Waarom denken partners?

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
User avatar
Remco
Posts: 432
Joined: 02 Apr 2009, 08:44

Waarom denken partners?

Post by Remco »

Gezellig :| een avondje thuis kaarten overkomt je het volgende:

Vx
HVBxx
-
HV109xx

Je denkt, "een leuke hand" helaas mag je niet beginnen en je bent natuurlijk kwets tegen niet.

1 (di) - 1 (sp) - 2 (di) - ??

Waarom heeft maat zich in dit biedverloop gestort want na 1 (di) - pas - 2 (di) heb je een prachtig bod maar wat nu? :roll: O ja 2 (di) is gewoon ;) 6-9 met wat (di) 's.
User avatar
een domme aap
Posts: 437
Joined: 02 Apr 2009, 11:50
Location: Utrecht

Re: Waarom denken partners?

Post by een domme aap »

Ha ha, een heerlijke kaart om mijn maat lekker op de zenuwen te gaan werken.
Ik ga eerst 3 (cl) bieden. Dat vindt hij vast 'fit-bitterig' en zwetend legt ie een benepen 3 (sp) op tafel. Ik verras hem vervolgens met 4 (ha). Als ie dan groen en grijs geworden is, kan ie het eigenlijk niet meer fout doen. 4 (sp) lijkt ook speelbaar als ie dat nog uit zijn bak trekt. Ook 4 (ha) en 5 (cl) kan ik wel hebben. In ieder geval is mijn kaart aardig uit de verf gekomen.

En, als ie past op 3 (cl) is het zijn schuld als we een manche gemist hebben.
Liever een domme aap in de boom, dan tegenover je aan tafel.
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: Waarom denken partners?

Post by nijn11 »

Is die aap me net voor...
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
HenkU
Posts: 145
Joined: 03 Apr 2009, 08:15
Location: Rozendaal
Contact:

Re: Waarom denken partners?

Post by HenkU »

Deze ronde lijkt me eenvoudig: Dbl, responsive dus (ha) en (cl), waar heb je dbl anders voor nodig?
Vindaloo

Re: Waarom denken partners?

Post by Vindaloo »

HenkU wrote:Deze ronde lijkt me eenvoudig: Dbl, responsive dus (ha) en (cl), waar heb je dbl anders voor nodig?
Nou ehh voor een hand als H HBxx xxx Axxxx, of een van de 100 varianten daarop, bijvoorbeeld? Volgens mij is daarvoor het responsive double gereserveerd, niet voor 5-6 verdelingen met een renonce. Beide handsoorten in het doublet stoppen lijkt me volstrekt onspeelbaar.
User avatar
Tijntje
Posts: 525
Joined: 01 Apr 2009, 14:36
Location: Utrecht

Re: Waarom denken partners?

Post by Tijntje »

Mijn eerste ingeving was ook "dbl, wtp?", maar na Dennis' wijze woorden ben ik bekeerd.
3 (cl) gevolgd door 4 (ha) it is...
I have certain god-like powers in the presence of alcohol.
(Bilious, the Oh God of Hangovers, from Hogfather by Terry Pratchett)
User avatar
Martin
Posts: 572
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Waarom denken partners?

Post by Martin »

Iedereen aapt die domme aap maar na. Dan moet ik maar eens een ander geluid laten horen.
Ik ga partner niet pesten met een 3 (cl) fit-non-jump, terwijl ik ook 2 (ha) als echt tot mijn beschikking heb. Als maat die zakkerige hand heeft dat hij over aap's 3 (cl) 3 (sp) biedt, dan zal hij over 2 (ha) wel 2 (sp) bieden, waarna ik vervolgens 3 (cl) kan bieden waarmee ik een extreem spel aangeef (anders was ik wel met doublet begonnen). Vervolgens nog een keer 4 (sp) bieden en je hebt je hand redelijk verkocht. Het voordeel van deze aanpak is dat als de tegenstanders vinden dat ze nog niet uitgeboden zijn en naar 5 (di) gaan, maat in je kortste lange kleur zal starten.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Waarom denken partners?

Post by Erik »

Partner heeft dus gevolgd met een gezellige AHxxx om even een startje aan te geven en daarmee zijn de 40 punten in dit spel wel zo'n beetje verdeeld. Met elke andere verdeling van zijn 7 punten wordt het tijd voor een andere maat

In 4 (sp) zal maat dus zijn 3 ruitjes moeten vertroeven om een beetje kans te hebben en dat zit er dus niet in. Tegen de tijd dat de azen eruit zijn is de dummy onbereikbaar en is maat de controle over het spel al wel kwijt. Alleen als maat meer dan 5 troeven heeft is het goed om in 4 (sp) te zitten, maar dan had hij toch wel een zwakke sprong gedaan?

Voor 5 (cl) zal je 1 hartje in de dummy moeten kunnen troeven anders ben je kansloos en daarvoor moeten de klaveren zich heel netjes gedragen, want je zult ze vanuit de hand moeten spelen of maat moet 4 troeven hebben.

4 (ha) lijkt enig perspectief te hebben tegenover 3 pukken bij maat omdat je slechts 3 verliezers telt, maar je bent al troefkort voordat je (cl) A kunt verdrijven. 3 (ha) / (sp) lijkt mij dus het maximale dat ik wil spelen. Ik vergeet dus voor het gemak maar even de klaveren en bied lekker voordelig 2 (ha) en na 3 (di) - pas - pas gooi ik er nog een 3 (sp) tegenaan. Als maat die prut waarop hij gevolgd heeft dan inschat als een verantwoorde verhoging naar 4 wordt het wederom tijd voor een andere maat.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
HenkU
Posts: 145
Joined: 03 Apr 2009, 08:15
Location: Rozendaal
Contact:

Re: Waarom denken partners?

Post by HenkU »

Het grote probleem van 3 (cl) (of 2 (ha)) lijkt me dat de andere kleur nooit meer echt uit de verf komt. Maat zal meestal een zwak volgbod hebben en niets veel beters kunnen doen dan 3 (sp). Nu 4 (ha) ? Wat is dat precies? Wanneer moet/kan maat passen? Steunt maat de klavers, dan zie ik ons ook niet zo 1,2,3 in harten komen. Nu doublet brengt tenminste beide kleuren in beeld, daarna kan ik nog een bodje doen om extra lengte aan te geven.
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Waarom denken partners?

Post by K-J »

3 (cl) en daarna 4 (ha) lijkt mij ook wat veel van het goede. Je hebt fit nodig om een manche te kunnen maken en 5 (cl) lijkt zelfs daarmee nog te hoog. Doublet wil ik niet bieden met zo'n extreme hand. Dadelijk past partner met een 5-2-4-2 'omdat het toch nog geen manche is en misschien wel de juiste beslissing is'. Ik ga net als Martin voor 2 (ha). Daarna nog een keer 3 (cl) en dan vind ik het allemaal wel best.
Post Reply