft die te sterk is om direct 3 (cl) te bieden en verleid je hiermee partner tot het bieden van zijn 3krt (ha) . Echter heb ik daar grote twijfels over want het kan ook gewoon een 4krt (ha) beloven en lange (cl) 's en geen overwaarde. Toch ben ik voorstander van het doubleren want dan kun je in ieder geval nog de eventuuele 5-4 (ha) -fit ontdekken.
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Waarom denken partners?

Post by K-J »

Hmmm, ik ben toch niet zo'n voorstander voor doublet. De manches die eventueel maakbaar kunnen zijn, zijn 4 (ha) (als partner minimaal een 3-kaart meeheeft) en 4 (sp) (als partner minimaal een zeskaart heeft). Dus 2 (ha) blijft mijn voorkeur hebben. Heeft partner fit (zoals hier) dan hoor ik dat nu. Over 2 (sp) bij partner (kan nog steeds een vijfkaart zijn) bied ik 3 (cl) en dan merk ik wel hoe het bieden verder gaat. Doubleren en dan 3 (cl) bieden lijkt me de manier om de 5-3 hartenfit om zeep te helpen.
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Waarom denken partners?

Post by Erik »

Deze partner kun je gerust houden hoor. ;) Hij heeft wat hij belooft! :P

Voor wat betreft het bieden bij jou aan tafel: Hoe sterk is 3 (cl) ? Ik heb me net weer eens verdiept in de biedtheorie hierover omdat het vanavond aan de orde komt bij de cursus. Volgens sommigen belooft het een 5krt en 8+ pt, anderen vinden een 5krt en 10+ pt een vereiste. Ik speel zelf het laatste. De bovengrens ligt rond de 15 punten. Volgens mij is dus een pas op 3 (cl) met deze hand wat passief (maar het mag). Nog een argument om 2 (ha) te bieden dus.

Wel opvallend trouwens. Eeuwig en altijd heeft iedereen het over de kracht van de veruit superieure hoge kleuren, maar omdat we nu een keer wat betere klaveren hebben, moet en zal deze verteld worden en willen we graag de (toch wel fatsoenlijke) 5 hartens verzwijgen. Waarom?

Aan de andere tafel werd gedoubleerd (volgens de theorie, ja jullie zullen weten dat ik weer eens heb zitten lezen :twisted: , is dit teruggekaatst en belooft 2 4-kaarten in de overige kleuren, probeer dat trouwens later nog maar eens om te buigen naar een 5-6) en kwam er het zwakst mogelijke antwoord van 2 (sp) . Vervolgens 4 (sp) bieden is gewoonweg erg fout. Maat kan geen 6krt hebben.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: Waarom denken partners?

Post by nijn11 »

Benieuwd wat voor theorieboeken Erik leest...
Gebruikelijk is dat 2 (ha) niet forcing is, en 3 (cl) wel (nieuwe kleur op 3-niveau en zo). Na het volgbod bij maat ben ik al bijna niet te stoppen onder 6 (met mijn 4-loserhand, en dan reken ik (sp) V voor een volle loser). Zelfs met deze uitermate brakke prut bij maat heeft 6 (cl) een behoorlijke kans.
De enige vraag is: welke 6? Om die te beantwoorden lijkt me de methode olifant-door-porseleinwinkel een prima aanpak. Shape is bieden.
Straks gaat maat nog passen op je responsive double...
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
Post Reply