schoppens

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
guus
Posts: 286
Joined: 01 Apr 2009, 08:42

schoppens

Post by guus »

Je hebt de volgende hand als noord (niemand kwetsbaar)

(sp) Axxxxx
(ha) KQ
(di) A
(cl) AKxx

Je opent 1 (sp) . Mee eens?

bieding vervolgd met 2 passen en 2 (ha) door RHO. Hoe herbied je je hand?
User avatar
Martin
Posts: 572
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: schoppens

Post by Martin »

Eens met 1 (sp). Ik zou graag sterker openen, maar daar vind ik mijn (sp)'s te lelijk voor.
Na 2 (ha) is de manche nog niet onmogelijk (sp) Hxx is al ongeveer genoeg, maar als maat weinig (sp)'s heeft, lijkt elke manche ver weg en is 3 (sp) ook al down. Ik bied laf 2 (sp) en hoop eigenlijk dat links nu 3 (ha) biedt, en maat 3 (sp), dan kan ik tenminste verantwoord de manche bieden. In eerste instantie houd ik me echter vooral bezig met plus te scoren.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: schoppens

Post by nijn11 »

Eh Guus... hoeveel spellen heb je eigenlijk gespeeld?
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: schoppens

Post by nijn11 »

Oh ja, ik bied 3 (cl) en in de herkansing nog eens 3 (sp)
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: schoppens

Post by Erik »

Geinig kaartje. Een pessimist telt 7 slagen en een optimist 8. De optimist opent dus semi MF. Ik zou toch opteren voor 1 (sp) en ben het dus met je eens

Nu zelfstandig 3 (cl) geeft flinke overwaarde aan en iets van een 5-5 of 6-4. Daar zullen de diverse 'geleerden' hun standpunten uitermate stellig over gaan verkondigen. KJ gaat nu verkondigen dat het altijd een 6-4 moet zijn omdat je een 5-5 met 1 (cl) geopend zou hebben. :P De meer realistische bridger echter verwacht nu een 5-5 :twisted: Aangezien 2 (sp) mijn hand gewoon niet goed verf doet komen kies ik voor 3 (cl) ook al verwacht mijn maat er nu 5. Ik piep nog wel een keer schoppen als maat los komt.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
Remco
Posts: 432
Joined: 02 Apr 2009, 08:44

Re: schoppens

Post by Remco »

Volgens de loosing trick count heb je slechts 5 losers. Plus dat je meer azen hebt dan vrouwen dus mag je zelfs daar nog losers voor aftrekken. Dus heb je 8½ slag. De loosing trick count ken ik niet precies maar zoiets was het. Je mag dus semi-focring openen. Echter met deze slechte (sp) 's zou ik dat nooit doen, dus ik ben het eens met 1 (sp) .

2 (sp) vind ik echter toch te slap. Zoals Martin al zegt is het snel 4 (sp) en 2 (sp) belooft niet voldoende dat kan ook op.

HVB10xxx
xx
xx
AVx

Ik doubleer dus eerst en bied over het antwoord van Maat 3 (sp) , behalve als mijn maat 3 (cl) bied. Over 3 (cl) bied ik 4 (cl) .
User avatar
Remco
Posts: 432
Joined: 02 Apr 2009, 08:44

Re: schoppens

Post by Remco »

Erik wrote:KJ gaat nu verkondigen dat het altijd een 6-4 moet zijn omdat je een 5-5 met 1 (cl) geopend zou hebben. :P De meer realistische bridger echter verwacht nu een 5-5 :twisted:
Waar is het eigenlijk mis gegaan in de familie van Heusden? :?: Kees-Jan zijn oma is toch duidelijk de allebeste kaartster aller tijde. :twisted:
guus
Posts: 286
Joined: 01 Apr 2009, 08:42

Re: schoppens

Post by guus »

De volledige hand was (voor degene die het niet al zelf hebben uitgeteld in de 3 posts):
----------------- (sp) Axxxxx
----------------- (ha) KQ
----------------- (di) A
----------------- (cl) AKxx

(sp) KJ------------------------- (sp) Qx
(ha) AJxxx--------------------- (ha) 109xxx
(di) KQJxx--------------------- (di) xx
(cl) x--------------------------- (cl) Qxxx

------------------ (sp) xxx
------------------ (ha) x
------------------ (di) xxxx
------------------ (cl) Jxxx

Bij Fleur en mij aan tafel gaat de bieding als volgt (O-W):

1 (sp) - p - p - 2 (ha)
2 (sp) - 3 (ha) - p - 4 (ha)

Bij Geert en Maarten gaat de bieding (N-Z):
1 (sp) - p - p - 2 (ha)
3 (sp) - 4 (ha) - 4 (sp) - p

4 (ha) gaat 1 down 4 (sp) wordt gemaakt. Na afloop was er enige onduidelijkheid hoe dit nu precies te bieden en waren vooral de tegenstanders niet blij met het biedverloop en resultaat. :) De west hand bij geert en maarten aan tafel was van mening dat partner geen 4 (ha) moest bieden want dan waren geert en maarten waarschijnlijk niet in de manch gekomen. Bij ons werd de schoppen hand iets onderboden.
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: schoppens

Post by K-J »

1 (sp) openen lijkt me met deze hand logisch. Iets op 2 niveau openen lijkt me niet echt lekker (vooral niet als er ook een zwakke variant in de opening zit), want als de tegenpartij dan 4 (ha) schiet weet je niet wat je moet doen (doubleren of 4 (sp) bieden).
Nu zou ik het ietwat underbid doen van 2 (sp) , voor 3 (sp) zijn de schoppens echt te slecht en 3 (cl) klinkt meer als een 6-5.
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: schoppens

Post by K-J »

Remco wrote:
Erik wrote:KJ gaat nu verkondigen dat het altijd een 6-4 moet zijn omdat je een 5-5 met 1 (cl) geopend zou hebben. :P De meer realistische bridger echter verwacht nu een 5-5 :twisted:
Waar is het eigenlijk mis gegaan in de familie van Heusden? :?: Kees-Jan zijn oma is toch duidelijk de allebeste kaartster aller tijde. :twisted:
Hoezo misgegaan met de familie van Heusden??? :shock:
Natuurlijk kan ik niet in de schaduw staan van mijn oma, maar dat kan geen een van jullie prutsers! :x
Post Reply