bieden of niet?

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
guus
Posts: 286
Joined: 01 Apr 2009, 08:42

bieden of niet?

Post by guus »

Afgelopen competitie wedstrijd waren er een paar interessante handen.

bieding gaat (niemand kwetsbaar):
1 (sp) - p - p - 2 (ha)
2 (sp) - ?

aan de andere tafel wordt 3 (sp) geboden door openaar. Wat biedt je met de volgende hand:

(sp) Vx
(ha) 109xxx
(di) 109
(cl) Vxxx
User avatar
Martin
Posts: 572
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: bieden of niet?

Post by Martin »

Een van de weinige regels die ik haast blind toepas, is dat als maat vrijwillig je 5-kaart biedt, dat je dan steunt. Over 2 (sp) bied ik dus 3 (ha), en over 3 (sp) bied ik 4 (ha). Ik heb verder geen mooie hand, maar als ik niet bied kan maat nooit meer de goede beslissing nemen.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: bieden of niet?

Post by Erik »

Tja, je verraad de hand van de openaar nu een beetje, maar dat buiten beschouwing gelaten vind ik dat een 3 (ha) bodje er nog net vanaf kan. Ik beloof dan 7-10 punten met een 3+-krt steun. De 10 9 in harten zijn niet echt de moeite waard. Dat is interessant bij een 8 kaart fit, niet bij een 10 kaart fit. In de doubleton zijn ze wel interessant. Heeft maat VBxx help je leuk mee en heeft maat A(H)xxx dan is je aftroefwaarde erg plezierig.

Tegenover een openaar die op eigen kracht zijn kleur kan herhalen lijkt het mij dat 4 (ha) nu een sterke hand belooft zonder slem interesse. Preëmpten heeft nu volgens mij geen zin en ik heb in deze hand teveel verliezers om meteen te geloven dat 4 (ha) maakt. Als de openaar op eigen kracht 3/4 (sp) zou bieden dan heeft hij verkeerd geopend en gaat zijn maat hem niet meer begrijpen.

Met handen met sleminteresse bied ik 3 (sp)

Het risico van passen is dat maat met 15 punten met de openaar achter zich niet zelf nog een keer in de bieding kan komen en 2 (sp) laten maken kost dan toch weer 6 imp als er voor ons 3 (ha) in zit
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: bieden of niet?

Post by nijn11 »

Lastig: 3 (ha) is niet zo zinvol omdat het alleen maar extra biedmogelijkheden voor de tegenstanders oplevert, 4 (ha) pest ze zomaar 4 (sp) in...
Nou vooruit. Omdat maat niet heeft opengehouden met dubbel of 1SA, maar met 2 (ha), bied ik 5 (ha). Dat ging ik toch al doen over 4 (sp).
(en nu dekking zoeken voor de kudde 'experts' die over mij heen gaat denderen)
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: bieden of niet?

Post by K-J »

Ik dender niet over je heen hoor, konijn. Ik slacht je gewoon af met een dubbeltje :twisted:

Hoewel ik het in principe met Martin eens ben dat je moet steunen als partner zomaar in je vijfkaart prikt, vind ik ook dat de tegenpartij de muur te hoog kan maken om er een bieding overheen te gooien.
Dus over 2 (sp) bied ik nog wel 3 (ha) , maar over 3 (sp) bied ik geen 4 (ha) .
Post Reply